Hur mycket hö på ett ungefär bör jag ge?

pernilla_s

Trådstartare
Jag har en b-ponny på 125 cm som kommer hem till sommaren då ska han ju gå på bete. Men till hösten är det ju dags att ge hö igen. Jag känner mig osäker nu efter att jag haft det hästfritt i två år. Han är väldigt lättgödd så jag ska bara ge honom hö och 1 dl kraftfoder morgon och kväll då de andra får det. Han behöver ha ganska mycket hö för att må bra, då han fick för lite mat på sitt gamla ställe och blir väldigt frenetisk med mat om han är hungrig. Tar med några bilder så ni får ett hum på hur han är uppbyggd. Vet att det inte går bara att säga så och så mycket bör du ge. Det är mest jag som vill veta väldigt grovt. Jag kommer inte alls ihåg hur mycket jag gav honom innan.

phpd4agf4.jpg

php3obd0c.jpg

Senast ändrad:
Sv: Hur mycket hö på ett ungefär bör jag ge?

En tumregel är att man bör ge åtminstone 1,5 kg TS per hundra kila häst (Djurskyddslagen säger 1,1 kg TS/100 kg häst). Så om hästen väger t.ex. 300 kg bör man ge den minst 4,5 kg TS. Hö brukar ha en TS på ungefär 87% om jag inte minns fel.

Jag gissar väl på att han väger en 300kg, men säker är jag ångt ifrån.

Det finns en formel för hur man kan räkna ut ungefär hur mycket de väger genom att mäta... jag ska se om jag kan hitta den nånstans :idea:

Jag har den också någonstans i en bok. Min veterinär har iallafall alltid gett honom medicin som om han vägde 300 kg.

jag brukar räkna på 1,3 kg ts/100 kg häst eller 1,5 kg hö /100 kg häst. altså om din pålle väger 300 kg så 4,5 kg. men hällre lite för mkt än för lite

jag brukar räkna på 1,3 kg ts/100 kg häst eller 1,5 kg hö /100 kg häst. altså om din pålle väger 300 kg så 4,5 kg. men hällre lite för mkt än för lite

Jo det är bättre för mycket än för lite.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 907
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 343
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Jag vill ha tips, trix, tankar och erfarenheter! Min häst blev akut dålig i torsdagsmorgon, hon fick sitt morgonhö vid 8, åt upp allt...
2
Svar
39
· Visningar
3 576
Senast: mackan
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 348
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka