Hur mycket gör ni av på mat varje månad?

Sv: Hur mycket gör ni av på mat varje månad?

Ca 1000 kr (+ kanske 200 - 300 kr som betalas av andra).
 
Sv: Hur mycket gör ni av på mat varje månad?

Jag bor ensam och lever på deltids sjukpension så matbudgeten pendlar mellan 400-1200 i månaden
 
Sv: Hur mycket gör ni av på mat varje månad?

kl.
Här är vi två vuxna i hushållet. Vi har ett gemensamt matkonto där vi sätter in totalt 3000/månad.
Vi blandar lite mellan ekologiskt/bättre varor och billigare. Småhandlar ofta. Snålar verkligen inte med det vi handlar eller känner oss begränsade.
Vi går plus på kontot så jag skulle gissa på att vi landar på 2400-2700/månad.
 
Sv: Hur mycket gör ni av på mat varje månad?

KL

Vi är två vuxna i vårt hushåll, och vi snittar nog på ca 4000 i månaden på mat (exklusive ute-ätar-pengar). Vi köper det vi vill ha när vi vill ha det, utan någon vidare koll på vad som är billigt eller ej.

Skulle säkert kunna skära ner matkostnaderna otroligt mycket, men jag vägrar köpa ex billigt kött från Danmark, vi betalar gärna en större summa för närproducerade, ekologiska varor och närslaktat kött där man vet att djuren haft ett riktigt gott liv :).

Däremot så ska vi försöka skära ner på ute-ätar-pengarna (snittade på 1200 kr/månaden de senaste 3 månaderna :p) och godiskontot ;).
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket gör ni av på mat varje månad?

Dryga 3 000 bara på mig o mat. Är extremt kräsen o hyfsat miljömedveten.
 
Sv: Hur mycket gör ni av på mat varje månad?

Menar du att du ensam äter så mycket mat per månad?

Jag plus två barn, (ett barn hemma varannan vecka och ett barn hemma varje helg) lägger ut runt tretusen per månad i mat.

Den siffran rundas uppåt och den rundas neråt, men hamnar oftast ganska precis på tre tusen per månad. Och vi går aldrig hungriga och vi käkar en hel del ekologiskt (men inte allt), som grönsaker och frukt och även mycket fisk, kyckling och kött.
 
Sv: Hur mycket gör ni av på mat varje månad?

Vi gör som det faller oss in med maten och räknar i efterhand.
Det brukar gå åt 4000:- - 5000:-/månad beroende på dagsformen.
Dyrare när vi ägnar oss åt mat och billigare när vi har annat att göra.

2 vuxna, en hungrig 11-åring på heltid och så 1 tonåring på vissa skol-lov.
Personlig hygien som tvål ingår i det men inte disk- och tvätt-medel.
 
Sv: Hur mycket gör ni av på mat varje månad?

KL

Vi lägger ca 3000-3500/mån för två vuxna. Planerar inte så mkt, handlar litet större ca två ggr/mån och stödhandlar ett par ggr/vecka i butiken hemma i byn.
 
Sv: Hur mycket gör ni av på mat varje månad?

Det beror på vad du menar med mat. Jag gissar att vi landar på c:a 7000 kr i månaden för oss två vuxna, inklusive allt som köps på en mataffär. I detta ingår då totalt onödiga grejer som maken köper (som coca cola och snus) och några få nödvändiga saker (som russin och mineralvatten) som jag vill ha :)
 
Sv: Hur mycket gör ni av på mat varje månad?

Vem har sagt något om mängden?
Jag är väldigt kräsen o har råd att vara det. Mitt liv, mina val.
Jag nöjer mig med att jag lyckats att inte överföra mina matnojor till min son.
 
Sv: Hur mycket gör ni av på mat varje månad?

Förlåt, menade inte att vara kritisk på nåt sätt, bara såg vår mat framför mig och att jag aldrig skulle kunna få i mig allt det på en månad.

Klart, handlar du allt med kräsen mage så tror jag det, att det oxå kostar :)
 
Sv: Hur mycket gör ni av på mat varje månad?

Herregud, jag kommer ju upp i 4000-6000 kr. SJÄLV.
Det där beror ju på vilka matvanor som man har.
Mat är roligt och trevligt så det är ju ett nöje att lägga pengar på mat.
Om man så vill och kan.

Vi äter vad vi vill men har nog inte så dyra vanor.
Alla blir liksom lyckliga av fläskpannkaka i ugn.
 
Sv: Hur mycket gör ni av på mat varje månad?

Får nog med säga "herregud", för lägger man 6000 spänn på mat, och ensam ska käka, då förstår inte jag hur man kan få i sig all den maten :confused:

Förklara gärna :)
 
Sv: Hur mycket gör ni av på mat varje månad?

Men det är jättelätt.
Lax, krabba, hummer, champange, rioja av bättre kvalitet o.s.v.
Vi äter sådant också men efter några år med representationsmat i för stor mängd så är kokt potatis, blodpudding och pannkaka vad man vill ha.
 
Sv: Hur mycket gör ni av på mat varje månad?

Det är allt som stoppas i huvudet, inkl det som stoppas i hundarna. Det blir en del mat på språng, det blir väldigt mycket frukt & grönt & delikatesser från dyrstället (i alla fall 600 kr/vecka). Sedan är det oekonomisk småhandling på väg hem, vilket ju gärna springer iväg i pengar.

Att handla för så mycket är absolut ingen konst, det beror helt enkelt på VAR jag handlar.
 
Sv: Hur mycket gör ni av på mat varje månad?

Du behöver inte be om ursäkt.
Jag är uppvuxen i kappsäck, typ född i ryggsäck som vandrade jorden runt. Anorexi fanns inte på världskartan/inte uppfunnet på den tiden. Jag tillbringade några år med jodinpackningar i munnen, varvat med katolska klosterskolor, asch jag är ganska nöjd ändå, rasslat runt på egen hand jorden runt sen före tonåren så är jag är nöjd med att min son lyckats klara de marginalkonflikter som jag inte kunnat hantera.
 
Sv: Hur mycket gör ni av på mat varje månad?

Vallis och Lovis, det förklarar en del :)

Jag fick en mental bild av hur ni satt och tuggade ständiga festmåltider och åt på samma sätt som de gamla kungarna i de dragiga slotten. La en spya eller två och fortsatte sen vid gott mod knapra lite till :p
 
Sv: Hur mycket gör ni av på mat varje månad?

Jag är själv och har rätt bra koll. Skriver tex alltid upp vad jag handlar för. Med hygienartiklar samt mat till katten och hunden kommer jag upp i ca 2.000:-/månaden.

Kan förtydliga med att jag är väldigt petig och äter bara svenskproducerat kött osv. Äter mycket snabbmat ute, men räknar inte med det eftersom de i princip helt betalas av drickspengar.
 
Sv: Hur mycket gör ni av på mat varje månad?

Pinsamt nog runt 3000 kr, och jag bor ensam och kattmaten är inte inräknad , äter aldrig ute och lagar allt från grunden. Köper rätt billiga märken också. Riktigt sjukt.. men jag är sällan bortbjuden och äter alla frukost lunch och middag varje dag hemma som jag lagar. Jag småhandlar även flera ggr per vecka, och jag slänger väldigt mycket rester eftersom jag vill ha ny mat minst varannan dag.


Nu kan dock summan ha minskat lite, då jag verkligen försökt dra ner på inköpen. Det var ett par månader sedan som jag räknade ut att jag brukade handla för 3000 kr. HOPPAS verkligen att det är mindre nu.
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 007
Senast: Enya
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 000
Mat Jag ska resa bort och får hjälp av vänner med min hund. En av de inblandade ska dessutom skjutsa mig till Arlanda och hämta mig där. För...
Svar
1
· Visningar
633
Senast: Nahar
·
  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
809
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp