Hur mycket hö ger ni era gotlandsruss?

Scarry

Trådstartare
Har fått ett russ i stallet, ca 125cm, och just nu är hon allt för tjock efter sommarbetet. Det görs inte så mycket med henne just nu (körs någon gång per vecka och lite barbacka ridning nu som då) och hon får inget kraftfoder överhuvudtaget. Lite morötter får hon kvällstid, bara för att hon ska få något också, då de andra får sitt kraftfoder. Till vintern är det meningen att hon ska börja få lite kraftfoder varje dag, men nu måste hon tappa lite vikt först och främst.
Ägarna hade ingen aning om hur mycket hö hon ska ha per dag, de har bara slängt in en hötapp till henne nu som då under dagens gång. Men eftersom jag nu ska ha hand om alla utfodringar osv. så skulle jag gärna vilja ha ett system på saken, eftersom det underlättar för mig då alla andra hästar i stallet också har sina bestämda hömängder varje dag. Hö ges 3-4 gånger per dag, med största givan till kvällen. 2 gånger per dag blir de utfodrade i boxarna (morgon och kväll) och resterande äts ute i hagarna.
Själv är jag (tyvärr) inte så insatt i hur mycket en ponny behöver äta per dag får att må bra, eftersom jag aldrig någonsin har haft att göra med ponnyer på det viset :confused: Mitt hela hästliv har alltid endast varit tillsammans med de stora hästarna.
Så, min fråga till er är nu: hur mycket hö ger ni till era russ per dag? Får de kraftfoder utöver det? Och vad/hur mycket motion får dom?
Tusen tack till alla som svarar! :bow:

Sv: Hur mycket hö ger ni era gotlandsruss?

Det beror helt på höets värden såklart men det brukar landa mellan 4 och 6 kg, jag ger hösilage som är relativt torrt. Med så lite hö blir ättiden alldeles för kort och båda mina kräver mycket mer än så för att inte bli dåliga i magen pga att de få för lite grovfoder. Jag har löst det genom att de har fri tillgång på halm på nätterna och på dagarna får de sitt hösilage uppblandat med halm i småmaskiga hönät.

Just nu får de inget kraftfoder, den ena är en åring och den andra är konvalescent efter en olycka och går i sjukhage, de får några dl lusern som krubbskarammel och för att de ska äta sina mineraler. När den äldre av dem tävlade som mest, LB/LA hoppning, fick hon 2 l havre per dag men då gick hon ordentligt varje dag.

Det bästa sättet att banta ett russ på är att ge den motion eftersom man inte riktigt kan dra ner på fodret, en munkorg på betet skadar ju inte heller, kan ju vara värt att tänka på till nästa år :)

Min russkorsning på 120 cm, 3 år, äter 4 kg hö om dagen. Lättfödd, JA!!! Skulle gärna ge henne mer, men det är för mycket energi i höet. Hon har också tillgång till halm att tugga på när hon vill. Hon är inte inriden än så hon kan inte motioneras mera, men när hon blir riden kan hon säkert äta lite mera.

Vi ger torrhö till alla hästar, och värden på det nya höet sitter vi och väntar på som bäst, då kan man ju räkna ut lite bättre hur mycket hon behöver, men tills dess är jag tvungen att ge lite "på känn" bara. Motioneringen lägger jag mig inte i, då det inte är min ponny, det får ägarna stå för ;) men eftersom jag vet att hon inte motioneras så värst mycket just nu, så vill jag inte ge henne för mycket hö heller. Hon är väldigt lättfödd, och jag skulle säga att som hon är nu är hon nog bara på gränsen till att få fång, så pass övergödd är hon :( (tänker då på hur hennes nacke och hur fettvalken ser ut under manen)

Hästen ska ha 1,2 kg grovfoder per 100 kg kroppsvikt och dag när den INTE utför något arbete. 1,2 kg govfoder är 1 kg ts. Dvs den ska ha en viss mängd bara för att leva så att säga utan att det blir knas. Den lär ju inte gå och dö knall och fall om man ger mindre, snarare att det blir brist av något slag eller ev olater pga lite tuggtid.

Vad väger ett russ ? 350 kg kanske ?!...Om vi säger det ska hästen ha i absolut minimigiva ca 4,1..4 kg ungefär. Räkna på vad hästen NORMALA vikt ska vara och utfodra efter det. Ska den jobba måste den ha mer...

MEN man ska inte helt förlita sig på att: ok jag ger 4 kg och inget mer så är det bra. Grovfodret kan ju ha urdåliga värden som gör att man faktiskt måste begränsa höintaget och ge tillskott i stället. Man har inte så himla mycket att spela på när det gäller mindre ponnyer. Ska man ge bara hö och riskera brist av något, eller ska man begränsa höet och ge tillskott villket kanske ger för liten tuggtid...som hästen faktiskt behöver.

Jepp, tuggtid och hela den biten kan jag utan och innan, och jag har gett som förslag till ägarna att ge lite halm till henne på grund av det, så att hon får det tillfredsställt utan att gå upp mer i vikt, men det sade dom absolut nej till :mad: Hö och kraftfoder och inget annat ska hon ha.
Nåja, får väl vänta på analysen och sen sätta mig ner och räkna ut hur hon ska ha det.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
593
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 024
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 141
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar