Hur mycket hö till ettåring?

tinafinis

Trådstartare
En ettåring i ska i största möjliga ån ha fri tillgång till hö.
Men OM man inte kan ge det, hur mycket är minimigiva för hö?
(om vi bortser från värden etc)

Sv: Hur mycket hö till ettåring?

En ettåring i ska i största möjliga ån ha fri tillgång till hö.
Men OM man inte kan ge det, hur mycket är minimigiva för hö?
(om vi bortser från värden etc)

Jag hade gett minst uppemot 10kg. Jag kommer att ge min lilla som fyller 1 den 11/4 :love: fritt men jag tror att hon kommer att äta ca 8-10kg :)

Tack. Det var ungefär det jag trodde. Jag ska beställa hö och jag måste veta ungefär hur myckte jag ska ha. Tyvärr inte analyserat så jag får göra det sen och det tar ju inte en dag att få svaret.

Ja det är ju olika men som sagt så minst 10 kg tycker jag i alla fall!

Vi har en ettåring i stallet nu som har varit svår att få i över 8 kg. Inte från nu lyckas ägaren få i henne mellan 10-12 kg. Så det är ju individuellt det där :).

Men jag tycker också minst 10 kg.

Hur mycket beror ju på bland annat ras och individen i sig.
Som exempel jag har två mini shettisar som när de var ett år hade totalt olika behov. Den ene var jag tvungen att ge fri tillgång på lusern för att han skulle klara sig. Den andre var som en normal ettåring.
Ett annat exempel två halvblodston, ettåringar. Den ena kande jag inte få i mer än max 6 kilo på ett dygn med fri tillgång. Den andra stoppade glatt i sig bara på natten 10 kilo och troligen minst lika mycket ute i hagen på dagen.

Som exempel jag har två mini shettisar som när de var ett år hade totalt olika behov. Den ene var jag tvungen att ge fri tillgång på lusern för att han skulle klara sig. Den andre var som en normal ettåring.
Ett annat exempel två halvblodston, ettåringar. Den ena kande jag inte få i mer än max 6 kilo på ett dygn med fri tillgång. Den andra stoppade glatt i sig bara på natten 10 kilo och troligen minst lika mycket ute i hagen på dagen.

Jo visst! Men TS kan av någon anledning inte ha fritt så vi bara gav henne en ungefär siffra :)

Jo visst! Men TS kan av någon anledning inte ha fritt så vi bara gav henne en ungefär siffra :)

Men vi vet ju fortfarande rasen på den. En liten ponny har ju inte samma behov som ett fullblod eller ardenner.:smirk:

Lite OT men,
Hur tar du reda på hur mycket dina får i sig på fri tillgång.
Har 6 olika hästar som delar samma storbal i hagen. Blir knöligt att ta reda på deras olika konsumtion.
Som det är nu så räknar jag på genomsnittstiden det tar för en häst att tugga i sig 1kg och försöker göra en kvalificerad gissning på hur mycket tid de spenderar vid balen varje dag.
men som sagt, hur har du gjort för att ta reda på det?

Lite OT men,
Hur tar du reda på hur mycket dina får i sig på fri tillgång.
Har 6 olika hästar som delar samma storbal i hagen. Blir knöligt att ta reda på deras olika konsumtion.
Som det är nu så räknar jag på genomsnittstiden det tar för en häst att tugga i sig 1kg och försöker göra en kvalificerad gissning på hur mycket tid de spenderar vid balen varje dag.
men som sagt, hur har du gjort för att ta reda på det?

Dels så ser jag hur mycket det går åt i hagen, hur länge en bal varar. Sedan ser hur mycket var häst kan äta själv inne i boxen på natten. Så om häst ett äter 10 kilo inne på natten och häst två äter 5 kilo. Så räknar jag med att häst ett äter dubbelt så mycket även när de är ute. Om det inte är så att någon häst blir undanskuffad i hagen. Då kan jag sedan räkna ut hur mycket det blir genom att räkna ut hur mycket som går åt av balen i hagen på en dag sedan delat på hur hästarna äter.
Blev lite krångligt förklarat kanske.:crazy:

Ja ojsan. Ja kanske inte skrev vad de var för ras... En travare e de. Men tio kilo ungefär då?
De e väl de man räknar ungefär på stora hästar med.
Har beställt hö nu effter ungefärligt mått + en hel del extra.
Tyävrr lite dååliga värden. Men som tur är så ska hästen inte utfodras så länge med det så jag får kompletera med proteinrikt kraftfoder. Är hippo breed alfa att rekomendera tros? Det innehåller väl mycket protein, kan det vara lämpligt till en unghäst?
(återkommer ev om värderna).

Ja ojsan. Ja kanske inte skrev vad de var för ras... En travare e de. Men tio kilo ungefär då?
De e väl de man räknar ungefär på stora hästar med.
Har beställt hö nu effter ungefärligt mått + en hel del extra.
Tyävrr lite dååliga värden. Men som tur är så ska hästen inte utfodras så länge med det så jag får kompletera med proteinrikt kraftfoder. Är hippo breed alfa att rekomendera tros? Det innehåller väl mycket protein, kan det vara lämpligt till en unghäst?
(återkommer ev om värderna).

KRAFFT Groov 125 hade jag satsat på :) Gå in på deras hemsida www.krafft.nu och gör en foderstart med hjälp av experten :) Det blir super ! :love:

AHa, men jag hittar inte expertern.
Problemet med Kraft är att det finns inte att få tag på i älmhult (eller????)
Jag måste åka längre bort för att få tag på det..... Annars är det många som rekomenderar deras sortiment.
Det är mer protein i Hippo Breed alfta har jag även för mig.
Eller är det det???
Kraft 125: Råprotein: 13,5%
Smältbart råprotein: 125 g
Hippo breed alfa: Råprot: 17%
Smältbart: 13,5%
Vad blir det smältbara i gram????? Detta foder borde väl alltså vara kraftigare??

hittade under skåne(!!!) en återförsäljsre av krafft. inte en aning om att denna hästsportsaffär funnits o ja har bott 2,5 mil från älmhult i hela mitt liv..............

Är kanske lite sent ute men min åring (också travare) har varierat i hur mkt hon ätit under vintern. Under nån månad låg det på 8, men har också varit uppe på närmare tolv, har väl att göra med hur hon växer antar jag. Ger henne Mare and Youngstock mix från Dodson&Horrell, kan jag rekommendera. Hon ser iaf fin ut, du får väl kolla upp det innan du bestämmer dig.

Lycka till!

Tack. Hästen är i fint hull nu och står på fri tillgång på ensilage. Så hon har haft det bra hela vintern hos sin nuvarande ägare.
Jag kommer NOG att fortsätta med samma kraftfodergiva som hon får nu bara det att höet kommer att bli annorlunda när hon övergår i min ägo.
Hoppas på ett bra, tidigt och långt bete så hon blir rund o go sen :-)

Om du ska få upp värdena på höet är det bättre att satsa på lusern än mer/annat kraftfoder.Då blir det förmodligen inte heller några problem med att behålla den tidigare kraftfodergivan om du gör det. Lusern är ju ett grovfoder.

Jag fodrade unghästar och äldre med Hippo under ett par år och det fungerade ypperligt. Så jag tycker inte att det finns någon anledning att åka land och rike runt för att få tag på Krafft. (Personligen är jag faktiskt inte så förtjust i Krafft heller...)

I ditt fall så skulle jag också komplettera med lusern.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
771
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
529
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 157
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 551
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka