hur mycket hösilage?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare jupiter-judex
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 2 440
J

jupiter-judex

vet att jag sett hur man räknar ut det här förut men vet inte om det blivit något fel på min sökfunktion....kvittar vad jag skriver så säger den att det är för kort mening:confused:
i alla fall....har någon lust att skriva det igen? hur man räknar ut hur mycket hösilage det går åt beroende på ts jämfört med hö.

nu vet inte jag om det är sent eller om min hjärna inte funkar längre men.....enligt sambon så trodde han att man pressar silaget i samma storlek som småbalarna, så är det en småbal silage så borde det vara lika mycket gräs i den som i en torr höbal...bara att det är blötare och väger då mer. eller är jag helt fel ute nu eller?
för i så fall så i mitt fall så gör jag av med tex en bal på 13 kg hö om dagen, och då borde det gå åt en bal silage på 35-40 kg också per dag.....men det stämmer ju inte! för om så ts halten är 50 så hade det bara gått åt 26kg silage....
inte jätte noga, men det stör mig att jag går och tänker på det här...så om någon har lust att förklara så kanske jag slipper grubbla så på denna helt oväsentliga petitess:)

Sv: hur mycket hösilage?

hö har en ts. på 84 % dvs. att det går 1.2 kg hö för att få 1 kg ts.

har du ett silage som har en ts. på 50 % så behöver du ge 2 kg silage för att få 1 kg ts.

jag är definitivt "seg i nuvudet" idag, men kanske du förstår hur jag menar ändå :crazy:

föresten det är INTE samma press till silage som till höbalar (dom nyare pressarna hackar gräset för att kunna pressa det riktigt hårt. så är det även på rundbalat. dom vi har nu väger ca. 600 kg men är lika stora som dom förra vi hade som låg på 400 kg, men den pressen hackade inte). pressarna är ställbara och det finns en himla massa olika. har haft "fyrkantsbalar" silage som vägt från 30 kg och ända upp till 280 kilos balar.

Senast ändrad av en moderator:

föresten det är INTE samma press till silage som till höbalar (dom nyare pressarna hackar gräset för att kunna pressa det riktigt hårt. så är det även på rundbalat. dom vi har nu väger ca. 600 kg men är lika stora som dom förra vi hade som låg på 400 kg, men den pressen hackade inte). pressarna är ställbara och det finns en himla massa olika. har haft "fyrkantsbalar" silage som vägt från 30 kg och ända upp till 280 kilos balar.
Visst kan man använda rundbalspress/inlineplastare både till halm, hö och ensilage! Jag såg till och med en som plastade halmen i år men om det berodde på missförstånd eller var avsiktligt vet jag inte!
Du har rätt i att det finns olika pressar men balens vikt och hur hårt packad den är (densitet) beror på en massa olika faktorer. Alla försöker få en bal som är jämt och hårt packad för att den ska innehålla så litet skadlig luft som möjligt. Mer att läsa finns här
http://www.taurus.mu/vall/hur_mycket_innehaller_ensilagebalen.asp.

jo, det är möjligt. men åtminstonde här så använder bönderna olika pressar för småbalshö (inte plastat) och småbals silage (har för mig att grannen nämde att den typen av press gör max. 120 kg silage balar, men va ställbara nedåt och att det va en annan press för att göra större silage balar.

vad vet jag :crazy:

fast nu blir jag lite konfunderad....vet ju att det går åt mer silage än hö för att komma upp i samma mängd ts...men nu hörde jag att det går åt mindra silage än hö för att silaget är så mer näringsrikt så det går åt mindre silage än hö i ts.... vet ju att dom behöver en viss mängd ts per kg häst men att det i slutänden ändå skulle gå åt mindre....känns logiskt hur jag än vänder och vrider på det men kkänner att jag ändå inte får kläm på det nu när jag hörde bonden säga detta.
ger man samma mängd ts som hö och då ger mer mängd energi/protein så borde det bli ett överskott eftersom det är näringsrikare.....tänker jag HELT fel?

Både hösilage och torrt hö varierar mycket i värdena. Jag fick tag i ett hösilage i år med MJ 5,5 och Smrp 35/kg foder och TS 60%. Alltså väldigt låga värden. Så jag måste fodra med en stor mängd hösilage för att kunna tillgodose mina hästars behov. Mitt torra hö 84% TS jag hade förra vintern hade MJ 7,5 och 38 Smrp/kg foder. En annan vinter hade jag ett hö med MJ 8 och 12 Smrp. :eek:
Så det kan skilja både upp och ner.
Jag förmodar att du har en analys på ditt hösilage. Annars är det svårt/omöjligt att få till en foderstat.

Precis som Thora skriver är det inte alls säkert att ett hösilage är näringsrikare än hö. Det beror på vall, skördningstid mm.

okey...så det är inte alltid näringsrikare!! så lät det på honom förstås...men han håller på att ta in hösilaget nu tror jag så analyserna är ju inte inskickade än....

stämmer säkert, en del har han fått en del inte...verkade som att analycen hade ganska mycket att göra...

men hur kommer det sig att man brukar säga att hösilage över lag är mer näringsrikt? beror det på hur snabbt det plastas eller något annan hanterings grej för det lät verkligen på bonden som att det oftast var så. samma med min sambo som gick "bonde" linje i skolan, han tyckte också att hans uppfattning var att ensilage var mer näringsrikt än hö.

helt ärligt så tror jag att det är en skröna :crazy: det är ofta man hör att folk tror så.

ett hö kan ha så mkt. bättre värden än ett hösilage eller tvärtom helt beroende på hur gammal vallen är, hur den är skött och vad den innehåller, vad jorden har för analys samt när det slås och hur skörden går överlag.

dessutom får man ju tänka på vattenhalten vilket oxå många glömmer, näringen är ju i kg/ts. om man har ett blött hösilage får ju hästen/kossan äta större mängder för att få i sig samma näring som i ett likvärdigt hö (här hade en hästhållare problem med att höet va för bra. en kvot på 9.5 vilket inte passade alla pållarna på det stället. så hög kvot har vi aldrig haft på hösilaget)

men hur kommer det sig att man brukar säga att hösilage över lag är mer näringsrikt?

Lyssna inte på hörsägen. Läs på om FAKTA istället! ;)
Bland annat går det att läsa i det senaste numret av Hästmagasinet om hur värdena i 2000 olika prover på hö och hösilage kan variera.
Hö = 6-12MJ / 2-175g smb rp per kg TS
Hösilage = 4.3-12.5MJ / 6-196 smb rp per kg TS
Möjligen kan man av detta utläsa att smb rp kan vara något högre men som du ser kan det variera avsevärt mycket där också. Enerin per kg TS kan dessutom vara så låg som 4.3 (i hö lägst 6).
Om man sen också räknar in att hösilage är blötare, mer eller mindre, förstår jag inte hur man skulle kunna ge MINDRE av det (generellt sett)?!! :crazy:

Nä, räkna ska man göra efter det aktuella grovfodrets värden för att se hur mycket som för det första behövs för att täcka hästens behov och för det andra, men minst lika viktiga, hur mycket som krävs för att täcka tuggbehovet (Ts-behovet).
Du kan ju inte BARA räkna på hur mycket TS det behövs mer i jämförelse med hö... man måste räkna på hästens näringsbehov också.

men hur kommer det sig att man brukar säga att hösilage över lag är mer näringsrikt? beror det på hur snabbt det plastas eller något annan hanterings grej för det lät verkligen på bonden som att det oftast var så. samma med min sambo som gick "bonde" linje i skolan, han tyckte också att hans uppfattning var att ensilage var mer näringsrikt än hö.

Om man rent teoretiskt skulle slå en vall på låt säga 10 hektar och från en halva tog man hö och från andra halvan ensilage så det som då talar till ensilagets fördel är att det stannar kvar mer blad än vid en höskörd. Att vända och joxa samt att blåsa t.ex. genom en hökanon gör att en hel del blad går förlorade.

Kicki :)

ja då var det nog bara som han trodde då, eller så har just han lyckats få bra värden på sitt hösilage varje gång...det vet ju inte jag då jag aldrig köpt av han, eller aldrig köpt hösilage alls förut.
men då borde jag ju kunna göra som jag planerat att köra på hö fram till typ januari och sen gå¨över till silage för att försäkra mig om att slippa dammigt och mögligt hö.... då jag kan köpa in allt nu och vet att jag har foder hela tiden. eller tinga höt och hämta lite i taget hos gubben men jag kan ju inte veta att det inte blir dammigt och mögligt där ocskå i och för sig.

men om jag nu väljer silage efter års skiftet, hur lång tid tar det att vänja in dom vid det? har hört någonstans om att byta ut 10%första dagen 20% andra dagen osv, stämmer det? men då kommer ju även en liten bal på 40kg knappt ta slut innan den blir dålig väl?

ja så kan det ju vara!
vet inte om det spelar in men eftersom han verkar ta silaget först nu så verkar det som att han tar en eller två skördar hö först och silaget sist...?

Du kan ju inte BARA räkna på hur mycket TS det behövs mer i jämförelse med hö... man måste räkna på hästens näringsbehov också.

hur menade du nu? eller menade du bara att jag ska räkna som vanligt så jag kommer upp i hans mj behov med bra kvot och sen egentligen bara kontrollera att jag täcker upp behovet av ts per kh häst (som jag inte kommer ihåg vad det var....)

hur menade du nu? eller menade du bara att jag ska räkna som vanligt så jag kommer upp i hans mj behov med bra kvot och sen egentligen bara kontrollera att jag täcker upp behovet av ts per kh häst (som jag inte kommer ihåg vad det var....)

Ja precis så menade jag - att 1. räknar man hur mycket som krävs för att täcka hans näringsbehov och 2. kontrollera om det räcker för att täcka TS-behov. Räcker det inte för TS måste du antingen tillsätta halm eller helt enkelt höja givan trots att det blir plus i energi/smbrpbehovet.

Ts- behovet är absolut MINST 1kg TS per 100kg häst. I hö motsvarar det alltså ca 1.2kg, och i hösilage med t ex 65% TS blir det 1.35kg. osv.

Rekommendationen
är dock att ge 1.5-2kg TS per 100kg häst.

Eller så har han redan tagit en första skörd ensilage, några veckor senare hö och både en andra och tredje skörd ensilage.

Kicki :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: Elo
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 042
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 890
Senast: Lhas
·
Foder & Strö Vad skulle ni välja för grovfoder till "hosthäst" som är under behandling o utredning (veterinären verkar inte tycka det är en viktig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 672
Senast: Leeelot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna