Sv: Hur mycket hö kan era hästar äta?
Nej förmodligen inte näringsmässigt. Men hästar har ju ett behov att TUGGA sisådär 15 timmar om dygnet så då går det åt mycket... Det dumma är att höet inenhåller så mkt näring per kg foder.
Det är så olika mellan olika hästar... end el äter bara 6-10kg (stora hästar alltså) TROTS att de får fri tillgång och är nöjda medd et. Andra har ett ENORMT tuggbehov och äter rätt snabbt samtidigt - dom hinner då lätt få i sig över 20kg hö/dygn. Ibland uppemot 30kg.
cafu skrev:*knapplån*
I mina öron låter 20-25 kg helt otroligt mycket. Behöver någon häst så mycket?
När jag har räknat foderstater på mina hästar får jag beskedet att de inte behöver mer än 8-12 kg, allt däröver innebär ett protein- och energiöverskott. Nu får de visserligen lite mer än så, för jag tycker det låter lite (1 kallblodstravarpensionär och 1 nsv 1-årig bruks). De har bra hull efter vad jag kan bedöma.
Eller ger jag mina alldeles för lite?
Nej förmodligen inte näringsmässigt. Men hästar har ju ett behov att TUGGA sisådär 15 timmar om dygnet så då går det åt mycket... Det dumma är att höet inenhåller så mkt näring per kg foder.
Det är så olika mellan olika hästar... end el äter bara 6-10kg (stora hästar alltså) TROTS att de får fri tillgång och är nöjda medd et. Andra har ett ENORMT tuggbehov och äter rätt snabbt samtidigt - dom hinner då lätt få i sig över 20kg hö/dygn. Ibland uppemot 30kg.