Hur mycket hö kan era hästar äta?

Sv: Hur mycket hö kan era hästar äta?

En av hästarna äter 7kg/dag den andra 8kg.
De äter torrhö.
Morgon inne: 1kg
morgon ute:1,5kg
Lunch:1,5kg
Middag, 1kg, den andra 1,5kg
Kväll: 2-2,5kg.

Båda två blir smällfeta om de går på fri tillgång! tyvärr....

minternet skrev:
hmmmm vi har ett rätt så dåligt hö med låga proteinvärden också men när jag gör foderstat varnar det ändå att han skulle få för mkt "energi" om jag ökar givan från 6-7 kg (som jag tycker är alldeles för lite) och inte äter han upp heller men tjock det förblir han minsann... :love:
// M
Lika här, 2004 hade jag alldeles för bra hö, så jag frågade bonden om han hade nån äldre åker med ev. lägre värden, det hade han inte. Men han fick till slut tag på en äng som en granne hade så vi slog det åt hästarna. Och de har lägre värden. Men de är som sagt fortfarande för runda....

Hon äter upp allt hon får, så 9 kg hö/hösilage cirka + halmen.

Vårt hö har 8,3 MJ och 75 g Smrp per kg foder, så jag måste begränsa samt blanda upp med hösilage med lägre värden och halm.

Hade hon fått fri tillgång hade hon ätit runt 20 kg lätt, det funkar inte för då hade hon blivit smällfet = inte ett dugg bra :crazy:

the_connemara skrev:
Ja, som rubriken säger. I kg. Och har ni fri tillgång eller portioneras höet ut? Och hur säkra är ni på att hästen äter just det antalet kg, hur mäter ni det?
Hemma hos mig går det åt ca. 17 kg per häst och dag, men lite blir ju naturligtvis spill, så det är svårt att säga exakt.

Min får 9 kg/dag.. 3kg morgen, 2kg middag og 4 kg kveld.. Funker bra det, spiser opp allt, boksen er alltid (nesten) ren for mat - kronisk matvrak:angel: SWB ca 450 kg

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 870
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
372
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
845
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025