Hur mycket hö

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare makejo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 41
  • Visningar Visningar 3 989
Sv: Hur mycket hö

jag vet inte om han äter av halmen jag är vid stallet på dagarna dom släpps in av stallägaren, jaghar in ganska mycket halm så jag vet inte riktigt. Hur vet man om halmen är ätbar? vi har halm i rundbal och när man tar loss halmen så dammar den en del men jag halmar jämt när han är ute och då försvinner dammet. Är det normalt att det dammar när man tar det ur rundbalarna?

Halmen är av foderkvalité om den är hygieniskt av bra kvalité - dvs inte mögligt osv. Damm betyder ofta mögel...
Åsså tänkte jag också på vad det är för halm - vete, havre, råg, kornhalm ? Det förstnämnda sägs väl vara det minst smakliga och hästar äter inte gärna av det - så då skulle jag säga att det var "oätbar" halm.

Han äter 6 kg hö 3 dl betfor och 6dl havre per dag. varför ger man lucern? vet att 2 i stallet ger det för at deras hästar är tunna och behöver lägga på sig mer.?

Lusern är ett proteinrikt grovfoder. Man skulle kunna säga att det är som bete i näringsvärden och det vet ju alla hur lätt hästar lägger på sig av det! ;)

Men det hö eller silage man fodrar med kan ibland faktiskt vara lika proteinrikt! Det vet man bara om man analyserat det. Då är det ju onödigt att ge lusern, då kan man öka mängden hö/silage i första hand och se om det hjälper. (och om det inte hjälper är nåt energirikt kraftfoder bättre att lägga till i det fallet)
Dock är det mindre troligt att det är så proteinrikt om hästarna behöver lusern för att hålla hullet... Iaf om de redan ger stora mängder av sitt hö/silage och hästarna ÄNDÅ behöver lusern?

Du bör ge din häst (visst var det en 153cm tinker? dvs väger den ca 550-600kg minst?) mer hö oavsett hur den ser ut i hullet. 1kg mer iaf och så hoppas vi att den också kan tugga en del på halmen...

Det där med 1 kg TS är ju som du skriver enbart för att hålla hästen levande = Underhållsbehovet. Men många blandar i hop det med att det är det minsta dom FÅR ge med en massa träninsgtillägg o dyl. Man ska vara försiktig så man inte blandar i hop dessa 2 saker...villket jag tycker många gör tyvärr.

Många tror ju också att man SKA ge dom 1kg per 100kg och inte mer! :crazy: (dom fattar inte att det är en MINIMI mängd att ge men att man helst ska ge betydligt mer!!)

ok tack för svaren ska se till att han får 1-2 kilo mer hö.

Jag tänker alltid på att hästar har ett tuggbehov och försöker se till så att mina hästar täcker får sitt tuggbehov.

Ena hästen är fet som en tunna men får hö fem gånger om dagen.
hon får sammanlagt 10 kg hö, 4 kg till natten. Men hon får knappt nå kraftfoder, bara betfor, mineraler och några dl korn.

Våran tunnis får 13 kg hö, varav 6 kg är på natten. Ibland får hon 8 på natten, det beror på väder och hur hösugen hon är :p. Får mycket kraftfoder för att hålla hullet uppe.

Jag tycker generellt att folk ger för lite grovfoder o för mkt kraftfoder åt sina hästar. Många ger gärna kraftfoder som kostar 4-5/kg men tycker att hö för ca 2kr/Kg blir för dyrt. Tänk på att man kan ge 2½kg extra hö för samma pris som det där kg´t med kraftfoder kostar. En häst är gräsätare o då är ju grovfoder bättre än kraftfoder. Själv räknar jag på minst 1,5kg hö/100kg häst som minimum o 2kg Hösilage/100kg häst, helst ska de ha fri tillgång

Jag håller med "skaran", grovfoderet är otroligt viktigt.
Min får så mkt han orkar äta. Vi har bete kvar, han står på halm, käkar kanske 7-8 kg/dygn.

KL

mina två hästar har ju fri tillgång på hösilage ljust nu har en höbal i hagen och sedan delar jag ut kvälls/natthöet vid 22:00
men som oftast så på morgoen när jag kommer till stallet så ligger det hö kvar i boxarna vilket jag anser som om hästarna är mätt och har tillfredställt sitt TUGGbehov men detta innebär ju oxå en omkostand:crazy: så då ställer jag frågan ska jag minska på höet till natten ?

Ja du kan minska på natthöt om de inte äter upp allt, varför behöva mocka ut massa hö oxå, det räcker väl med det som kommer ut bakvägen på dom;)

Jag tycker generellt att folk ger för lite grovfoder o för mkt kraftfoder åt sina hästar.

Japp, idag höll jag på att börja gråta. Var inne på en ridskola för en kompis behövde hjälp. Där fanns bla en jättefin varmblodig travare som endast fick 4 kg hö om dan, över 1.60 hög. . revbenen kunde man spela på:cry: Tränas och tävlas som en ridhäst

Japp, idag höll jag på att börja gråta. Var inne på en ridskola för en kompis behövde hjälp. Där fanns bla en jättefin varmblodig travare som endast fick 4 kg hö om dan, över 1.60 hög. . revbenen kunde man spela på Tränas och tävlas som en ridhäst

Tyvärr har jag sett exakt samma sak som du, en stor, grov korsning som MINST måste vägt 700 kg fick 6 kg hö- om dagen. En riktig bjässe alltså. Dessutom går dom hästarna mycket, oftast flera timmar per dag, och behöver mkt grovfoder. (Mycket mat överhuvudtaget) Rekommendationen är ju MINST 1 kg TS per kg och dag. Tyvärr verkar det vara alltför många ridskolor som inte följer dom rekommendationerna. Kan även vara så i privatstall, självklart, dock så är det ju inte särskilt vanligt att man går in i ett och kollar in foderstaterna (ridskolor har ju oftast dom uppsatta)
Allt beroe ju från häst till häst, endel är svårfödda = få ge dem mer foder FRAMFÖRALLT hö, endel är lättfödda = kan ge dem mindre mängd foder el. öka på motionen. Men somsagt, Minst 1 kg TS/dag och kg och sedan kan man öka givan om hästen i fråga är svårfödd. skulle aldrig ge en häst minde än rekommendationen...

Folk i regel har alldeles för lite kunskap. Folk är så rädda för att ge hästen mycket hö. Om höet är bra så kan hästen i vissa fall klara sig enbart på hö och man slipper ge kraftfoder. Med detta årets skörd så blir det tyvärr omöjligt för min del att inte ge kraftfoder. Mitt halvblod som väger minst 600 kg får 15 kg hö om dagen skulle hon få hösilage skulle hon få 20 kg om dagen. Jag har jobbat i stall där folk ger en 500 kg halvblod 6 kg hösilage om dagen, det är alldeles för lite. Folk verkar tro att hästen blir bukig av hö och mår bättre av kraftfoder. Grovfodret är basen i foderstaten det är dte man utgår ifrån Kraftfodret är inte det viktigaste det är ett kompliment som inte alltid behövs. Magsår är väldigt utbrett bland hästar idag och det beror på att allt för många utfodrar fel. Beteendestörningar har samma orsak. Jag tycker att 1,5-2 kg ts per 100 kg kroppsvikt är vad man ska sträva efter. Helst 2 kg eller mer. I det vilda äter hästen den största tiden av dygnet.

Fodrar jag med hö så är absoluta minimigivan jag ger 1,5 kg hö per 100 kg häst, dvs min väger ca 600 kg, äter minst 9 kg hö. Nu ger vi silage, runt 20 kg/häst och dygn.

Min äter 13 kg hö per dag. I slutet av dräktigheten blir det väll uppåt 18...Klart man ska sträva efter att ge dem så mkt som möligt, men rekommendationen ligger väll på 1 kg ts per 100 kg kroppsvikt och dag...

Jag har ett fullblod på ca 500 kg.

Hon får fri tillgång till hösilage (ca 70-75% ts), lägger in mellan 6-8 kg till natten och oftast är det lite kvar på morgonen. Stallägaren räknar med att hästarna äter ca 15-20 kg var om dagen.

ne.. man ska ge MINST 1 kg torrsubstans/100 kg häst och dygn. visserligen tycker jag att det är alldeles för lite utan det borde vara minst 1,5 kg ts/häst och dag.

Folk i regel har alldeles för lite kunskap. Folk är så rädda för att ge hästen mycket hö. Om höet är bra så kan hästen i vissa fall klara sig enbart på hö och man slipper ge kraftfoder. Med detta årets skörd så blir det tyvärr omöjligt för min del att inte ge kraftfoder. Mitt halvblod som väger minst 600 kg får 15 kg hö om dagen skulle hon få hösilage skulle hon få 20 kg om dagen. Jag har jobbat i stall där folk ger en 500 kg halvblod 6 kg hösilage om dagen, det är alldeles för lite. Folk verkar tro att hästen blir bukig av hö och mår bättre av kraftfoder. Grovfodret är basen i foderstaten det är dte man utgår ifrån Kraftfodret är inte det viktigaste det är ett kompliment som inte alltid behövs. Magsår är väldigt utbrett bland hästar idag och det beror på att allt för många utfodrar fel. Beteendestörningar har samma orsak. Jag tycker att 1,5-2 kg ts per 100 kg kroppsvikt är vad man ska sträva efter. Helst 2 kg eller mer. I det vilda äter hästen den största tiden av dygnet.

Dessutom stirrar folk sig blinda på magen! I många fall kan man faktiskt jämföra vissa hästar med "biafra"barn: stor mage, visst, men definitivt inte av för mycket mat...

exakt. det finns de hästar som magen minskar på när de ökar grovfodermängden. (eller kanske att det sätter sig på HELA hästen istället)

själv ger jag mina hästar 8kg hö och 2kg lusern var/dag och det är en arab som väger ca 470kg och ett vbl som väger ca 450kg

*kl*

Brukar för enkelhetens skull räkna minst 1,5kg hö/100kg häst och/eller 2 kg silage/100 kg häst.
Mina som går ute mest dygnet runt äter omkr 20-25 kg silage tillsammans (NSV o b-ponny) på 3 givor under dagen.

Blir lite confused när jag läser foderrekomendationerna på kr**fts foder oftast står det 6-8 kg hö till häst i arbete o sen en massa kraftfoder... tycker det är ganska missvisande från ett så stort foderföretag som dom...:confused: förstår att dom vill sälja mer av sitt foder men att "lura" folk att ge massa kraft o "inge" hö... ja jag vet inte..

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
823
Senast: Oknytt
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 197
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 605
Senast: Bison
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
848
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Falsterbo horse show byter namn
  • Ridskoleryttare