Hur mycket har din hund haft sönder hittills ?

När jag och sambon dejtade i början och jag kom med övernattningsväska på helgerna, försvann deo, mascara och lypsyl helt mystiskt från väskan :down:
I början trodde jag att jag var snurrig. Tills vi tog gammeltiken på bar gärning med en andedräkt av sommaäng och svart tunga:meh:

Otaliga hundleksaker har gått åt under det året jag har haft Frank. Sen har en innersula och en sko tuggats sönder när vi började träna ensamhetsträningen, men peppar peppar så är det inte mer än så. Nu var det länge sen olovligen han bet sönder något, så vi har nog kommit rätt lindrigt undan.

Mina hundar har haft sönder mängder..
Kläder, skor, möbler, böcker, kuddar, leksaker, fjärrkontroller, plastgrejer mm, mm.
Camaro hade en helt fruktansvärd period som unghund då det gick åt massvis med saker. Alice hade inte sönder så mkt alls men hann ju heller inte bli så gammal.
Ila har knappt tagit sönder något men hon var ju vuxen när hon flyttade in. Elvis har haft en förkärlek till fjärrkontroller, tapeter och golvlister. Yey.

Jag har haft en med enorm förstörelselusta, han pajjade grejer för 10 000-tals kronor. Bl a 2 sängar, ett antal dörrar, böcker, jackor osv osv. Ungefär hälften av grejerna som gick sönder var nog av olyckshändelse när han letande efter något ätbart men resten var absolut meningen. Han gillade att ta sönder saker. Jag fick tipset att smeta stark senap på det han tuggade på, när jag kom hem hade hundfan hittat senapsflaskan. Hunden låg upp och ner i soffan och suttade på senapsflaskan som en nappflaska… Så den planen sket sig. Använde stora mängder bitter bite spray, ättika etc etc men det ENDA som fungerade var att sätta hunden i bur. Detta var alltså en välaktiverad hund som inte var ensam så mycket. Övriga 3 hundar i min ägo har inte betett sig på det där viset, men när jag köpte min första kelpie såg jag att det var ett stort hål i köksgolvet. Det visade sig vara den nyinköpta hundens mamma som orsakat det ;). Valpen pajjade 2 sladdar och 1 sko så det gick som tur var inte i arv!

Hundar av rasen Malinois verkar också vara ena riktiga marodörer. Senast i förrgår fick jag se hur en Malle som nytt gått ett hårt sökpass låg och tuggade lite förstrött på sitt täcke i bilen. Samme Malle ligger på ett påslakan i bilen eftersom han biter sönder sin bädd annars. En annan Malle i bekantskapskretsen ligger numera direkt på spånskivan eftersom han slaktar precis allt i sin bur annars. Det är hundar som är korade på 500 + p, välaktiverade, de vaktar inte sina bilar ens.

Summa summarum så ska man vara glad om man har en hund som inte tar sönder saker. Det underlättar massor och man slipper gå och oroa sig för att hunden ska dö en plågsam död pga allt skit som borde fastna i eller slita sönder tarmarna. Det blir också rätt mycket billigare. Visst ska man se över sin situation och se till så att hunden är ordentligt aktiverad och inte är ensam för mycket, men en del hundar tycker helt enkelt om att bita och slita i föremål och det är nästan omöjligt att bli av med om hunden inte ligger i bur inne.

Welcome to the world of high drive dogs, typ :D
Mallar kan vara verkligen överjävliga när det gäller förstörelselusta, men sportschäfrarna är inte långt efter. Unghunden fick under en tid ha munkorg på jobbet eftersom hon käkade dörrar, lister, rör till tvättställ....tja, you name it.

När jag läser tråden känner jag att jag har haft tur med mina hundar
Min förra hund tuggade en gång på en seglarsko. Det va min första hund...så jag tyckte att hon lika gärna kunde få skon ... :grin:

Hon brydde sig inte om andra skor, efter det, bara seglarskor.
Hon tuggade sönder en tofs också
Tiken jag har nu ville tugga på sladdar när hon va valp, hon tuggade på en mobilladdare (när den inte satt i kontakten) efter det satte vi skydd på alla sladdar
Valpen vi har ny har bara varit våldsam med sina egna leksaker
Det har hänt att han har börjat tugga på stolsben när han va yngre, det gör han inte längre.

Kanske är det tur, kanske beror det på att jag brukar ta med mig hundarna när jag åker någonstans ;)
Eller så beror det på att dom inte är hemma själva så ofta. (Jo, jag har ensamtränat och det funka jättebra att lämna)

Den av mina som tuggat gjorde det lika glatt ensam som mitt framför ögonen på mig. Om det inte handlar om tugg på grund av separationsångest har det väldigt lite med ensamhet att göra. Det är ofta rasberoende och förekommer oftast bland prestationsavlade, högtempererade exemplar. All den där arbetslusten måste pysa ut någonstans innan de lärt sig styra den.

Welcome to the world of high drive dogs, typ :D
Mallar kan vara verkligen överjävliga när det gäller förstörelselusta, men sportschäfrarna är inte långt efter. Unghunden fick under en tid ha munkorg på jobbet eftersom hon käkade dörrar, lister, rör till tvättställ....tja, you name it.
Hahaha...låter som den tiken vi sålde till tjänst.
Hon fick mer av allt än alla hundar vi hade här hemma tillsammans....utan märkbart resultat. Men sen hon kom i tjänst varken äter hon prylar eller jagar vilt. Arbetsmyra javisst :up:
Dock är hennes syster kvar här hemma. Men hon nöjer sig med att äta på sin Bia-bädd och husses splitter nya Lundhagskängor (de är dock preskriberade nu)

Nu för tiden tuggar vår hund mest sönder sina egna gosedjur och leksaker, värre var det när han var bebis - många skor och klädesplagg föll offer för de kliande valptänderna. En sladd har han haft av, och några träpennor har blivit demolerade. Tomma mjölkpaket från återvinningslådan i köket har gått åt på löpande band men där har jag sett mellan fingrarna och snällt sopat upp pappbitar efter honom. :angel:

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 109
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Min yngsta hund gjorde illa tassen förra veckan, och har sedan dess haft 10-12 stygn vid två av tårna. Hittills har det varit ganska...
Svar
3
· Visningar
762
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 143
Senast: Hermelin
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 456
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar