Hur mycket grovfoder äter era shettisar?

BulletForMyValentine

Trådstartare
Som rubriken säger, hur mycket grovfode räter ena shettisar/a-ponnyer?
Enligt foderstatspogrammet jag räknar i ska min shettis ( 1m, 225 kg) klara sig på 4 kg hö och 0.2 kg krafft grund
Men tycker 4 kg låter väldigt lite?? Nu äter han 5.5-6 kg men då är han lite rund oxå:p

Sv: Hur mycket grovfoder äter era shettisar?

225 kg låter mycket. min 130cm isis beräknar jag väger 280kg. när den bantade å inte vägde 280 fick den 5.5kg

Svea: Hmm inte lite säger du. Då tror jag jag ger han 4 kg/dygn och ser vad som händer.

Ztrike: Han är beräknad att väga 200-225 kg. Han är ingen liten tanig shettis utan har en del massa:p

var i en sån här diskussion med en tjej som tyckte att 8 kg torrt hösilage var AAAALDELES för lite för en D-ponny och "det skulle jag inte ge någon annan häst än en shetlandsponny". jag personligen hade nog aldrig lyckats hålla en shettis normalviktig på 8 kg hösilage, å andra sidan. visst känns det som att man ger dom "Jättelite" mat när deras dygnsgiva är lika stor som andra hästars eftermiddagsgiva, men de ÄR små och behöver inte jättemycket mat. 4 kg borde räcka :)

225 kg låter mycket. min 130cm isis beräknar jag väger 280kg. när den bantade å inte vägde 280 fick den 5.5kg
Du ska snarare göra om DIN beräkning...

Detta är 101 cm, 285 kg invägd på våg shetlandsponny... (ganska betesrund)
PICT1960.jpg

Och en några cm större, fast lite lättare modell, vägde - även detta på våg - 212 kg när hon var på utredning på klinik pga att hon var jättemager (kom hem sån från fodervärd)

Till TS - mina shettisar har fri tillgång på grovfoder, de är runda och goa på det men inte mer än så. Har ingen aning om hur mkt de egentligen äter, men tillräckligt i alla fall...

Senast ändrad:

Tycker 4kg låter rätt ok, men du kan ju erbjuda lite halm också så den har lite att peta med om höet är slut på natten. Även om det skulle bli någon kalori för,mkt enligt foderstatsprogrammet är det inget att bry sig om om inte hästen är jättefet. Bättre med sysselsättning än nerbantad perfekt utställningsponny tycker jag.

Jag har slappnat av lite med beräkningarna och lite extra halm är faktiskt ok. :)

Senast ändrad:

Bättre med sysselsättning än nerbantad perfekt utställningsponny tycker jag.
kan inte låta bli att kommentera - utställningshull på de mindre brittiska ponnyraserna är inte direkt nerbantat. Britterna själva brukar anse att de ska vara rätt feta...

Nu är ju inte småttingarna i stallet shettisar utan Am. Miniatyrer men de äter ca 4-5 kg hö om dagen. Väger runt 80-100 kg. :)

943156_10201201332420953_290303894_n_zpseb646095.jpg

Nänä det vet jag. Vår shettis var rund men inte rundast på utställning:p. Menade bara att man inte behöver följa tabeller slaviskt och jaga magcentimetrar om hästen inte är överviktig. Hellre då ha lite extra sysselsättning tycker jag.

Jag har en shettisdam 25år som väger 250kg på våg, hon får 5 kg+ halm och havre för megajoulen är låg i höt. Herren väger 225 på våg han får 4,5+halm och lite betfor, så det är ganska lagom med ca 4 kg.
Jag har ett ensilage med bara 6,3 i Mj men 80g sbrp så det funkar väldigt bra till mina förutom att damen har blivit gammal och behöver med MJ, det är dock lätt fixat.

Senast ändrad:

Min får kring 5 kg ganska torrt hösilage, mer om det är superkallt ute. Han är vuxen minishettis och tränas så gott som varje dag. Är lite småtjock men går sakta ner i vikt på detta.

Vore jag dig skulle jag ta bort kraftfodret och ge mer grovfoder istället.

KL
Man måste ju tänka på hur små de faktiskt är...
Min shettis är strax under 90 cm, kallblodet till höger är 158 cm hög. Kallblodet håller sig i fint hull på 8-10 kg hö, iofs kompletterat med lucern och kraft muskel eftersom han är 22 år och det är lite lågt i protein.
Vet inte vad shettisen väger men just under 200 kg kanske?
Eftersom jag har ett kallblod till i samma storlek och alla tre äter tillsammans så kan jag ju inte säga exakt vad shettisen får i sig men med tanke på totalmängden jag ger (ca 25 kg torrhö/dag) så får han antagligen i sig ca 4 kg. Och håller sig i ok, något överhull på det.
Med tanke på storleksskillnaden hästarna emellan känns det orimligt att den lilla ska behöva få mer än halva mängden av vad de stora får....

Min shettis på 107 och vägd till 242 kilo då rund äter 5 kilo om dagen. Säkert lite till då han gärna får dela mat med alla men han är fin i hullet.

Mina får 2,6 kg hö var om jag räknar att de delar jämt på det som ges i hagen. Skulle tippa på att den ena egen,igen får i sig 3 kg och den andra 2,2 dock. Det kompletteras med lucern och annat foder för att få ihop det.
De vägdes på våg i somras, 160kg och 170kg. Den på 160kg är 90 cm hög och väldigt fin i kroppen. Den på 170kg är 94 cm hög och lite rund om magen även om han är fin han också i kroppen.

Jag har haft lite samma tanke som du. Har en haflinger (d-ponny) som är LÄTTFÖDD. Vi har ett hö med kanonvärden i år, så mer än 6-7 kg kan hon inte få (tyvärr). Shettisen som jag har är ca 90 cm hög och väger, skulle jag tippa på, ca 150 kg. Hon är i fint hull, åt det lite smalare hållet. Hon har alltid varit normalfödd eller till och med åt det svårfödda hållet. Så fort något inte passar hennes smak PRECIS så äter hon inte särskilt mycket... Ovanlig shettis, antar jag...;) Hon får ca 3 kg hö. Det brukar hon få i sig. Någon gång på sistone har det legat kvar en liten tuss av natthöet på morgonen. Men när man tänker på storleksskillnaden så är det egentligen inte så konstigt om hon inte äter mer än de kilon som hon petar i sig...

Jag har också en kräsen shettis, han äter inte heller så mycket mat. När han bara fått grovfoder har han inte ätit mer än 3kg kg hö alt. 5kg hösilage. Nu har jag fått ihop det med 2,6kg hö samt ca 500g lucern (både hack och pellets) och ger jag honom mer så äter han dét inte. Nu har jag ett hö med värden som gör att detta funkar, lägre MJ i höt än det jag har nu fungerar inte på honom. Samtidigt hade den andra behövt ha ett hö med lägre MJ då han är lättfödd och lätt kan äta 10gånger mer hö.

Min shettis, ca 1 meter hög får ca 6 kg ensilage om dagen. Dock är han lite för rund om magen.

KL

Vilken intressant tråd!!

Vi har en urgullig shettis på ca strax över 80 cm i stallet jag står och jag har verkligen funderat på vad en sån kan tänkas väga och vad den borde äta/dag.

Jag tycker det är svårt att få i min 155 cm häst tillräckligt med strå, det lär ju inte vara lättare med små kanelbullar, direkt. Känns som det blir ännu svårare att få allt rätt när det är så lite man kan ge!

/Lavinia, kommer följa tråden med intresse

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 052
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 376
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Hej! Jag undrar lite om dethär med s.k begränsad fri tillgång av grovfoder för häst. Nu när jag har eget stall och går i skolan har jag...
Svar
8
· Visningar
2 077
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25