Hur mycket hö till ettåring?

Sv: Hur mycket hö till ettåring?

Nä jag gillar inte kraffts stora storlek. Men om jag nu kan finna ett bra proteinrikare sådant så kanske det vore en ide.

Om du ska få upp värdena på höet är det bättre att satsa på lusern än mer/annat kraftfoder.Då blir det förmodligen inte heller några problem med att behålla den tidigare kraftfodergivan om du gör det. Lusern är ju ett grovfoder.
Vet du vilket lucern som är prisvädast? Jag har köpt green powers lucern till dom jag har nu.

Den som ger mest för pengarna är utan tvekan Kvarnbys lusern pellets. Men alla är fabrikat betydligt bättre än ett dåligt hö.
Se bara upp så att du inte får hem Kraffts Mix. Den innehåller visserligen lite lusern men är utblandad för få värden som ett vanligt medel hö. Inte som något man ska ge för att förbättra värdena på sitt eget. Tanken md mixen är att man t ex vid tävlingar kan ta med det istället för hö.

Heter den krafft mix?

Om man ger pellets, hur mycket brukar man ge (torr vara då alltså). Låt säga att det ska motsvara 2 kg hacklucern.

Heter den krafft mix?

Om man ger pellets, hur mycket brukar man ge (torr vara då alltså). Låt säga att det ska motsvara 2 kg hacklucern.

Vikt mässigt är ett kilo ett kilo så att säga. Så ett kilo pellets motsvarar ett kilo hack om de har samma värde. Men volym mässigt blir det ju mycket mer av ett kilo hack än pellets.

nja, generellt... Eller så kan man kanske inte säga då de skiljer...
Men ja, vi kan räkna på krafts hack. Hur mycket blir det i pellets ungefär om man brukar ge två kilo lucern om dagen.

Om du tar Kraffts pellets så blir det också två kilo av den. Deras bägge sorter har samma värden. Av Kvarnbys som har högre värden så blir ungefär ett och ett halv kilo.

hittade under skåne(!!!) en återförsäljsre av krafft. inte en aning om att denna hästsportsaffär funnits o ja har bott 2,5 mil från älmhult i hela mitt liv..............

Går du in på sidan och klickar runt lite hittar du snabbt "uppslaget" med experterna :)

jaha, ja har letat efter något man kan kunde fylla i och skicka in. Du menar att man ska skriva till någon av dom.
Ursäkta ja e lite trögfattad.

jaha, ja har letat efter något man kan kunde fylla i och skicka in. Du menar att man ska skriva till någon av dom.
Ursäkta ja e lite trögfattad.

Ja du skriver typ alla info om din häst och gärna vad du har för värden på ditt hö så hjälper dom dig att räkna ut precis va din häst behöver :)

Gratis, de var ju vänligt.
Men tack för hjälpen. Men dom kör förståss med kraffts sortiment... Men det skadar inte att prova kanske.

Gratis, de var ju vänligt.
Men tack för hjälpen. Men dom kör förståss med kraffts sortiment... Men det skadar inte att prova kanske.

Ja det är bra att det är gratis och dom svarar på alla frågar man behöver + att du kan skicka följdfrågor osv :) Ja det kan hända men om du inte vill ha krafft kan du ju bara jämföra värderna på de fodret de har gett dig tipps om och ta ett annat :) Jag ska ha krafft men alla gör ju olika :)

Är ju inte fel och prova alla fall!!
Vet att många travtränare använder sig av det. HÅller själv på med trav.

Det är jätteskoj! :-)

Ja :D:D PM:a gärna om hur det gick med fodret :) Och som sagt, vill du inte ha krafft så kan du ju byta till ett med samma värden och så :) Jag tycker i alla fall att den foderstarten de hjälpte mig med blev kanon! :) Sen får man ju alltid plocka bort och lägga till efter hand :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
771
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
529
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 157
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 551
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka