Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En ettåring i ska i största möjliga ån ha fri tillgång till hö.
Men OM man inte kan ge det, hur mycket är minimigiva för hö?
(om vi bortser från värden etc)
Jag fick i min mellan 10-12 kg per dygn.
Ja det är ju olika men som sagt så minst 10 kg tycker jag i alla fall!
Hur mycket beror ju på bland annat ras och individen i sig.
Som exempel jag har två mini shettisar som när de var ett år hade totalt olika behov. Den ene var jag tvungen att ge fri tillgång på lusern för att han skulle klara sig. Den andre var som en normal ettåring.
Ett annat exempel två halvblodston, ettåringar. Den ena kande jag inte få i mer än max 6 kilo på ett dygn med fri tillgång. Den andra stoppade glatt i sig bara på natten 10 kilo och troligen minst lika mycket ute i hagen på dagen.
Jo visst! Men TS kan av någon anledning inte ha fritt så vi bara gav henne en ungefär siffra
Hur mycket beror ju på bland annat ras och individen i sig.
Som exempel jag har två mini shettisar som när de var ett år hade totalt olika behov. Den ene var jag tvungen att ge fri tillgång på lusern för att han skulle klara sig. Den andre var som en normal ettåring.
Ett annat exempel två halvblodston, ettåringar. Den ena kande jag inte få i mer än max 6 kilo på ett dygn med fri tillgång. Den andra stoppade glatt i sig bara på natten 10 kilo och troligen minst lika mycket ute i hagen på dagen.
Men vi vet ju fortfarande rasen på den. En liten ponny har ju inte samma behov som ett fullblod eller ardenner.:smirk:
Lite OT men,
Hur tar du reda på hur mycket dina får i sig på fri tillgång.
Har 6 olika hästar som delar samma storbal i hagen. Blir knöligt att ta reda på deras olika konsumtion.
Som det är nu så räknar jag på genomsnittstiden det tar för en häst att tugga i sig 1kg och försöker göra en kvalificerad gissning på hur mycket tid de spenderar vid balen varje dag.
men som sagt, hur har du gjort för att ta reda på det?
Ja ojsan. Ja kanske inte skrev vad de var för ras... En travare e de. Men tio kilo ungefär då?
De e väl de man räknar ungefär på stora hästar med.
Har beställt hö nu effter ungefärligt mått + en hel del extra.
Tyävrr lite dååliga värden. Men som tur är så ska hästen inte utfodras så länge med det så jag får kompletera med proteinrikt kraftfoder. Är hippo breed alfa att rekomendera tros? Det innehåller väl mycket protein, kan det vara lämpligt till en unghäst?
(återkommer ev om värderna).