HUr mycket i handen?

S

Spiggen

Ungefär mycket har du i handen när du träningsrider en galopphäst?

Försöker du påverka hästens form när den galopperar, eller får den styra det själv?

Hur mycket "ridning" blir det?

Sv: HUr mycket i handen?

Det är väldigt varierande från häst till häst, vilket tempo man går i osv.

Ska det cantras i lugn tempo försöker jag har dem i någorlunda form och de flesta går gärna själv där med. Men finns undantag, vi har en treåring som inte alls var villig att ta stöd på bettet utan sprang med huvudet i vädret. Men genom mycket dressyrridning går han nu mer eller mindre i form i alla gångarter.

När det går lite fortare så får de gå i lite friare form, jag påverkar alltså inte dem särskilt mycket.

Hur mycket man har i handen beror på hästen, samt hur pigg den är... :angel:

I korta läder kan du ju inte påverka hästen på samma sätt som vid "vanlig" ridning. Det du får jobba med är din vikt, och förhållningar.

Hästarna bör vara lätt i hand alltid då de "tränar sig bäst så", och då minskar såklart även skaderisken. En häst i hand med stöd bär sig bättre och trampar kanske tex inte snätt lika lätt osv... I de lägre galopptempona går de även till viss del i form (inte dressyrform, men så de arbetar rätt med rygg osv) I de högre farterna eftertraktas en låg och lång teknik (mest vägvinnande = snabbaste sättet att galoppera typ...) som hästen inte kan nå om den går i allt för "god form". En häst som "krullar i hopp sig" galopperar för högt och det går både för långsamt och det går åt för mycket energi.

Tillstor det beror det på tränare och träningsryttare i vilka former hästarna går i under ridpassen. Men de flesta eftertraktar ”markarbetsform” under trav och hästen i hand i canter/galopparbeten. Generellt vill man ha hästen i form för att den skall arbeta rätt och stärka upp sig. Men man vill inte sätta "för mycket ridhästmuskler" då dessa både sitter i vägen och är extra vikt att släpa runt på.

Tyvärr så är det inte så lätt att bara träna järnet, hade det varit det hade alla varit championtränare. Kruxet sitter i att träna lagom på allt. Sedan är det ju en del skillnad på en sprinter och en stayer (tänk dig utseende skillnaden mellan en maratonlöpare o en som springer 400m) Jag föredrar minna hästar i ordentlig form, men sitter inte och knådar dem för mycket (även om det vore kul ibland), för de kanske blir starkare, men inte mycket snabbare i längden...

Den "äldre skolan" är att inte rida ihop hästarna alls, medan många yngre tränare ser vikten i att träna allsidigare. Amatörtränare har ofta mer "ridhästridning" inlagt i sitt träningsschema. Väldigt individuellt med andra ord, både mellan tränares åsikter och mellan hästarnas behov som individer. Jag har arbetat med hästar som jag har fått rida upp i högre form för att de skall kunna galoppera (ofta tunga hingstar), och tvärt om med tunna muskelfattiga (ofta ungston) hästar som behövt sätta mer rygg-halsmuskler...

Vad det gäller hur mycket du kan få i handen… Tja allt från absolut ingen ting (det existerar tröga hästar även inom galoppen) till klart mer än du klarar av… :idea: Men den klassiska meningen är ju: ”- Känner du att han sticker, så pulla upp…” Eller hur! Hahahah

Hoppas att detta var lite av ett svar… ;)

Tack för svaren!

Jag har en annan fråga också... Någon har sagt mig att det är omöjligt för en häst att galoppera fort utan att bygga ryggmuskler oavsett vilken form den galopperar i, tror du att det stämmer?

För personen påstod att det var vanligt att galopphästar som blev ridhästar fick problem med ryggen om de INTE övat på att träna i form (om de inte kom till en person som klarade att lära dem de på en gång) eftersom de snabbt tappade de ryggmuskler de fick av den friska galoppen.... Tror du att det stämmer?

På sätt och vis så har du rätt. Galopphästarna bygger muskler för att löpa, de flesta träningsrider i galoppsadlar och vi sitter aldrig speciellt mkt på hästarna. Travar gör vi under lättridning och galopperar vi så står ryttaren upp för att ryggen ska jobba i fred.

När hästen säljs som ridhäst ska den klara av ett helt annat jobb tex i ridhuset på volter och under nedsittning. Hästen måste få vänja sig vid den nya belastningen samt ny typ av sadel. Jag har just nu häst till salu och många som kommer och provrider är för dåliga ryttare för att rida en ny häst i form och balans. För vissa av dem skulle det vara för svårt att köpa häst direkt från banan och hästarna hinner kanske bli sneda och stretiga medans den nya ryttaren lär känna hästen.

Det finns en orsak till att galopphästarna kan tappa muskler när de säljs och det beror på att många är dåliga på att ge fullbloden tillräckligt mkt mat för att de ska kunna bibehålla sin muskulatur.

Det finns en orsak till att galopphästarna kan tappa muskler när de säljs och det beror på att många är dåliga på att ge fullbloden tillräckligt mkt mat för att de ska kunna bibehålla sin muskulatur.

Så sant!:bow: Folk har altid blivit chockade över att mina fått "så mycket mat".....

Plus att det tar lite tid för dem att omforma musklerna från galoppkarriären tills ridhästkarriären eftersom det inte är helt samma muskler.

Jag erkänner villigt att jag är nybörjare inom galoppen, men jag försöker att alltid jobba mina hästar i form. Mer eller mindre såklart beroende på vilket arbete de utför just för stunden.

Har speciellt en nu som är lite spännande att se vad som händer med när hon börjat bygga om sig. Föll ur en hel del när hon kom, men är på riktigt god väg att äta upp sig igen. Från att ha sett mulen mellan öronen går hon i stadig form nästan hela ridpasset (i ridhus, vi har inte kommit riktigt så långt i skogen än, men hon har blivit bättre där med.) Vi får väl se om hon fortsätter att vara galopphäst eller om hon bestämmer sig för att bli ridhäst på heltid ;) .

Men till frågan, på två av mina tre har jag alltid ganska mycket i handen i början när jag galopperar ute eller på banan. Aldrig i ridhuset. Skullle gärna vilja att de var lite lättare, får väl försöka ta hjälp av någon duktig. Tycker inte själv att jag håller balansen i tyglarna, men jag är ju verkligen inte den mest stadiga person som stått i en löpsadel...

Senast ändrad:

Men det ska du vara ganska nöjd med. Mina hästar vill jag ha på "fjäderlätt" hand i ridhuset men med ett ordentligt stöd på bettet när jag cantrar. Det underlättar mycket när man kortar upp att hästarna bjuder framåt! Det är dessutom mycket svårt att rida med korta läder om hästarna inte tar bettet....

Men det ska du vara ganska nöjd med. Mina hästar vill jag ha på "fjäderlätt" hand i ridhuset men med ett ordentligt stöd på bettet när jag cantrar. Det underlättar mycket när man kortar upp att hästarna bjuder framåt! Det är dessutom mycket svårt att rida med korta läder om hästarna inte tar bettet....

Exakt :bow: , hellre än häst på bettet än en med näsan i vädret för då blir det ostadigt.. :crazy:

Tänkte för övrigt, även omn det inte hör hemma här att jag kanske kunde få lite hjälp av dig om jag ber lite snällt:angel: . Jag har ju som du säkert redan förstått inte alltför stor vana... Rider Anna fortfarande hos dig?
/Christin med Kyra o Inge.

Säg bara till när du behöver hjälp så kan jag säkert avvara en stund... Anna rider fortfarande hos mig men hon kom på en sån dum idé som att göra lumpen, så vi får väl se när hon får permis så hon har tid att komma och rida igen.

har du någonsin problem att de tar lite väl mkt i ridhuset då?
hur gör du för att få dem "fjäderlätta"?
Min blir bara lätt i munnen när hon är avsprallad i skogen å sen lösgjord på volten, innan dess så ere tack å adjö i 190 om man ger henne för mkt "frihet" alt. en dragkamp... :crazy:
Härligt när pålle inte har ont i kroppen längre å kan alla möjliga bockserier å kombinationer :angel:

ang. maten...
fick ju tips (av halvblodsmänniska) om att inte ge henne så mkt mat för att hon inte skulle vara så pigg (taktar på hemvägen när man rider ut)...
hellre en pigg häst än ett benrangel som hon var förut...
hon får dessuom inte havre...

har du någonsin problem att de tar lite väl mkt i ridhuset då?
hur gör du för att få dem "fjäderlätta"?
Min blir bara lätt i munnen när hon är avsprallad i skogen å sen lösgjord på volten, innan dess så ere tack å adjö i 190 om man ger henne för mkt "frihet" alt. en dragkamp... :crazy:
Härligt när pålle inte har ont i kroppen längre å kan alla möjliga bockserier å kombinationer :angel:
QUOTE]

Vilka svåra frågor du ställer. Nej ärligt talat så har jag aldrig problem med att hästarna blir för starka i ridhuset. Det skulle väl vara när de blir trötta och hänger lite på bettet för att de inte orkar mer men då är det dags att avsluta träningen ändå. Men jag rider nog mest med säte och skänkel egentligen och väldigt lite hand...

hmmm då ere ju inte direkt samma problem, jag ser det oxå som att man är klar när de börjar hänga å vill länga halsen så att säga...

har mer det där att hon är koncentrerad å går fint med rygg å allt... sen säger det pip å hästen kör upp huvudet å flyger iväg i bockserie... har ifs aldrig ridit i ridhus m henne, men på volt, å då är det ju 5000 saker man kan reagera på... :cool:

du kan in PM:a om någon bra tränare (som åker ut)?
eller svänger du förbi angarn nån gång ;)

vill oxå lära mig å rida mer med sitsen, känns som att jag bara kan göra det när hon väl lyssnar å är lösgjord.. vilket är lite (mycket) fel

förlåt TS för off topic :o

Du måste hålla henne syselsatt och koncentrerad. Rid aktivt hela tiden tempoväxlingar, flytta ett par steg, volt osv... Rid inte bara på spåret och varv på varv på volten, det blir för "tråkigt" för att de ska vara koncentrerade.

Men jag rider nog mest med säte och skänkel egentligen och väldigt lite hand

OCh det är ju det man måste lära sej, så är hästen alltid lätt i handen. Inget fulllbod jag nånsin ridit, aktiv galoppör elller fd har varit tung i handen eller legat på, varken ute eller i ridhus(utom de som haft tendenser att pulla men det är ngt annat). Men om man skulle sitta och hålla bara skulle det vara en annan sak. Då kan de nog ligga på, ...... Det gäller att kunna använda kroppen i ridningen, inte så mycket handen.

*bara som tillägg, som svar tilll messy*

hmmm då ere ju inte direkt samma problem, jag ser det oxå som att man är klar när de börjar hänga å vill länga halsen så att säga...

har mer det där att hon är koncentrerad å går fint med rygg å allt... sen säger det pip å hästen kör upp huvudet å flyger iväg i bockserie... har ifs aldrig ridit i ridhus m henne, men på volt, å då är det ju 5000 saker man kan reagera på... :cool:

du kan in PM:a om någon bra tränare (som åker ut)?
eller svänger du förbi angarn nån gång ;)

vill oxå lära mig å rida mer med sitsen, känns som att jag bara kan göra det när hon väl lyssnar å är lösgjord.. vilket är lite (mycket) fel

förlåt TS för off topic :o

Det låter som ouppfostrat, tycker jag. Klarar du att säga ifrån? Mitt gamla sto gjorde så när hon sattes igång efter fölen, om hon fick chans, och det blev pisk i rumpan, så slutade hon. Se till att rida hela tiden, rida aktivt, ta kommandot och tala om vad hon ska göra hela tiden, åk inte häst. Om du ser till att ha henne i handen hela tiden kommer hon inte iväg, dvs ha henne på tygeln och var beredd att sätta tillbaks om hon försöker. Gärna ryta till och tala om att det är förbjudet.

jag har försökt lite olika vägar.. typ inte bry mig å bara rida på, banka med skänklarna å ryta/skrika på henne... rycka till i munnen så det blir obehagligt när man börjar gasa i 190 osv...
hon får sina damp-anfall, å jag blir GALEN på henne...
hon börjar bli bättre, men... idag tex så skulle hon inte gå längs ena långsidan, då hjälper inte alla vikthjälper/skänklar/ledande tygeltag i världen...
tillslut fick jag iaf henne å gå som jag ville, men då flyter hon ut i volterna.. vet inte om det är för att hon inte orkar, eller för att hon inte har lust...

man måste lixom ALLTID bli arg på henne innan hon kan bli avslappnad å göra vad hon ska...

hon har rätt svårt för å flytta sig för skänkeln, lyssnar NADA...
har inte ridit med dressyrspö på henne ännu, men det kanske hjälper lite å peta å höja koncentrationen, eller så är det ännu en anledning till å gasa iväg...
någon annan skrev att sporrar fick hennes häst att "ta" det bättre än ett spö... samtidigt vill jag inte hålla på med massa extra... ska det va sååå svårt å få en häst å gå hyffsat lixom :crazy:

annika säg till när du vill rida :angel: du som har så få egna å rida tänkte jag :D

ang. ouppfostrad, ja.. både och.. hon har väl inte haft det så lätt...
å hon ser mig som ledare IBLAND... å vissa gånger tittar hon bara över mig å blir blockad... händerbåde på marken å i ridningen...
i ridningen är hon ändå bra på å typ gå fram efter att ha stannat å "fryst"...
har kämpat med henne i 2år, sakta men säkert lixom... tålamodet har man ju fått öva upp ;)
kan ju tillägga att hon är som en ängel vissa tillfällen :) så det är inte bara pest, långt ifrån!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
797
Hästvård Jag har haft många olika strategier under åren för att ta hand om bromsbett. Hästen är allergisk och får i stort sett alltid infektioner...
Svar
18
· Visningar
937
Senast: lundsbo
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 182
Senast: Roheryn
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Barn som inte sover
  • Gamla trotjänare