Hur mycket kan/ bör föl röra på sig?

B

Bodil Åslund

Jag har ett föl (NF) som nu är dryga 3 veckor. Senaste veckan har vi börjat gå små promenader grimskaft tillsammans med mamma och i bland följer även vår shettis. Det blir ca 500- 600 m blandat på väg och i skog.
Hur mycket kan man låta ett föl gå?

Och hur mycket bör de röra sig?
Han springer ju lite i hagen förstås, men då blir det ju helt på hans egna villkor.
Det är ju bra att röra sig på olika underlag, dels för att stärka senor, leder och för att musklerna ska utvecklas på ett bra sätt. Men man ska väl inte överdriva för den skull.

Sv: Hur mycket kan/ bör föl röra på sig?

Varför gå promenader med det ? Stor hage med kuperad terräng räcker gott och väl för dom att röra sig på när dom är små.

Stora hagar med lagom kuperad terräng tränar små föl bättre än handpromenader, de behöver främst få träna sina lungor vilket de gör bäst i full fräs framåt. Då gäller det att det inte tar stopp av ett staket efter några få kliv, det blir ingen träning av det.

Det är alltid bäst för växande unga djur att de får röra sig just på sina egna villkor Annars finns en klar risk för att man påverkar den framtida hållbarheten genom att de inte kan villa när de själv känner behov av det.

Tror inte fölet tar skada av små promenader! Vildhästar strövar ju miltals/dag ibland, om dom hade varit så känlsiga har inte hästar funnits alls!

Naturligtvis är stor hage osv bra, men att säga att man skall skippa promenader vid hand? Det är ju toppen, man får en välhanterad och ledvan fölunge från början!

promenera på du, du märker om han börjar bli trött, då får du gå kortare nästa dag. 500-600 m är absolut inga problem!

Därför att vi behöver träna på att ledas i grimskaft. När börjar ni med sådant, ni som tycker att det är fel att handleda ett föl?

I hagen blir det springa i full fräs. Tyvärr så har jag inte jättehagar och de 3 jag har är ganska platta. Den största hagen är ca 150x75. De andra något mindre.
Jag vill ta små promenader för att som jag skrev stärka leder, senor och muskler. Koordintionen blir också bra och för att inte tala om den sociala biten att följa människo- och hästflocken.

Jag skulle ta det försiktigare med promenader om det blir mycket, mycket hårt i backen. Just nu är det ju blött överallt tror jag men vid torka blir marken stenhård. Även hästarna hovar (och då även föls såklart) blir torra och då fungerar hovens naturliga stötdämpning sämre.

Detta är dock bara en liten kvällsfundering efter en jobbig dag, själv har jag ingen erfarenhet av att promenera just med föl, då mina enbart går i hage.

min fick gå och fostras av sin mamma över sommaren, sedan ledas från och till hagen räckte som liten, hade inga som helst problem med att bli ledd längre sedan som lite äldre.

Som jag skrev så tillför inte promenader någon träning för muskler, senor och ligament. Den träningen får de som sagt i större hagar där de kan springa på en stund innan det tar stopp, däremot den sociala biten. Men även här är jag restriktiv, är fölet lite skyggt avstår jag tills den själv söker kontakt och då kan lite träning komma ifråga. Den träningen har gått ut på att fölet ska klara av att bli ledd i grimma, verkad och avmaskad utan att det behöver vara så traumatiskt.

Den största hagen är ca 150x75. De andra något mindre.

Försök hitta ett bete med rejäla hagar o gärna med minst ett föl till för att den ska ha något att busa runt med. Det stärker fölen jättemkt när dom får leka med kompisar.

Hej.

Skulle inte leda en fölunge en så lång stund, tycker det räker med in och ut från hagen när man tar in stot.
Om man leder för länge trötnar fölet på det och hittar på roliga lekar.

Men när min var liten så fick han i bland följa med ut när jag promenad med stot men då var han lös, och jävlar vad det kunde gå mellan buskar och snår i skogen.

Kram

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 128
Hundhälsa Hej! Då vi har problem med att få ner Ascot i vikt så skulle jag gärna vilja få tips och råd på vad vi kan göra. Jag noterade i...
Svar
11
· Visningar
1 108
Senast: Bulldoozer
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
2 096
Senast: AraSlei
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
775
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈