Hur mycket hö

H

hotmamma

Hej på er alla behöver få litte råd. Vi har ett sto som ska föla runt 6/5 hon får ca 11kg hö per dag. Men nu tycker jag hon äter dåligt och lämnar en hel del typ i hagen. Inne över natten äter hon upp. Känner det som hon nästan får fri tillgång på hö. Vad ger ni era föl ston detta blir hennes 4 föl men första hos oss.:)

Sv: Hur mycket hö

Hej på er alla behöver få litte råd. Vi har ett sto som ska föla runt 6/5 hon får ca 11kg hö per dag. Men nu tycker jag hon äter dåligt och lämnar en hel del typ i hagen. Inne över natten äter hon upp. Känner det som hon nästan får fri tillgång på hö. Vad ger ni era föl ston detta blir hennes 4 föl men första hos oss.:)

Vårt sto äter mellan 20-24 kg hö per dygn- hon får två balar och hon äter upp nästan allt. Ska föla i början av maj.. smältbartråprotein ligger på 56 per kg foder och enerig låg på .. 8 tror jag det var?

dräktiga ston kan i perioder ha dålig matlust. Vårt sto som ska föla i maj får nu 10 kg hö och 1 kg krafft 125 och 0,5 kg lusern. Är bra i hull. Ska räkna om foderstaten nu när det börjar närma sig. Hon har inte fri tillgång men inte heller så stor matlust just nu.

Mina ston får 10 resp 12 kg hösilage per dag. De är morganhästar och rel. lättfödda. Innan fick båda 10 men har faktiskt höjt den senaste veckan till stoet som ska föla om ca 8 veckor. De äter upp allt, och äter även halm. Så länge de inte börjar gå ner så får de detta. De får även en del kraftfoder med extra protein. Hade jag kunnat välja hade de fått ha en bal i hagen, men nu finns där en massa andra som inte behöver alls mycket mat så nu får det vara såhär. De har massa gräs i hagen att stoppa magen full med också, även om det inte är speciellt näringsfyllt just nu.

Kan du inte ge mindre i hagen och mer i boxen? Hon kanske har mer ro att äta där.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka! Finns gammalt hö på skullen (vi flyttade hit i maj, vet ej hur gammalt) Det luktar ingenting. Är något dammigt. Funderar...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 594
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
680

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka