Hur mycket har din hund haft sönder hittills ?

Lampan

Trådstartare
Ja den frågan fick jag av en hundägare förra veckan

- Eeeh inget, nej han har inte haft sönder något...

Är det vanligt att hundar har sönder saker?

Är det brist i uppfostran eller är hunden understimulerad om den tuggar river ner och förstör?

En av tre älskar att tugga i sig biabäddar. Jag skulle kunna prenumerera på dem. Sedan älskar en att bära runt på skor. Det kan bli lite jobbigt, men de går inte sönder. Möjligen blir de blöta om de hamnar ute.

Men annars har vi bara haft en genom åren som tuggat grejor. Han tuggade å andra sidan allt, skor (gärna högklackade dyra), solglasögon (föredrog Rayban), kepsar (gärna samlardito). Han var ett original och jag älskade honom, men han kostade en del genom åren.

En av de maken hade innan vi träffades älskade att tugga sönder rostfria matskålar (har kvar ett par med bitmärken) och han lyckades även sätta märken i tre hammarhuvuden (gillade att knycka verktyg under arbete).

Går det inte lära hunden att inte ta skor och annat
Vår store luns hämtade skor som valp, vi bytte med leksak. Nu får skorna vara ifred

Skorna är ju lätt, bara att ställa innanför dörren (jag lämnar leriga skor utanför). Men det är så harmlöst att jag inte ens orkar bli arg, det är bara irriterande emellanåt att springa runt och leta efter makan till den man precis satt på sig.

Bäddarna är mer irriterande, men eftersom det inte går att komma på hunden in action så har jag inte brytt mig om det heller, utan bytt bäddar och därmed eliminerat problemet. Hunden vet att det inte är tillåtet och smyger med sin last. De är ensamma så stora delar av dagen att det kräver rätt mycket arrangemang för att åtgärda.

Jag har tva mycket activa rottisar. Den ena har aldrig bitit sonder nagot i sitt liv. Hon funderar inte ens pa att knuffa upp en dorr som glidit igen sa hon inte kommer igenom ... om hon inte anser att jag eller hemmet i allmanhet ar i fara. Da river hon latt sonder en tygbur for att komma till min undsattning.:angel:

Den andra har tuggat i sig lite av det mesta ... en golvlist gick at, en persisk matta fick ett hal (i mitten!) pa 30 X 30 cm ungefar och jag kan inte ens rakna allt annat smatt och gott hon tuggat i sig. Tyvarr tuggas det inte bara, hon svaljer ocksa ner det. Metall, plast, glas ... om det som tuggas pa blir smatt nog svaljs det ner. (med tva ilfarts besok med overnattning pa djurskjukhuset som foljd).
Numera ater hon mest upp saker ute. Det enda hon fortfarande forsoker tugga i sig innomhus ar strumpor ... sa det galler att inte lamna en strumpa framme sa hon kan komma at den.:grin:

Utomhus far jag ha ogonen pa henne hela tiden sa jag kan stoppa henne fran att ata det allra varsta skrap hon hittar ... som batterier, rostiga spikar, och annat smatt och gott. Jag ber henne helt enkelt att komma med det och da overlamnar hon det glatt till mig. Jag hoppas att hon en dag ska vaxa ifran behovet att tugga pa allt.

Som förtydligande: bäddkäkandet pågår självfallet inte inomhus, där ligger man still och pall.

Det är bäddarna i hundhuset som får möta sin baneman.

Ja den frågan fick jag av en hundägare förra veckan

- Eeeh inget, nej han har inte haft sönder något...

Är det vanligt att hundar har sönder saker?

Är det brist i uppfostran eller är hunden understimulerad om den tuggar river ner och förstör?
Det finns massvis med olika orsaker. Deflesta valpar har nån period när de smakar på saker, det ärju inte alltid solklart för en valp vad som är tillåtet och vad som inte är tillåtet att tugga. Det kan bero på ras, individ, aktivering eller stress.

Hunden jaghar nu kapade nog bara någon sladd som liten. Minns inget annat.
Rottweilern åt ett ljus och satte något tuggmärke eller två i en fjärrkontroll och en soffkudde. Ingen av dessa stal/stjäl mat godis om det står framme. Doberhanen tuggade nog inte på något otillåtet någonsin men kunde ta mat om man glömde en tallrik i noshöjd. Ett exs scäger/rotiskorsning tyckte om att gnaga på bokhörn och lister. Helt odramatiskt och nästan lite disträt "nämen oj var det inte märgbenet som ligger bredvid tassen utan hörnlisten? ".
Dobertiken som var ett vanvårdsärende åt allt av läder.Hon var som en målsökande missil. Hon kunde hitta eTT bortglömt skärp längst ned i en tvättkorg, bita av ett halsband när det satt på en annan hund när hundvakten var ute ett par minuter osv
Det var ett helsike. Och så dyrt att jag inte ens vill tänka på det.
Men å andra sidan hade hon överlevt vanvården.Det gjorde inte den andra hunden.

Det finns massvis med olika orsaker. Deflesta valpar har nån period när de smakar på saker, det ärju inte alltid solklart för en valp vad som är tillåtet och vad som inte är tillåtet att tugga. Det kan bero på ras, individ, aktivering eller stress.

Hunden jaghar nu kapade nog bara någon sladd som liten. Minns inget annat.
Rottweilern åt ett ljus och satte något tuggmärke eller två i en fjärrkontroll och en soffkudde. Ingen av dessa stal/stjäl mat godis om det står framme. Doberhanen tuggade nog inte på något otillåtet någonsin men kunde ta mat om man glömde en tallrik i noshöjd. Ett exs scäger/rotiskorsning tyckte om att gnaga på bokhörn och lister. Helt odramatiskt och nästan lite disträt "nämen oj var det inte märgbenet som ligger bredvid tassen utan hörnlisten? ".
Dobertiken som var ett vanvårdsärende åt allt av läder.Hon var som en målsökande missil. Hon kunde hitta eTT bortglömt skärp längst ned i en tvättkorg, bita av ett halsband när det satt på en annan hund när hundvakten var ute ett par minuter osv
Det var ett helsike. Och så dyrt att jag inte ens vill tänka på det.
Men å andra sidan hade hon överlevt vanvården.Det gjorde inte den andra hunden.
Jo fan! Tuggade han inte på @Jadzia plastbricka till buren?

När jag var aktiv på brukshundsklubben sa vi alltid att en bra brukshund käkar upp och förstör saker för minst 30 000. Annars är de inte tillräckligt bra:D

Det ligger viss sanning i det, aktiva hundar är ofta påhittiga.
Haha. Isf stämmer det här. Gammeltanten och dvärgen är sjukt lata och har aldrig bitit sönder något (men hon bär skor, men det gör ju inget)

Unghunden och arbetsmyran går direkt på bia-kopian. Men även hon blir bättre med tiden. Kan inte anklaga henne för att bita sönder saker annars.

Min Aysu älskar att tugga på pennor, glasögon och andra "plastpinnar", framförallt kring löp/skendräktighet. Då får jag verkligen hålla koll på henne och på var pennor läggs. I övrigt har hon inte varit speciellt destruktiv, men så har jag inte haft henne sedan valpstadiet heller.

Valpen jag har nu är 16½ vecka. Hon har hittills inte haft sönder något som hon inte fått ha sönder, förutom att hon grävt i en fåtölj så att det blivit hål i lädret. Det var dock så slitet redan att det bara var en tidsfråga innan det gick hål "av sig självt" så det räknar jag inte ens. Jag håller dock noga koll på henne och hon hade säkert haft sönder saker om jag inte gjort det. Hon har försökt smaka på mina dyra sandaler och en gång sprungit iväg med laddaren till min ipad.

Min första valp däremot... Jösses. Det enda hon inte tuggade på var skor. Annars tuggade hon på allt från väggar och golv till att strimla möbler och växter och fan allt vad det var. Hon kunde utan minsta tvekan strunta i tuggbenet bredvid henne och istället stjäla en hårborste för att tugga på, bara för att nämna ett exempel. Att hon var så väldigt extremdestruktiv hade dock en del att göra med stress, brist på leksaker inne, en skada som gjorde att hon "inte skulle röra på sig" (vilket ledde till att hon bara rev huset istället för att göra av med energin ute) och såklart en hel del okunskap från min sida. Helt bra blev det dock inte förrän jag hittade rätt foder till henne, (hon var nog 4 år då) plötsligt slutade hon över en natt med sina destruktiva idéer. På något vis var hon alltså inte helt bra på tidigare foder (även om hon var glansig i päls, hade bra avföring osv) och symptomet blev att tugga på saker. När jag en dag provade att ge gamla fodret igen, då plötsligt var min destruktiva dåre tillbaka igen.

Labben tror jag inte förstört nåt mer än sina egna mjukisdjur. Jo, lite på inredningen i bakluckan på kombin som valp kom jag på :o
Däremot har han svalt ett antal strumpor :o som tack och lov kommit upp igen *ta i trä*

Lagotton har knaprat sönder x antal väckarklockor som liten, samt ett par glasögon, tuggat på några skor och ett bordsben. Och trösklar och knoppar på en byrå. Vi fick ha på ättika på trösklarna när hon var liten för att hon skulle sluta. Då smakade hon och blev arg och skrek rakt ut, typ :rage:.

Jag tror inte jag kan uppfostra hundar, ska nog bli en crazy cat lady i fortsättningen :p

Min äldsta tuggade i sig några skor, förstörde golvlister och lite sånt. Han var inte SÅ hemsk. Nu snor han allt ätbart så om jag lämnat matlåda i diskhon hittar jag den i hans hundkorg dagen efter. Ibland bara renslickade, ibland lite tuggade.

Lillskiten har aldrig haft sönder nåt. Hon mördar leksaker så det räcker. Hon är inte så "tuggig" av sig.

Den stora har bara tuggat i sig några skor när vi precis skaffat honom.
Lillen har redan slaktat ett par glasögon, hörlurar m.m

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 109
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Min yngsta hund gjorde illa tassen förra veckan, och har sedan dess haft 10-12 stygn vid två av tårna. Hittills har det varit ganska...
Svar
3
· Visningar
762
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 143
Senast: Hermelin
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 456
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar