Hur mycket isolerar fett?

Sparrisen123

Trådstartare
Har en häst som är ganska mycket för tjock. Helklippt men utväxt, så nu är pälsen ganska lång och tät igen. Jag hade tänkt klippa men så börjar jag fundera...
Fett isolerar ju, så mycket vet jag. Men hur mycket kan man räkna med att det isolerar? Hästen har (tyvärr) fri tillgång och det kan jag inte göra något åt just nu... Så det jag då tänkte, är det bättre att inte klippa/halvklippa och låta hästen "frysa bort" lite extra fett, eller kommer han att frysa utan täcke? Går med tunt fodrat nu så ett svalare täcke är inget alternativ.

Sv: Hur mycket isolerar fett?

På fri tillgång skulle jag inte lägga täcke på en fet häst. Som dessutom fått ny päls.

Varför måste den ha något täcke alls?

På en pälsad, fet häst finns liksom ingen anledning med täcke. Fett är den bästa isoleringen som finns.

Nä, det var ju just det jag började tänka på att den kanske inte behöver :)
Det är min första vinter med den här hästen och tidigare har den gått med rejält varma täcken, lika tjock men klippt oftare, så det är därför jag blev osäker.

Var försiktig med det där, en klippt utväxt päls har inte alls samma egenskaper som en orörd vinterpäls. Det blir oftast bara underpälsen kvar sas, den blanka vatten- och vindavvisande ytan brukar gå förlorad även om pälsen har växt ut en del och ser tjock ut.

Du får prova?

Har hästen fri tillgång på grovfoder så värms den dessutom inifrån. Hästens microbiotiska aktivitet i grovtarmarna gör att de förenklat beskrivet bär omkring på ett element. Tänk dig en brinnande gödselstack fastän i hästen :). Därav uttrycket "en häst som äter fryser inte" (gäller inte klippta hästar på samma sätt naturligtvis)
Så du kan lugnt strunta i täcken (om inte hästen uppenbart fryser av någon anledning).

En vän till mig studerade till Agronom och berättade att de fick lära sig att 1 cm fett värmer som 3 cm päls :-)

Har en häst som är ganska mycket för tjock. Helklippt men utväxt, så nu är pälsen ganska lång och tät igen. Jag hade tänkt klippa men så börjar jag fundera...
Fett isolerar ju, så mycket vet jag. Men hur mycket kan man räkna med att det isolerar? Hästen har (tyvärr) fri tillgång och det kan jag inte göra något åt just nu... Så det jag då tänkte, är det bättre att inte klippa/halvklippa och låta hästen "frysa bort" lite extra fett, eller kommer han att frysa utan täcke? Går med tunt fodrat nu så ett svalare täcke är inget alternativ.

Man kanske får börja med att fråga i vilken ände av landet du bor i? Bor du i Skåne, med några plusgrader ute, kan nog hästen gott gå ut utan täcke... Men bor du här uppe, i norra Norrland med -20 grader ute, skulle jag nog klassa det som djurmisshandel att skicka ut hästen i de temperaturerna utan täcke, med eller utan fett och/eller utväxt... Utväxten isolerar o skyddar aldrig lika bra mot väder o vind som en oklippt päls... Skulle faktiskt vara starkt tveksam till att göra det även i Skåne, med tanke på hur mycket det regnar o blåser där... Misstänker att det finns bättre o humanare sätt att banta sin häst på...

Har hästen utväxt päls, fett o dessutom fri tillgång så måste den göra av med mk mkt mer. Jag hade inte gått med på fri tillgång, utan bett om att man på ngt sätt försvårar ätandet.
Har den gått på fri tillgång förr eller varför är den fet?

att förhindra att den blir blöt skulle jag täcka för. D v s vid behov.

Om du inte kan göra något åt den fria tillgången så sätt åtminstone på hästen en betesreducerare så att det försvårar ätandet något. En fet häst riskerar att få fång. Den risken hade inte jag tagit.
Huruvida du ska ha täcke på hästen eller inte beror ju på om den fryser utan eller inte. Fryser den inte så finns det ju ingen anledning att ha på den täcke.

Tror inte man får ha betesreducerare under vinterhalvåret... Dessutom kan hästar oftast inte äta hö/silage med reduceraren på, stråna är åt fel håll... Gräs står upp, alltså sticks gräset in i hålet när de betar... Stråna o hö mm är långa o liggande, dvs helt omöjliga att få in i ett litet hål... Enda vettiga sättet att banta en häst är att kontrollera födointaget via vägda o portionerade givor...

För vem skulle man inte få ha betesreducerare? Jag vet många som använder det när hästen äter hö och/eller ensilage och det fungerar utmärkt oavsett om grovfodret ges som löst hö eller i bal. En hungrig häst är väldigt uppfinningsrik och hittar sätt att få i sig ändå. Har du sett en häst äta med betesreducerare på? Mina hästar lägger grässtråna ner och drar dem sedan åt andra hållet in i hålet. Inte står de och siktar försiktigt för att stråna ska komma in i hålet! Det fungerar ju bara om det är riktigt kort gräs.
Man kan inte säga att ett sätt är bättre en ett annat. Det beror på hästen, flockens sammansättning, människans möjlighet att fodra osv. Jag tror ju att det är mycket bättre för hästen att få gå kvar i sin flock i stor hage och ha betesreducerare på än att få gå ensam i liten ruta med uppvägda givor. Huvudsaken är ju att man får samma resultat, dvs. att hästen går ned i vikt.

Sedan en OT. Snälla använd bara en punkt när meningarna är slut. Det är jobbigt att läsa en text där det är en massa punkter i onödan hela tiden.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
536
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 131
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 230
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej! Första gången jag eventuellt kommer fodra högdräktigt sto nästa vår. (Näringsbehov har jag koll på. ) Men nu när jag sitter och...
Svar
6
· Visningar
775
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Hundrelation
  • Annonsera mera hundar 2