Hur mycket kan era 7 månaders föl??

K

kickis2

Min står i kedjerna på gången sjålv o i kedjerna i spolspiltan o blir duchad.. Inte rädd för att ha täcke på sej o har haft sadel bara liggande på ryggen men även de utan problem.. :banana: Har även vart med som hand häst o skrittat lite.. Han är verkligen sten cool, bryr sej inte om nånting direkt..
 
Min kan det hon behöver kunna för att vara så liten. Bli ledd ordentligt, stå på gången, lyftas ben och bli skött av hovslagaren, åka transport, acceptera att man borstar och tar överallt och att man lägger på t.ex. en filt och täckesgjord.
Resten kan man ta allt eftersom de blir äldre.
 
Min står uppbunden och borstas varje dag. Lyfter alla hovar och spolar benen. Har börjat lägga på filtar och schabrak, lägger och kastar filtarna överallt på kroppen så han inte ska bry sig om täcken mm senare.
Har vant honom vid att man tar överallt på honom och han står själv ett par timmar varje em. i en egen box och äter sin mat.
Vi går på lite promenader ibland och har börjat med lite grundträning inom Nh, men bara kortare stunder så han inte ska tröttna.
han tycker det är jättekul och vi hittar på nya saker varje dag! Men håller bara på under korta perioder.


:-Tålamod-: :banana:
 
Min kan stå uppbunden.
Borstningsbiten kan han, även lyfta fötterna! Hovslagaren inget problem :bow:
Han kan bli ledd och förstår smackningar/proningar! ;)
Han kan ha täcke/filt på sig!
Gå in i transporten är inga problem! ;)
Sen kan han allmänt stallvett, dvs inte springa ut ur boxen om matte tittar bort :angel:, inte bita på matte mm.
 
Min kan lyfta hovar, bortas överallt, ha filtar på sej, ledas lydigt,longeras lite grann (nyss börjat) backa på komando,åka transport,stå på gången, gå på promenad... har haft bett en gång men det va ju aldeles för stort ju :crazy:
 
Du får ursäkta men SADEL???? Va fan gör en SADEL på en 7 månaders bebis och TÄCKE ska d vara nödvändigt? Varför duscha ett föl :confused:?

Har inget 7 månaders föl men hade jag haft d hade den på sin höjd kunnat ledas i grimma och lyfta på hovarna!
 
När min fölunge som jag sålde var 7 månader, var hon van med/kunde...

* Stå lös/uppbunden i box/stallgång vid borstning/visitering
* Lyfta hovarna utan protest
* Lätt att ta på och av grimma
* Varit tränsad 1-2 ggr/vecka, sedan 5 månaders ålder
* haft vojlock/schabrak och täcke korta stunder i boxen, gången eller på promenad.
* Promeneras tillsammans med sällskapshäst och ensam, i grimma eller träns utan trams.
* Gå ett eller ett par vingliga varv på volt runt mig i lina
* Varit lastad 2-3 gånger

Som bonus kan talas om att hon ALDRIG under sin uppväxt, bet eller sparkade efter någon människa. Det var nämligen ett måste för att jag inte skulle varit tvungen att lämna bort sto och föl, när stoet utan vår vetskap varit tjuvbetäckt innan jag köpte henne, så att fölet kom som en överraskning. Det var ett måste att jag skulle kunna lita på och hantera fölet utan NÅGRA problem från första dagen, eftersom jag har en ryggmärgsskada.
 
Mitt hingstföl är snart 7 månader och kan:

Borstas och pillas på över hela kroppen.
Lyfta hovarna ganska bra.
Stå uppbunden både i box och på stallgång.
Stå snällt stilla när jag kastar handdukar på honom. :D
Väntar tills jag ger honom tillåtelse att gå ut ur boxen.
Ledas utan problem, till & från hage.
Ledas ut på liten promenad utan bråk, dock har han väääldigt bråttom på hemväg! En riktig morsgris!! :crazy: Men det blir nog snart bättre, med lite mera träning! :)

Ska börja vänja honom vid träns och vojlock+ täckesgjord så småningom.
Vi skyndar långsamt! ;)
 
Är det brukligt att tränsa dem redan så tidigt? Nyhet för mig! Annars gör min 6 månaders unge ungefär det samma som er andras, sadel o träns undantaget. Träns tänkte jag börja med framåt sommaren, sadel om ett år eller så.

AKO
 
För att tidigt vänja fölis vid olika saker, så som att bli duschad t ex. Jag tror att man har otroligt mycket gratis senare om man hanterar dem mkt som föl, och har man bara en eller ett par fölis/ar finns ju tid att göra det.

AKO
 
Mitt föl är iofs "bara" 6 månader men avvand och hon kan ledas utan kompis, är lätt att ta på/av grimma, lyfta hovarna, verkas, borstas, ha filt på ryggen, åka transport (går på själv) och ja... det mesta går bra. Kan ha glömt nåt... :)
 
Jag köpte min unghäst som tvååring, han var totalt ohanterad, hade knappt haft en grimma på sig. Jag har aldrig haft några som helst problem med honom. Duscha med slang, inga problem. Sadel, träns, täcken, inga problem. Hovis tycker han är lättare å hålla på med än dom vuxna djuren. Inga problem å lasta, lättinriden, trevlig attr rida med massor med vilja och livsgnista. OCh denna häst räknas ändå som "svår", jag har många gånger hört "maken till höken ser man aldrig hos en häst". D tog mig ett tag å få ledarskapet över honom men det har aldrig varit nå tjafs, han har aldrig varit fräck eller elak, bitas å sparkas finns inte, d finns bara en otroligt posetiv inställning till allt vi gör. Denna inställning är ganska lätt att förstöra på små föl genom att ställa allt för höga krav och pressa dom till att bli vuxna alldeles för tidigt!
Jag har aldrig ångrat att jag köpte en ohanterad häst, hellre en ohanterad en en överhanterad! Skulle jag köpa en unghäst igen skulle jag utan att tveka välja en som är totalt ohanterad framför en som är "välhanterad"!!

Låt fölen vara föl, ridas in ska dom ändå inte göras förrns om flera år!! Sen ska dom ridas resten av livet så låt dom vara barn å leva livet, arbeta kan dom göra sen!!!

D jag tycker att detta är vad ett 7 månaders föl bör kunna: Ledas i grimma, lyfta på alla fyra benen och man ska kunna ta på den över hela kroppen. Resten kan man göra när dom blir 2-3år!
 
Bra skrivet. Det verkar ju nästan som att det är en tävling här vem som lärt sin bebis mest.
 
Jag kan bara nicka instämmande jag köpte min kille i våras helt ohanterad uppväxt på lösdrift, då var han 9 månader, visst hade man lite problem i början med att ta på grimma, en föl är ju mindre och kan inte hålla upp huvudet, i dags läget är han 1 år och 5 månader och är lugnare och mer lätthanterad än de andra killarna han går med som är hanterade sen dag 1.
Min kille kan ledas, ta av/på grimma, stå någorlunda stilla i gången, lyfta hovar och bli rörd och borstad överallt. Jag anser att han inte behöver kunna mer ännu. Framåt våren ska vi träna transport och till sommaren ska tränset på, vi ska till 2 års premeringen och då är träns krav. täcke tänker jag vänja honom vid först när det behövs, likadant sadel alså framåt näst nästa sommar, här skyndar vi väldigt långsamt.
 
Väldigt bra o kunna spola av hästen om den är skitig.. Vänjer han sej vid sadeln nu är de inga problem när han är stor..
 
Detta är en travare o han ska i vagn nu till våren o då är de bra om han är van vid saker.. Gillar verkligen inte tittiga o nervösa hästar som inte är vana vid nåt.. O hans mamma var riktigt elak o inte riktigt hanterad från början o jag vill verkligen inte att han ska bli som henne.. Har sett alldeles för många ohanterade, svår lastade, rädda, hästar som inte kan stå i gången fast dom är 4-5 år.. :bow:
 
Uppfostran är för mig att man kan göra det som BEHVÖS. En 7 mån fölunge behöver inte ha sadel på sig.
 
Absolut, håller med dig Magdalena!
Sadel på ett föl tycker jag enbart är dumt, en vojlock eller en filt duger bra om man vill träna ha något på ryggen. Grejen är ju inte att lära fölet att ha tyngd på ryggen utan att överhuvudtaget ha något där!
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 671
Senast: Mia_R
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 669
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 259
Senast: Happimess
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 069
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp