Hur mycket hjälper egentligen en säkerthetsväst.?

Z

Zuukii

Har funderat på att skaffa en men vet inte riktigt. Den lär ju hjälpa mot stötar om man exp-vis ramlar. men skyddar den mot att exp-vis bryta revben, nyckelben, inre skador osv? någon som kan berätta en händelse som ni vart inblandad i som er säkerthetsväst har hjälp..?

Sv: Hur mycket hjälper egentligen en säkerthetsväst.?

Den hjälper inte mot allt, men den hjälper mot mycket. Jag ramlade av en gång och landade på massor av stenar. Hade nog skadat mig rejält om jag inte haft skyddsvästen.
En medryttare till ena av mina hästar har vid två tillfällen ramlat av då hon ena gången fick åka ambulans till sjukhuset och en gång ambulans helikopter. Tack vare hjälm och skyddsväst så klarade hon sig med en spricka i ena benet, och ena bruten arm och uppskrapat ansikte.

Så länge västen sitter/passar bra så skyddar den det mesta på överkroppen.
Jag red dock en gång med en för liten väst som inte gick enda ner över nedre svanskotan utan slutade typ över den, hoppade, ramlade av och västen slogs in mellan kotorna och orsakade en spricka.:crazy:
Men jag rider alltid med väst! Men det är viktigt att den sitter som dne ska!

Okey.. tips på en bra och skön väst?

Just nu har jag ingen bra. Men funderar på en som jag provat på granngården:rofl: vet inte vad det är för märke! Men en som kanske är bra för mej är inte säkert att den är bra för dej. Prova dej fram, köp inte den första du provar!

Har aldrig kunnat ha väst för de e så jäklit obekvämt och fult, tycker den pajar hela sitsen. Dessutom ser ju de flesta dressyrtränare rött om de ser en ryttare med väst:)

kanske de gör, men å andra sidan så är det en hemskt bra försäkring :) jag hade väst när ja gred på ridskola = ett brytet nyckelben på 4 år, ramlade av min smått psykopatiska fjording = stukad handled & trampmärken på revbenen, då *glömde* jag västen & vi gick omkull i skogen...

Jag tycker de skyddar bra, visst kan du bryta ryggen med en väst också, men mycket av stötarna tas upp bra med den på. Absolut en prisvärd investering.
Min favorit är Keflys Zippa. Mjuk och bekväm!

En väst fördelar trycket av slag och stötar. Det betyder att om du bli trampad på bröstkorgen fördelar sig trycket och du blir troligen bara mörbultad istället för brutna revben. En superinvestering helt enkelt!

Har aldrig kunnat ha väst för de e så jäklit obekvämt och fult, tycker den pajar hela sitsen. Dessutom ser ju de flesta dressyrtränare rött om de ser en ryttare med väst:)

Det obekväma vänjer man sej vid. Och jag tycker att min sitts blir bättre med väst, det hjälper mej att vara rak i ryggen och inte sitta som en säck potatis.
Hittar du bara en väst som passar ordentligt och vänjer dej vid att ha den så blir det nog inga problem!

En väst ger dig ett bra skydd men inte mot allt, den tar emot den värsta stöten när du trillar av, men ramlar man illa, som jag gjorde och bröt revbenen, men jag tror att det var trycket mot marken som gjorde att det blev lite olyckligt.
Jag hade säkert skadat mig mer om jag inte haft västen.

Tycker du att västarna är klumpiga, så kan jag rekommendera racesafen, smidig och följsam. Jag blev glatt överraskad när jag provade min första gången :banana:

En bra livförsäkring är det och så hjälmen förstås, inte att förglömma.
Sedan får alla dressyrtränare i världen se rött om de vill, de skall vara glada att de har så förnuftiga elever som är rädda om sig och använder väst.:)

Hmmm...gör inte säkerhet före skönhet? Hellre säkerhetsväst vid ridning än vacker i rullstol. De nya modellerna är verkligen smidiga. Finns t.o.m sådana som blåser upp sig som en airbag om ryttaren faller av, o den är verkligen inte tjock!

*Knapplån*

Fult, obekvämt osv må så vara.. Men utan säkerhetsväst hade jag inte suttit här idag. tack vare västen fick jag 'bara' en permanent ryggskada.

Väst skyddar inte mot allt, det skyddar inte mot allvarliga skador. Men den är ofta skillnaden mellan mindre allvarlig skada och allvarlig skada eller till och med död.

Det den ffa skyddar mot är slag/yttre våld. T ex om du blir avkastad och hamnar rakt på en sten. Dessutom dämpar den 'stöten' som blir över en större yta även om du 'bara' ramlar på plan mark. Den skyddar dock aldrig mot vridningar, kompression (hoptryckning) och liknande. Och det går utmärkt att bryta ryggen med väst. Men det är fasiken så mycket svårare än utan.

Så, jag tackar min skyddsängel och västen att jag kan sitta här och skriva idag, och inte ligger 'two feet under' eller dreglar på långvården nånstans..

När jag var på ridläger i somras vad det ca 25 grader varmt och hon som var ridlärare där frågande av mig och min kompis om vi verkligen tänkte rida i väst i den värmen?. Alla andra red utan.
Men jag sitter aldrig upp utan väst, hur snäll häst man än har vet man aldrig vad som kan hända...
Dessutom är jag nog lite "skrockfull" eller vad man ska kalla det, jag tror nämligen att om jag någon gång skulle strunta i att ta västen skulle jag nog åka av den gången.. :crazy:

Men inte kan väll instruktören säga åt er att ta av västen! =O
Vad var det för en seriös en?

Ja den skyddar mer än inget i alla fall, och riskerna för brutna revben m.m miskar mycket. Jag har den där lila västen från hööks, CRW's FLITE, nivå 3. Funkar skitbra, är jätteskön och rörlig.

De jag har haft har varit så klumpiga, man kan t.ex inte böja sig om det är en gren ivägen och när man hoppar av fastnar man i sadeln och då kan man få ganska ont i ryggen ! :mad:
Pratade med en om säkerthetsvästar för ett tag sedan, då sa hon att det fanns en som följde kroppen bättre och va mycket tunnare, men den kostade över 1000 kr ?:S

Just nu när min 4 åringen testar som värst hade jag nog behövt en annars! :smirk:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
789
Senast: Tuvstarr
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 280
Senast: Enya
·
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 006
Senast: hundtant
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 861
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar