Hur mycket hö till ettåring?

Sv: Hur mycket hö till ettåring?

Jag skulle ha gett krafft grön + ist för grov. Den innehåller betydligt mer protein, du behöver inte ge lika mycket för att komma upp i kvot :)

JOOO jag vet. Men jag måste ju planera lite. Jag visste att värderna var väldigt låga.
Har fått värderna nu och skickat in till kraffts rådgivare. Har fåt svar av en redan.
Föreslog hela 4 kg krafft grov 125 fördelat på tre mål och ca 10 kg hö.
Det var MYCKET låga värden och verkligen inte passande till en växande häst! Som tur är ska hon bara äta de i ett par veckor... typ tre fyra...
men till hösten efter betet ska hon få samma mat som going kronos

Jag skulle ge Kvarnbys lusernpellets istället för den rekomenderade mängden Krafft Groov 125. Det är lite väl mycket kraftfoder till en unghäst tycker jag (endast min personliga åsikt).

jo jag undrade med om det inte var det. Men han sa att det inte var någon fara om jag delade upp målen på tre.
Funderade med över kvarnbys, vet inte om dom har det i butiken. Annars har ju krafft oxå lucern pellets.
Har skrivit till mer än en rådgivare, ska se om jag får fler svar.
Lucern brukar ju vara det folk rekomenderar vid för lite protein!

Krafft har också lusern men det är melass i den. Om jag måste ge mycket lusern så vill jag gärna ha utan melass. Förörvrigt tycker jag att det är så bra med den höga proteinhalten i Kvarnbys och att den är billig. Kvarnby har 150 g smältbart råprotein per kilo jämfört med Kraffts 105 g. Därmed inte sagt att jag inte tycker att Kraffts lusern är bra, jag ger just nu den till mina unghästar för att jag behöver så lite och för att det är lätt att få tag på. Ibland har jag en dansk lusern också med samma värden som Kraffts och med melass i, det finns många varianter!

Kvarnby har ingen återförsäljare i mitt område men de kör hem om det inte finns återförsäljare, åtminstonde här där jag bor. Jag vet däremot inte hur mycket man måste beställa för att få det hemkört. Kvarnbys lusernpellets är mycket billigare än Kraffts men jag vet inte hur mycket av skillnaden som "äts upp" av transporter och så. När jag behöver lusern behöver jag oftast mycket så jag har köpt hela pallar.

När jag på skoj tog kontakt med Kraffts rådgivare när det gällde ett dräktigt sto så blev jag rekomenderad att ge 8 kg hö och 6 kg Krafft Groov 125 (stor häst, ca 600 kg). Det tycker jag är helt galet faktiskt! Basen ska vara grovfoder och lusern är ju ett grovfoder! Jag gav istället mycket mer hö och två kilo Kvarnbys lusernpellets. Det gav visserligen ett överskott av energi men hon höll sig jättefin och blev inte tjock. Det har funnits trådar om det här med Kraffts foderrådgivare här på Buke och erfarenheterna har varierat. Många har just den erfarenheten som du och jag har, dvs ge mängder av kraftfoder. Andra har jättebra erfarenhet av rådgivningen.

Mitt råd är att bortse ifrån Kraffts råd! :) Ge lusern istället! Bra för magen och fullt av nyttiga ämnen. Håll koll på Ca/P kvoten bara eftersom lusern innehåller mycket kalk!

Lycka till!

Innehåller alla kraffts lucenpellets melass?
Dom har tre sorter och det står bara i den sista på deras sida att den innheåller det.

Fått svar från nästa foderrådgivare nu. Hon gav mig ungefär samma tips som den förra, men med lite mindre krafftfoder samt lite andra tips.
Jag skrev till många eftersom jag ville få en bredd på svaren och se och jämföra. KOmmer aldrig ge så mycket krafftfoder som den första föreslog.
Då köper jag häldre lucern i någon form.
Har greenpower hemma just nu (med melass).

Tyvärr så hade inte bonden värderna för ca, mg och p....

Längtar efter mitt "going kronos" hö till hösten :-D

JOOO jag vet. Men jag måste ju planera lite. Jag visste att värderna var väldigt låga.
Har fått värderna nu och skickat in till kraffts rådgivare. Har fåt svar av en redan.
Föreslog hela 4 kg krafft grov 125 fördelat på tre mål och ca 10 kg hö.
Det var MYCKET låga värden och verkligen inte passande till en växande häst! Som tur är ska hon bara äta de i ett par veckor... typ tre fyra...
men till hösten efter betet ska hon få samma mat som going kronos

min erfarenhet är att krafft rekomenderar 3-4 kg groov 125 till alla stackars föl.. Men har man ett sånt dåligt grovfoder får man nog räkna med att ge mycket extra. Om möjligt hade jag nog gett lusernhack istället för en del av grooven..Om du vill får du gärna PM:a analysvärden. Vore kul att se :)

Senast ändrad:

vågar knappt skicka värderna till dig :-)
ALltså dom är totalt värdelösa och detta hö skulle ja helst ratat. Men alla ja ringt runt till förutom denna o en till (med super hö, men slut) har inte haft analys.
DÅ e de lika bra att ta ett med analys för då vet man vad man ger.
Kan ju inte åka runt på ställen o ta massa prover o skicka in. Det skulle ju ruinera mig.

Snart kan pollan kompletera med gräs oxå när jag vänjer dom vid betet.

Jag pm:ar ikväll, småstressigt nu.

min erfarenhet är att krafft rekomenderar 3-4 kg groov 125 till alla stackars föl.. Men har man ett sånt dåligt grovfoder får man nog räkna med att ge mycket extra. Om möjligt hade jag nog gett lusernhack istället för en del av grooven..Om du vill får du gärna PM:a analysvärden. Vore kul att se :)

När jag fråga så tyckte hon ca 10kg hö och ca 2 kg krafft :) + kalk osv :) Så jag har bara bra att säga om det :)

jag skrev till lite olika. dom jag fått svar av har haft mycket mycket kraftfoder.

tack. ja vi får väl se nästa vecka hur mycket hon äter. men ville veta ungefär så ja kunde beställa.
Jag föredrar foder som är lätt att få tag på! men tack för tipset.

Får endast i henne högst 6 kilo eller nåt.
Gräset har börjat sticka upp och de går hon häldre o gnager på. E ju van vid ensilage innan oxå.. RÅkade få smak på det här med. Hade lite kvar som mina andra hästar skulle äta upp. Hon kom åt lite o så ville hon inte ha så mycket hö sen bara för de.

Även fast de e fint väder nu på natten så är om inne. Lika bra det för då äter hon bättre.

I Skåne finns det också gott om återförsäjare av Salsa hästfoder som jag varmt rekomenderar. De har sammansatta muslifoder till bra pris (Krafft är SVINdyrt enligt mig).

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
771
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
529
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 157
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 551
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka