Hur mycket hö

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare makejo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 41
  • Visningar Visningar 3 989
M

makejo

Såg i en annan tråd att dom diskuterade hur mycket hö olika hästar ska ha en gav sina shettisar 5 kg och dom reda inte dom flesta verkade ge 8-10 kg hö per dag det var en tjej som gav sin 4-6 kg hö och det var alldeles för lite tyckte alla.
i vårat stall äter dom flesta 6 kg om dagen min tex äter 6 kg och han är `rund om magen` jag har bara haft honom sedan juni och dom har haft bete hela tiden och nu börjat äta mer hö (dom har fortfarande gräs kvar i hagen) dom som hade honom innan hade oxå gett honom 6 kg och sa att han är väldigt lättfödd.
Man måste väl se på hästen och utgå från deras hull ??? eller man kan väl inte bara säga att si och å är sjukt för lite?

Sv: Hur mycket hö

En häst ska ha minst ett kg TS per 100 kg kroppsvikt. Dvs en häst på 500 kg ska ha minst 5 kg TS, vilket vanligtvis innebär 7-8 kg torrhö. Om man ger hösilage, som ju innehåller vatten, bör man ge minst 10 kg.

Om hästen är för tjock bantar man den på annat sätt, som att t ex ge en mindre giva kraftfoder (eller ingen alls) eller öka motionen. Den behöver sitt grovfoder för att magen ska må bra.

Immer

Nej inte när det gäller grovfoder, här finns ytterligare en aspekt som man måste ta hänsyn till. TS= torrsubstans, här bör instaget vara minst 1-1,2 kg TS per 100 kg kroppsvikt och dygn. Om man då använder exempelvis hö, så är den absoluta minimigivan 6 kg per dag, MEN till det ska ett tillägg för arbete göras och hur stor beror ju på hur mycket arbete hästen utför. Sen ska man komma ihåg att hästen mår bäst av grovfoder, en för liten giva kan resultera i magsår och/eller koliker.

Runda magar kan vara ett tecken på att vissa brister finns, men det är svårt att uttala sig om enbart så här. Dock är min erfarenhet att hästar med brister i protein intaget men även stråintag, kan bli vad som kalls för runda om magen.

Nja, hästar har ett stort behov av att äta grovfoder för att deras magar ska fungera. Hästar drabbas mycket lätt av magsår om de inte får i sig den mängd grovfoder de behöver.

1.2 kg TS per 100 kg kilo häst är minimum.

Min halvblodsdam på 520 kg får ca 10 kg hö om dagen om den lite större halvblodsdamen på 590 kg får 18 kg. Väldigt individuellt hur mycket de vill äta.

EDIT: Herregud vad vi var snabba allihopa!

Får jag låna tråden och fråga en fråga jag me.?
Om mitt hö har ett ts värde på 75% ungefär. hur räknar jag över det till det som ni räknar med?

Jag tillhör en av dem som anser att 6 kg hö till en stor häst är precis på gränsen. Det finns ju fler faktorer än just enbart hur hästen ser ut i hullet som spelar in. Hästens mage mår ju inte bra i lägnden av för lite grovfoder.

Egentligen inte..det är 1 kg TS per 100 kg kroppsvikt/dag. 1 kg ts är 1,2 kg hö, och detta gäller enbart underhållsbehovet.

Villket jag anser vara lite...men om man nu ska peta till siffrorna lite. Många skriver 1,2 kg TS...

ok så säg att jag skulle ge min 2kg? mer hur mycket borde jag betala för det? 6 kg ingår i hyran så jag vill veta ungefär hur mycket extra jag ska betala eftersom jag inte vet riktigt vad hö kostar ( vet att det skiljer sig) vi har vanligt hö i balar.
2 kg extra borde räcke till han då eller? han är en tinker på 153 som jag mest rider ut i skogen på, 1 ggr i veckan tränar vi lättare dressyr /hopp.
höet är inte analyserat, vi fick hem det nya höet förra veckan. dom analyserar aldrig höet i stallet.

ska tilägga att han står på halm i boxen spelar det någon roll??

Du bör väl betala endera självkostnadspris, dvs det stallägaren själv betalt per kg för höet. Eller så kanske stallägaren lägger på lite för tex transport/lagring av fodret. Varför frågar du inte stallägaren om hur mycket ?

jo det ska jag göra men undrade bara nu när jag satt här.

kan tänka mig att det inte är något näringsvärde i halm men är det bra för magen ,mättande?? eller varför äter dom det? bara ha något att göra? fast alla kankse inte äter utav det heller?

okej. har hö lägre eller högre ts?? Tack för svaret!!

Hö har en TS på ca 84-87 %, ett hösilage kan ha allt från 45% upp till 75 % har vi sett exempel på.

Eftersom jag har ett hösilage med kanonvärden kan jag inte ge några jättemängder av det. Och då hästarna står på torv ger jag dem halm, blandat med hösilaget. Det håller dem sysselsatta under natten.

Immer

NJa, du har en poäng. Men 1 kg TS per 100 kg häst håller hästen levande. 1.2 kg TS rekommenderas. Så därför ta jag den högre siffran.

kan tänka mig att det inte är något näringsvärde i halm men är det bra för magen ,mättande?? eller varför äter dom det? bara ha något att göra? fast alla kankse inte äter utav det heller?

Jo, halm innehåller energi - ca 5MJ (megajoule) per kg foder. Jämför med att hö innehåller ca 8MJ per kg foder. I övrigt innehåller halm ingen protein alls, vilket ju hö och silage har mer eller mindre av. Mineraler finns i ungefär samma mängd i halm dock.

Ja hästar är egentligen gjorda för att tugga på något nästan dygnet runt, de gör det i ca 16-18timmar om dygnet i det vilda. De har ett mycket stort behov av att tugga på något nästintill hela tiden (även nattetid!) och om de inte får tugga tillräckligt länge per dygn så kan de både bli stressade psykiskt och få t ex magsår och kolik.
Ovanor som krubbitning o dylikt beror ofta på för lite att tugga på, liksom magsår på häst och som sagt många kolikanfall...

Man kan alltså inte bara ge dom den mängd grovfoder (hö, silage, halm, lusern är grovfoder) som håller dem i hull utan man måste se till att de får tillräckligt mycket att TUGGA PÅ också samt få i sig en viss mängd grovfoder i magen så att tarmarna får jobba som de ska på en häst.
För magens skulle behöver de absolut minst 1kg torrsubstans (ca 1.2kg hö och mer när det gälelr silage) per 100kg häst men för psykets skull kan de behöva betydligt mer.

SÅ - man ger ofta halm som extra "tugg" eftersom det inenhåller mindre näring per kg än annat grovfoder. Men det är inte enbart "luft" i halmen heller!
Det kan vara svårt att ge en lättfödd häst tillräckligt att tugga på samtidigt som man ska hålla den i normalt hull... Men man måste försöka balansera det så det blir både tillräcklig mängd att tugga OCH samtidigt försöka att inte ge alldeles för mycket så hästen lägger på sig onyttigt mycket.

Och förresten - om din häst står på halm i sin box (och det är ätbar halm) så ja, det hjälper att han kan tugga på halmen när höet är slut och på så sätt ändå kunna tillfredställa sitt tuggbehov delvis. Äter han nåt av halmen?

Senast ändrad:

jag vet inte om han äter av halmen jag är vid stallet på dagarna dom släpps in av stallägaren, jaghar in ganska mycket halm så jag vet inte riktigt. Hur vet man om halmen är ätbar? vi har halm i rundbal och när man tar loss halmen så dammar den en del men jag halmar jämt när han är ute och då försvinner dammet. Är det normalt att det dammar när man tar det ur rundbalarna?
Han äter 6 kg hö 3 dl betfor och 6dl havre per dag. varför ger man lucern? vet att 2 i stallet ger det för at deras hästar är tunna och behöver lägga på sig mer.?

Det där med 1 kg TS är ju som du skriver enbart för att hålla hästen levande = Underhållsbehovet. Men många blandar i hop det med att det är det minsta dom FÅR ge med en massa träninsgtillägg o dyl. Man ska vara försiktig så man inte blandar i hop dessa 2 saker...villket jag tycker många gör tyvärr.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
823
Senast: Oknytt
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 197
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 605
Senast: Bison
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
848
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Falsterbo horse show byter namn
  • Ridskoleryttare