Hur mycket hö kan era hästar äta?

Sv: Hur mycket hö kan era hästar äta?

cafu skrev:
*knapplån*

I mina öron låter 20-25 kg helt otroligt mycket. Behöver någon häst så mycket?

När jag har räknat foderstater på mina hästar får jag beskedet att de inte behöver mer än 8-12 kg, allt däröver innebär ett protein- och energiöverskott. Nu får de visserligen lite mer än så, för jag tycker det låter lite (1 kallblodstravarpensionär och 1 nsv 1-årig bruks). De har bra hull efter vad jag kan bedöma.

Eller ger jag mina alldeles för lite?

Nej förmodligen inte näringsmässigt. Men hästar har ju ett behov att TUGGA sisådär 15 timmar om dygnet så då går det åt mycket... Det dumma är att höet inenhåller så mkt näring per kg foder. :crazy:

Det är så olika mellan olika hästar... end el äter bara 6-10kg (stora hästar alltså) TROTS att de får fri tillgång och är nöjda medd et. Andra har ett ENORMT tuggbehov och äter rätt snabbt samtidigt - dom hinner då lätt få i sig över 20kg hö/dygn. Ibland uppemot 30kg.

Min häst äter 7-8 kg i normala fall. (Varmblod, ca 450 kg.)
Nu har hon boxvila och äter lite mera, vet inte exakt eftersom jag har bett alla att lägga in något kg om hon har slut.:)

När hon går ute på dagarna äter hon 2 kg inne på morgonen, 2 kg på lunchen 1 kg vid intag och 2 kg över natten.

Det kan låta lite, men ger lunchhöet räcker nästan precis till intaget, och ger jag mer än 1 kg till eftermiddagen sprider hon ut det och trampar ner det.
Det läskigaste är exaktheten under natten: 2 kg går precis åt, och då äter hon även upp allt frukosthö. Ger man så lite som 0,5-1 kg extra till natten ligger det kvar på morgonen, nedtrampat i kiss och bajs, och hon äter även mycket mindre av frukosthöet då...:crazy: Det går alltså inte att få i henne mer.

Tillägg: Hon går (gick...) ensam i hagen denna vinter, så jag vet att hon får i sig allt hö hon får.

Min får runt 9 kg per dag och stoppar i sig det utan att rensa, med andra ord är han nöjd, skulle väl ev kunna öka nåt kilo till och han skulle väl äta, likaså skulle jag kunna öka nåt kilo till ute i hagen, men hanfår inte i sig mer än 11-12 kg iaf. Travare, 600 kg, 10 år.
Silage däremot stoppade han gärna i sig uppåt 20 kilo/dygn eller mer, där fanns det ingen hejd.

Just det, har koll på hur mycket hö han äter eftersom 3 av 4 mål serveras i boxen och lunchhöt i hagen läggs ut i två högar eftersom det bara är två hästar. Och de brukar äta ungefär lika mkt.

Förra vintern räknade vi ut att hästarna åt ca: 25 kg hö per häst och dag. Vi har hö på storbal i hagen. Hästarna går på lösdrift och har fri tillgång. Bonden jag köpte höet av vägde balarna innan han kom hit med dem. Det gick alltså åt 75 kg hö per dygn. Sen hur det var fördelat på tre hästar vet jag inte. Det blev i allafall minimalt med spill.

Fullblodet och 2åringen får lika mycket och i princip fri tillgång. Inne i boxen äter de ca 15 kg var, men fullblodet lämnar ofta kvar så i genomsnitt äter han 12 kg.

Sen vad de tuggar i sig i hagen har jag inte en susning om...

Torrt hösilage

CarolaLind skrev:
Väger? aldrig.

Jag har en inbyggd våg i armarna o ryggen. :D

Inget ont emot dig men de jag träffat med sådana "vågar" har inte direkt gett vad de utgett sig för... Fast du kanske är annorlunda :D Kontrollväger du aldrig?

Har de hösilage i hagen oxå? Hur funkar de eg, när du säger torrt, vad innebär det? Hur har du fått det torrt? Eller e det "normalt" hög TS-halt i balen kanske? *ingen erfarenhet av hösilage*

Kan de äta samma hö?

Visst trampas det ner en del av höet, men inte så många kg. Är inte hundra på att balarna väger exakt 250 kg heller, de kan lika gärna väga 260... Behåller nätet på till 75 % så håller balen ihop länge o nedrampningen minskar rejält. Det är sista dygnet som den brukar bli utspridd.

20-25 kg då sakulle mina D ponyer rulla fram. De får 5-6 kg om dagen och de är ändå för tjocka. Den ena fick fång i sommras och fick order att bantas 50- 75 kg. Hon har säkert gått ner 50 kg men anses fortfarande för tjock.

Alltså, det kanske inte hör hit, men hur har ni råååååd?? :confused:

Nu vet man ju inte vad folk betalar för sitt hö, men även en blygsam kostnad på 2 kr/kg ger ju en månadskostnad på nästan 5 000 för 3 hästar, bara för grovfodret!!!! Och jag som betalar 5 kg totalt/kg för mitt hösilage skulle betala över 11 000 :crazy:

OK om man jobbar professionellt med hästar och har en verksamhet, men om man har det som hobby????

hubinette skrev:
Förra vintern räknade vi ut att hästarna åt ca: 25 kg hö per häst och dag. Vi har hö på storbal i hagen. Hästarna går på lösdrift och har fri tillgång. Bonden jag köpte höet av vägde balarna innan han kom hit med dem. Det gick alltså åt 75 kg hö per dygn. Sen hur det var fördelat på tre hästar vet jag inte. Det blev i allafall minimalt med spill.

the_connemara skrev:
Ja, som rubriken säger. I kg. Och har ni fri tillgång eller portioneras höet ut? Och hur säkra är ni på att hästen äter just det antalet kg, hur mäter ni det?

Min häst äter inte upp mer än 10 kg om dagen ungefär.
Hon får 6 kg ute på dagen och 4-6 kg inne. Ligger ungefär kvar två kg inne i boxen.

Hon går ensam.

Mustang skrev:
Min går på "fri" tillgång, i mitt fall betyder det att maten fylls på om den tar slut.. Vid insläpp runt 19 får hon 12 kg hö som oftast räcker tills hon åker ut igen vid 8:00... Ute i hagen får dom en 12kg bal per häst morgon och kväll... Så i hagen kan man bara höfta, men i mitt fall blir det ju inget problem eftersom jag vet att hon äter minst 10 kg inne.. Det är bara min + en till som går in på natten, så dom tar ju inte del av "kvällsbalen" i hagen.. D-ponny, ca 400kg..
:o :smirk: Ja tycker att mina får mycke mat, fri tillgång på ensilage ute (7.00-21.00 kan tänka mig att de tre äter ca 12-14 kg ensillage var ute på de 14 timmarna de går ute om dan) 3-4 kg hö under natten, mina skulle aldrig orka äta 12 kg hö på natten oxå :confused: vad har du för häst?:) mina skulle vara så feta och ej kunna röra sig då...ha ha...;)

Senast ändrad av en moderator:

Min får ca 13 kg/dag (hösilage, hö, lusern). 1 kg hö, 1 kg lusern på morgonen. Sedan delar de på en hel bal (ca 20 kg) i hagen, 7 ponnyer (1 a-ponny, 3 b, 1 c och 2 d) och så min häst, hon får väl i säg 2-3 kg då. Och till kvällen/natten får hon 5 kg hösilage, 3 kg hö och 1 kg lusern. Då har hon att göra hela natten. Valde att ta bort ett kg från frukosten och lägga på natten ist eftersom de fodras så tidigt och hon äter långsamt så hon är ganska mätt på morgonen. Lämnar nästan alltid kvar.

cafu skrev:
Alltså, det kanske inte hör hit, men hur har ni råååååd?? :confused:

Nu vet man ju inte vad folk betalar för sitt hö, men även en blygsam kostnad på 2 kr/kg ger ju en månadskostnad på nästan 5 000 för 3 hästar, bara för grovfodret!!!! Och jag som betalar 5 kg totalt/kg för mitt hösilage skulle betala över 11 000 :crazy:

OK om man jobbar professionellt med hästar och har en verksamhet, men om man har det som hobby????

Det ingår i stallhyran :angel:

Stallägaren tar eget hö så jag får ta hur mycket jag vill. Tyvärr har vi fått begränsa tillgången på just höet eftersom min häst inte räknades in när det slogs, men hösilage får jag ta hur mycket jag vill av :)

Lyckos dig! Det låter ju underbart :rofl:

Glimfeather skrev:
Det ingår i stallhyran :angel:

Stallägaren tar eget hö så jag får ta hur mycket jag vill. Tyvärr har vi fått begränsa tillgången på just höet eftersom min häst inte räknades in när det slogs, men hösilage får jag ta hur mycket jag vill av :)

När vi tar eget hö på markerna ska mina också få fri tillgång.

Ska bli intressant att se hur mycket de kommer att vilja äta då.

cafu skrev:
Lyckos dig! Det låter ju underbart :rofl:

the_connemara skrev:
Inget ont emot dig men de jag träffat med sådana "vågar" har inte direkt gett vad de utgett sig för... Fast du kanske är annorlunda :D Kontrollväger du aldrig?

Vet vad det går i en IKEA kasse, och beroende på hur hårt eller löst man packar den så vet man på ett ungefär. (Mååånga års av vägande och packande)

Det räcker eftersom den egentliga måttstocken här är att hästarna alltid ska ha tillgång till hö.

Mina hästar har i princip fri tillgång på dagarna då jag slänger ut ca 36 kg hö på morgonen i olika högar fördelat på tre hästar.

Hade dem på lösdrift förut men då gubben köpt en Mustang så behövde han "stalla" upp den tillfälligt, så nu får jag ta in dem på kvällen och då får de ca tre kg var till natten.

Jag fodrar hästarna med hö tre gånger om dagen. Frukost och lunch i hagen och kvällen i boxen. Det som de får i hagen kan man inte veta hur mycket varje häst får i sig. Men jag fodrar så att de hästar som behöver mest ska få i sig minst vad de behöver, sedan blir det ju att de mindre hästarna får i sig mer än vad de behöver.

Vi har fri tillgång. De får lite olika mycket hö beroende på hur mycket de ätit upp o så. De äter ju också olika beroende på väder och vind, och stämningen i flocken.

Men vi har 7 hästar och de får mellan 100 och 150kg om dagen för tillfället. Det innebär att de äter mellan 15 och 20kg var om man nu ska dela det lika. En av dem är ponny så han äter kanske ngt mindre, men samtidigt så är han lite hög i rang och hindrar kallbloden från att äta - vilket kan betyda att han får i sig en del ändå. Fyra av hästarna är storhästar med liknande mkh och omfång. :D

Jag skulle tro att min häst äter nånstanns mellan 15 och 20kg per dag. Om man ser till alla småsaker och beteenden hos hästarna så talar det för att det är så. Men jag kan ju inte veta säkert.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 870
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
372
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
845
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025