Hur mycket kan en shettis egentligen dra?

Purjo_den_vilde

Trådstartare
Är det någon som är duktig på shettisar?
Min dotter rider en shettis som jag även brukar köra...
Ägaren säger att maxvikten på vagnen får max vara 80 kg! :confused: Vagnen väger inte mycket, det är en liten rockard
Finns det någon som vet hur mycket shettisar egentligen orkar dra?

Sv: Hur mycket kan en shettis egentligen dra?

En normalt tränad shettis orkar dra mycket mer än 80 kg!! Den jag kör som är hyffsat vältränad drar ju vagnen, en rockard och två vuxna utan några som helst problem! En shettis kan dra upp till 1500kg! (beror på hur vältränad). Shettisar är det hästar som kan dra tyngst i förhållande till sin storlek! Så det är bara att köra på! :)

Svaret på frågan är väl egentligen inte i kilo, utan att det viktigaste är att hästen är tränad för sin uppgift, samt att man har väl anpassade grejor: en sele som är lagon stor och en väl avvägd rockard. På tävling har man alltid en groom i vagnen/rockarden, och hittills har i alla fall inte jag sett någon shettis som inte orkar det. Din rockard är ju lite tung, men är den bara väl avvägd, alltså inte hänger ner och trycker selen neråt, så är det inga problem. Min rockard väger 45, men jag är i storlek L, så det går nog på ett ut!

Vad tycker ni att jag ska säga till ägaren?? Jag väger liksom mer än 80 kg.... Jag vill ju inte bli osams med ägaren, men samtidigt tycker jag att hon har fel!! Hon har lite svårt att ta kritik...

Hon gör ju ingenting med sin shettis, det är bara jag och min dotter som är där. Vi är där 1-4 gånger i veckan. Då longerar, eller kör jag honom(utan att sitta på vagnen) och min dotter rider....
Han älskar att bli körd och man märker att han tycker det är tråkigt att jag inte sitter på.

Min syrra var i stallet och red en av dom stora hästarna, jag körde. Hon började trava och det gjorde min shettis oxå.... men problemet var ju det att hon bara ökade för att hinna me... Jag fick kasta mig på vagnen. Han både travade och galopperade utan några större problem!

Jag blir bara så ledsen :cry: för hästens skull, visst kan jag springa brevid om hon tycker det men hur länge då???

Min shettis (modell större) drog en flakvagn med en hel familj på utan problem. Vagnen hade 4 hjul och belastade alltså inte ryggen via skacklarna, med folk på måste det ha blivit närmare 200kg! Vi körde inga långturer förstås, hästen älskade att dra och blev superglad så fort hon fick se vagnen. i uppförsbackarna kan man ju gå bredvid om det blir tungt. 80kg låter väldigt lite, det orkar JAG dra om det är en lättrullad vagn.

som tidigare sagts: maxvikten på vagnen måste väl ändå bero på hur väl balanserad den är?
Vi har lastat rockarden på släpvagn i veckan för att kunna köra den på reparation och vi var tvugna att vara två stycken för att öht kunna lyfta den. Jag skulle lugnt kunna tippa att den väger 100-150 kg
Ändå kunde jag redan som liten 10åring dra omkring på denna rockard! Och den är väl i ärlighetens namn inte den bäst konstruerade heller. Om en tioåring utan sele (visserligen hästtjej :D) kan dra omkring på en rockard för stor häst lär väl en shettis med väl anpassad sele kunna dra en shettisrockard med en vuxen i?
Åtminstone kortare bitar till att börja med! Det är naturligtvis en träningssak, men jag tycker att ägaren verkar vara lite rädd för att sätta sin häst i arbete.

Det är inte så, att rockarden inte tål mer än 80 kg?

LIA

Om grejjerna sitter rätt på alla sätt och att vagnen kan bära mer än 80 kg(vilket jag verkligen tror den kan!) så tycker jag du pratar med ägaren att du vill att shettisen ska få röra på sig mer och att du gärna hjälper till! Du kan ju dra några exempel som berättats här för ägaren för att visa att hästen orkar dra! Eftersom den rids och som du sa även kördes måste den ju vara något tränad i alla fall.

På tävling när jag (60kg) har kört och mamma (75kg) groomat har shettisen inte haft några problem alls! Även en som väger mer än mig har kört och mamma groomat på tävling med samma häst utan problem, snarare tvärt om (hästen skenade iväg och dom fick inte stopp på han trots att de hade varsin töm förns han var nere i diket). Så tillsammans vägde vi ju 135 kg + vagnens tyngd då!

Så, som sagt. Är hästen frisk och grejjerna sitter rätt bör du konfrontera ägaren lite tycker jag. Det är ju bara bra för hästen!!! Tycker så synd om hästar som bara står för att ingen hinner/vill ta han dom dom. Dom mår så mycket bättre när dom jobbas regelbundet!

Kör på!! Lycka till!

TACK NORA & ALLA ANDRA!!!
Jag ska försöka ta mig i kragen att prata med henne. Jag har länge undrat vart hon fått 80kg ifrån... Jag kanske ska fråga!!! :smirk: Men nu har ni alla övertygat mig att hon har fel!

Tackar så mycket!! :bow: :bow: :bow:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 806
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 795
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Textiltvätt/mattvätt?