Hur mycket hö kan era hästar äta?

Sv: Hur mycket hö kan era hästar äta?

Mina två (halvblod 22 år och kallblod 14 år) går på lösdrift på sgs fri tillgång på hö. Nu när det är runt nollan så går det 30 kg om dagen på två hästar. Jag har höhäck, men jag ger helst 1-2 st
10-kilosbalar i taget (morgon o kväll) istället för allt på en gång, för dom har en förmåga att kasta höet omkring sig, och då blir det så mycket nertrampat, även om jag krattar runt höhäcken dagligen. Med detta systemet räknar jag med 1-2 kg spill, d.v.s 28 kg hö som de äter upp, halvblodet äter lite mera, ca 15 kg och kallblodet 13 kg(?). Är det kallare (-10) äter de mera, då lägger jag ut 40 kg/dygn. (Men då är det ofta flera kg kvar när jag fyller på följande gång, så fullt 20 kg/häst får de inte i sig)

Två varmblod 530kg (MYCKET lättfödd) resp 600 kg (svårfödd).
Fri tillgång -2 h för att de skall orka få i sej kraftfodret.
De gör åt ca 20-24 kg per dygn.
Den stora får även 3-6 kg lusernhack.

Nu på vintern så får hon:

1,5 kg hö + 1,5 kg ensilage på morgonen och på lunchen. På kvällen 2 kg hö + 2 kg ensilage

carinah skrev:
20-25 kg då sakulle mina D ponyer rulla fram. De får 5-6 kg om dagen och de är ändå för tjocka. Den ena fick fång i sommras och fick order att bantas 50- 75 kg. Hon har säkert gått ner 50 kg men anses fortfarande för tjock.

Ger du bara hö, eller kraftfoder också? Tjockboven kanske ligger i kraftfodret?

Just nu äter min häst 12 kg hö;
2 kg morgon
2 kg lunch
3 kg em.
5 kg kväll

och när han åt hösilage så fick han 21 kg;
3 kg morgon
2 kg lunch
5 kg em.
11 kg kväll

Jag mäter upp i IKEA-påsar med en våg och vet att han äter allt (aldrig kvar i boxen och han är högst i rang i hagen och får alltså alltid äta upp sin mat)

Ett tag undrade jag själv om det var så att hon aldrig fick äta något i hagen i o m att hon åt så mycket på natten.. Men efter en tids observation så har jag sett att hon utan problem får äta det hon vill i hagen... Hon är en liten paint-korsning på 2,5 år, och jag skulle konstigt nog vilje lägga henne åt svårföddhållet... På tidigare stallet åt hon 10 kg hösilage med en ts på (har jag för mig) nästan 70.. För att få upp henne till ett tillfredsställande hull efter att hon tappat mycket under sensommaren behövdes det 2 kg havre, 3 kg lucern samt 2 kg hestekrafft i 4 mån... För att sen "hålla" sig stod hon på 2 kg havre och 3 kg lucern... Detta genererade en veterinärgenomgång då jag tyckte att hon behövde alldeles för mycket mat, men hon gick igenom utan problem, fullt frisk.. Det är bara så att min lilla pålla behöver mycket mat...

Nu tills jag fått svar på analysen på nya stället står hon även på 1 kg lucern och 1/2 kg havre "som säkerhet"...

Jag har undantaget som bekräftar regeln, och det är inte billigt...:smirk:

mitt treåriga hbl-sto får 12 kg hö per dygn. skulle säkert vilja ha mer, men vi måste försöka trimma magen inför treårstesten:angel: .
tidigare har hon ätit 18 kg/dygn som mest utan att lämna något kvar.

Jag förstår det, inte billigt att fö en sådan pålle....men vad gör man:smirk: Jag har tre hästar hemma nu, men deras grovfoder kostar bara 1200 kr i månadern, men det kostar väll bara din ena häst....pussttt.....det räcker nog inte föresten blir nog 1500 kr i månadern....du måste vara helt ruinerad...om du inte ha en rik karl vill säga..;) skoja bara....mvh/therese

Kl

Mina har fri tillgång och dom två får tillsamans 25-30 kg.

Kram

Nicke skrev:
Ger du bara hö, eller kraftfoder också? Tjockboven kanske ligger i kraftfodret?
Nej då kraftfodret är också borttaget på grund av fång. Men de får enbart morötter ca 1/2 kg var på kvällen, så att de ska få något gott när de andra får havre.
Och de är ändå tjocka.

Vi hade 3 st ardenner ute nu i höstas. Dom 3 åt 220kg hö på 20 timmar.Ger jag våran 7 åriga ardenner 50kg hö så är det tomt på morgonen.........

Det ser ut som alla har svårfödda hästar här som kan äta hur mycket som helst. Ingen som har samma problem som mig, skulle vilja ha fri tillgång för att slippa åka och portionera ut fodret flera gånger per dag.
Vill ge åtminstone 1,5 kg per 100 kg häst, vilket de också får. Men veterinären tyckte att det räckte om jag skulle sätta en affisch med gräs på väggen.
Va gör man med lättfödda hästar?

6-7 kg till en fjording i stl. C-ponny
Får han mer blir det kvar hö på natten som han inte äter upp.
Inte så många hästar i hagen och de äter ungefär lika snabbt så jag vet ung.f. vad han får i sig där...

// M

carinah skrev:
Det ser ut som alla har svårfödda hästar här som kan äta hur mycket som helst. Ingen som har samma problem som mig, skulle vilja ha fri tillgång för att slippa åka och portionera ut fodret flera gånger per dag.
Vill ge åtminstone 1,5 kg per 100 kg häst, vilket de också får. Men veterinären tyckte att det räckte om jag skulle sätta en affisch med gräs på väggen.

Ja det vill jag också veta ;)

//M

åke skrev:
Vi hade 3 st ardenner ute nu i höstas. Dom 3 åt 220kg hö på 20 timmar.Ger jag våran 7 åriga ardenner 50kg hö så är det tomt på morgonen.........

VA? :confused:
:eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek:
Behöver dom det? Vad väger dom? Är dom lagom i hull?

// M (nyfiken :) )

carinah skrev:

Förslag:
Man skaffar ett hö som inte är så "bra" som gör att man kan ge mer och tillgodose lämpligt grovfoderintag för magen. Sedan man analyserat kan man pytsa till bara de nödvändiga mineraler o annat som eventuellt fattas i höet. Portioneras ut över dygnet med exempelvis grindöppnare eller lunchboxar.

minternet skrev:
VA? :confused:
:eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek:
Behöver dom det? Vad väger dom? Är dom lagom i hull?

// M (nyfiken :) )
Det är två tvååringar och en 7 åring, 7 åringen väger 1030 och har lite över hull, dom andra är i lagom men dom växer. OBS vi har eget hö.

hmmmm vi har ett rätt så dåligt hö med låga proteinvärden också men när jag gör foderstat varnar det ändå att han skulle få för mkt "energi" om jag ökar givan från 6-7 kg (som jag tycker är alldeles för lite) och inte äter han upp heller men tjock det förblir han minsann... :love:
// M

åke skrev:
Det är två tvååringar och en 7 åring, 7 åringen väger 1030 och har lite över hull, dom andra är i lagom men dom växer. OBS vi har eget hö.

Ahaaa, jag fattar!

// M

7 åringen har ingen botten. bara äter och äter och äter och en och annan fis så klart att han hinner med.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 870
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
372
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
845
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025