Sv: Hur mycket hö äter era hästar?
Men åh vad skönt att höra att fler har samma problem som jag, och att veterinären har rekommenderat samma lösning som jag själv har valt.
Min häst (D-ponny) är också väldigt känslig för proteinöverskott, och har varit dassig i magen från och till under hösten. Bäst i magen var han när jag drog ner hösilagegivan till fem kilo och kompletteringsfodrade med halm. Sen litade jag inte på magkänslan utan fodrade upp lite, och då blev magen sämre. Har tyvärr ingen analys, men förra året var det väldigt höga värden.
Jag tycker inte att det är konstigt alls att blanda halm och hösilage för att få en bra mix av grovfoder, däremot låter det ju konstigt att bara ge ett kilo halm och lägga på kraftfoder. Halm innehåller ju en del energi men knappt något protein. Men om ägaren kan få tag på hö med lägre näringsvärde så är ju det en ännu bättre lösning.
Min häst får 9-10 kilo grovfoder totalt, och då har han att tugga på hela natten. Dessutom finns det gräs att noppa på i hagen.
Jag tycker att en foderstat ska innehålla så mycket grovfoder som möjligt, men det måste inte vara "grönt" grovfoder. Halm är också ett väldigt användbart grovfoder. Läs senaste delen av Foderskolan på Hästsverige, där står det en del om halm som foder.