Bukefalos 28 år!

Hur mycket gör ni av på mat varje månad?

Sv: Hur mycket gör ni av på mat varje månad?

Tillägg: vi köper i stort sett inget kött, gubben jagar så frysen fylls stadigt.
 
Sv: Hur mycket gör ni av på mat varje månad?

Hvete vad det är dyrt med frukt o grönt o för att inte talar om vad nötter kostar....

Det blev väldigt dyrt att äta nyttigt och ekologiskt!

Min mathållning har (ekologiska) grönsaker och frukt som bas sedan decennier tillbaka. Det är som jag ser det den billiga delen av maten.

Nötter är så klart dyrt, det är ju inte att förvånas över, men det äter väl de flesta inte i några större mängder.

Vad jämför du med om du tycker att frukt och grönsaker är dyrt?
 
Sv: Hur mycket gör ni av på mat varje månad?

Angående frukt så är det något jag äter för att det är gott, inget jag behöver för att bli mätt eller så. Jag blir inte alls mätt på frukt. Blodapelsiner på vintern, persikor på sommaren och äpplen på hösten är så himla gott men som sagt inget jag behöver. Så på så sätt känns frukt dyrt för mig.
 
Sv: Hur mycket gör ni av på mat varje månad?

Så det är dyrt, oavsett vad det kostar, för att du inte behöver det?
 
Sv: Hur mycket gör ni av på mat varje månad?

delvis KL

Jag tycker faktiskt inte heller att frukt och grönt är så dyrt - iaf inte om man handlar det i butik. Vi får ju ekolådan varje och det är ju klart dyrt (typ 5-6 kg för 255 kr) - men enligt mig värt det eftersom det är biodynamiskt odlat och man gynnar svenska småbönder i den skala det är möjligt (vissa grönsaker/frukt är naturligtvis utländskt).

Då är ju kött, ost och sånt mycket mycket dyrare!
 
Sv: Hur mycket gör ni av på mat varje månad?

Så det är dyrt, oavsett vad det kostar, för att du inte behöver det?

Jaa...typ. I alla fall den frukt som är fin och god (inte trista Jona Gold-äpplen) och om man ser den som en stor del av kosten. Det blir i alla fall ofta att jag prioriterar bort det. Vi köper ju frukt till sonen men sambon äter inte så mycket frukt och vi har fruktkorg på jobbet så jag äter där.
 
Sv: Hur mycket gör ni av på mat varje månad?

Herregud, jag kommer ju upp i 4000-6000 kr. SJÄLV.

Inget konstigt, lite samma här men vi är 2 och ibland nån mer.
Jag/vi handlar för ca 10 000 kr i månaden, då ingår hygien o tvättmedel men kött har vi själva som nöt, gris, tuppar, lamm och vilt så den kostnaden kommer utöver.

Mannen i huset äter mängden , jag äter det dyrare.
 
Sv: Hur mycket gör ni av på mat varje månad?

Jaa...typ. I alla fall den frukt som är fin och god (inte trista Jona Gold-äpplen) och om man ser den som en stor del av kosten. Det blir i alla fall ofta att jag prioriterar bort det. Vi köper ju frukt till sonen men sambon äter inte så mycket frukt och vi har fruktkorg på jobbet så jag äter där.

Fast frukten som är fin och god är ju ofta den som inte transporterats så långt, just nu kostar jordgubbarna t ex 20 kronor litern, och då är det jättefina, svenska jordgubbar. Vinterjordgubbarna är ju inte alls lika goda, och dessutom mycket dyrare. Så lågt pris och hög kvalitet sammanfaller ju ofta när det gäller frukt och grönt.

Men du menar alltså att om jordgubbarna så skulle kosta 10 kronor litern, så är de dyra, eftersom du inte äter dig mätt på jordgubbar?

Frukt är dyr per definition, oavsett pris, helt enkelt?
 
Sv: Hur mycket gör ni av på mat varje månad?

Men 10kr för jordgubbar är väl orimligt, jag förstår inte varför du tar det som exempel? Jag utgår naturligtvis från verkligheten. På torget hos oss kostade för några dagar sen jordgubbarna 35 kr och en paket platta persikor kostade lika mycket på Coop i vårt centrum. Om man äter några persikor eller delar på ett paket jordgubbar i en familj varje dag så tycker jag att det blir tillräckligt mycket pengar för att jag inte ska låta sådant utgöra en stor del av min kost. Just med tanke på att det "bara" är gott och inte mättande. Självklart köper vi då och då, särskilt sådant som är i säsong och därför extra gott, särskilt äpplen på hösten, men det är inte så att vi har en fylld fruktskål med en massa frukter hemma.
 
Sv: Hur mycket gör ni av på mat varje månad?

*KL*

Var precis och veckohandlade - något vi inte gjort på, ja, så länge så jag iaf inte minns det :o

Middagar för idag, i morgon och mån-fre nästa vecka gick på 920 kr. Jag hade dessutom pantflaskor från det senaste halvåret typ ;) så det blev minus 140 kr. En veckas mat alltså för 780 kr och då blev det en del ekologiskt också.
Är ganska nöjd :)
 
Sv: Hur mycket gör ni av på mat varje månad?

Fast du sa ju att frukt är dyrt oavsett vad det kostar, alltså borde ju inte priset spela någon roll? Jordgubbar är dyra oavsett vad de kostar, för att det är frukt och då är dyrt per definition, även om priset skulle vara 10 kr/l. Det blir lite märkligt tycker jag, att priset inte skulle påverka om något är dyrt. Att man sen inte baserar kosten på frukt är väl något annat, och kan ju bero på annat än att frukt är dyrt. Frukt i säsong skulle jag vilja påstå oftast är rätt billig, iaf om den odlas i Sverige, typ jordgubbar och äpplen.
 
Sv: Hur mycket gör ni av på mat varje månad?

kl

Vi är två vuxna i hushållet och sätter in totalt 4000 kronor på ett gemensamt matkonto varje månad. Sedan försöker vi storhandla två gånger per månad och sen blir det oftast lite småhandling däremellan för färskvaror. Jag har inte exakt koll på hur mycket vi gör av med, men mellan 3000-4000 varje månad. Då ingår all mat (exklusive någon enstaka pizza här och där), hygien- och städartiklar samt mat till två katter.
 
Sv: Hur mycket gör ni av på mat varje månad?

Fast du sa ju att frukt är dyrt oavsett vad det kostar, alltså borde ju inte priset spela någon roll? Jordgubbar är dyra oavsett vad de kostar, för att det är frukt och då är dyrt per definition, även om priset skulle vara 10 kr/l. Det blir lite märkligt tycker jag, att priset inte skulle påverka om något är dyrt. Att man sen inte baserar kosten på frukt är väl något annat, och kan ju bero på annat än att frukt är dyrt. Frukt i säsong skulle jag vilja påstå oftast är rätt billig, iaf om den odlas i Sverige, typ jordgubbar och äpplen.

Dyrt i betydelsen objektivt sett inte värd sitt pris var nog fel ordval (jag kan inte låta bli att känna att du idiotförklarade mig där? Eller gärna ville att jag skulle göra det själv). Mitt inlägg var ett svar till Petruska och kvandi som baserar en stor del av sin kost på frukt. För mig skulle inte det kännas värt pengarna, det skulle kännas som en lyxgrej som jag egentligen inte behöver. På samma sätt som att vi inte så ofta köper juice och när vi gör det så köper vi inte Brämhults utan Bravo eller att vi brukar köpa vin för 80 kr/flaskan istället för flera hundra. De varorna kanske inte är dyra egentligen men för mig blir det inte värt det.
 
Sv: Hur mycket gör ni av på mat varje månad?

Vi för in 3500 på matkontot varje månad och oftast är det kvar när månaden är slut. Så 3000-3500 i månaden i snitt. Blir säkert lite mer runt jul eller om släkten ska komma tex.
Vi är två vuxna och det ingår även hygienartiklar såsom tamponger, tandkräm, tvål, schampo mm i den budgeten.
 
Sv: Hur mycket gör ni av på mat varje månad?

Jag är själv, lägger ca 2000 kr på mat och hygien och annat man kan införskaffa i matbutiken (vilket är ganska mycket iofs)
 
Sv: Hur mycket gör ni av på mat varje månad?

j
Min mathållning har (ekologiska) grönsaker och frukt som bas sedan decennier tillbaka. Det är som jag ser det den billiga delen av maten.

Nötter är så klart dyrt, det är ju inte att förvånas över, men det äter väl de flesta inte i några större mängder.

Vad jämför du med om du tycker att frukt och grönsaker är dyrt?

Jag jämför givetvis med all annan mat man normalt sett lever på? Istället för att äta pasta, ris och potatis så äter man en sallad -o då menar jag inte en vanlig tråkig svensk isbergssallad-tomat-gurka utan med kanske sockerärter, ärtskott, solrosskott, minimajs, squash, mango, avocado m.m.

Att det blir dyrt är ju knappast ett påhitt? O än värre när man köper så ekologiskt man kan... Ekologiska äpplen t.ex. 32kr medan de billiga kostar 17-18kr. Är det inte dyrt?

Sen visst kan man köpa "i säsong" för att det är billigare. Men hur enformigt blir inte det på vintern? Lever man på rawfood så gör man det varje dag -året om!

O när det kommer till nötter så kan man ju inte hävda att det inte är så farligt för de flesta inte äter så mkt av det? Jag hävdar att det är dyrt och jag äter mängder med nötter! Nötter är en stor del av Rawfood, det är en källa till proteiner och mycket bra fetter, vitaminer o mineraler. Jag äter dagligen hasselnötter, paranötter och cashewnötter. Valnötter, pinje, pistage blir lite mer sällan men det skall ändå finnas hemma för ev matlagning.

Om min matkostnad med rawfood stigit från 4500 till +7000 så kan du ju inte hävda att det inte är dyrt? Hade jag levt som vanligt på bröd, pålägg, mjölkprodukter(laktosfria i mitt fall) potatis och pasta så hade vi sparat 2500kr varje månad. Det är vad jag jämför med och då blir det dyrt!

Men för mig är det värt det, att må bra får kosta, o sålänge jag har råd så...
 
Sv: Hur mycket gör ni av på mat varje månad?

Mitt inlägg var ett svar till Petruska och kvandi som baserar en stor del av sin kost på frukt. För mig skulle inte det kännas värt pengarna, det skulle kännas som en lyxgrej som jag egentligen inte behöver. På samma sätt som att vi inte så ofta köper juice och när vi gör det så köper vi inte Brämhults utan Bravo .

Frukt innehåller mycket vitaminer och bra enzymer samt fibrer. Finns inget onödigt i att äta frukt, fast de mättar ju inte den som är beroende av socker och fyllnadskänslan av mjöl. Men alla skulle må bra av mer frukt!

O jag köper heller inte Brämhult, allt dyrt är inte bättre...... Fyllda med socker o E-ämnen! O bravo är än värre.... Jag köper en speciell och svindyr ekologisk juice fri från socker och e-ämnen. Den innehåller bara äpplen -inget annat! O den är DYR men det är som att äta äpple typ!

Men ofta istället för juice så gör jag en smoothie, kan inte bli nyttigare! Men jämfört med ett glas Bravo så blir det såklart dyrare...
 
Sv: Hur mycket gör ni av på mat varje månad?

3000kr läggs det ungefär på mat här hemma inkl hygienartiklar. Mycket är yoghurt, vatten, juice och bröd med diverse pålägg. Sambon kör lastbil och det blir billigare att köpa det i den lokala affären än att köpa det ute på mackar. Middag är det enda han köper ute numera men det räknas inte in i matkontot.

Lite snabbt räknat så tar hans "lastbilsmat" upp ca 1500kr varje månad.
 
Sv: Hur mycket gör ni av på mat varje månad?

Jag jämför givetvis med all annan mat man normalt sett lever på? Istället för att äta pasta, ris och potatis så äter man en sallad -o då menar jag inte en vanlig tråkig svensk isbergssallad-tomat-gurka utan med kanske sockerärter, ärtskott, solrosskott, minimajs, squash, mango, avocado m.m.

Att det blir dyrt är ju knappast ett påhitt? O än värre när man köper så ekologiskt man kan... Ekologiska äpplen t.ex. 32kr medan de billiga kostar 17-18kr.

Men varför blir du sur?

Och varför gör du antaganden om att jag borde fatta vad du annars äter? Folk äter väldigt olika, på buke inte minst visar ju folk upp de mest överraskande matvanor rätt regelbundet, tycker jag. Sådan sallad som du tycks ta gör givet att vi andra äter, är tex något jag aldrig i mitt liv har serverat.

Naturligtvis är mango betydligt dyrare än pasta, men mango är ju också betydligt vitamin- och fiberrikare. Ska mangon sedan vara ekologisk och finnas året om, ja, då har man ju också accepterat att ha väldigt dyra matvanor.

Jag är så van vid att välja ekologiskt alternativ om det finns, att jag inte direkt jämför det med oekologiskt. Jag ser det som att någon måste betala för vad jag äter, och då verkar det vettigt att det är jag som gör det. Även sådant som är billigt - tex mjöl - blir ju ca dubbelt så dyrt ekologiskt, men fortfarande är det ju inte särskilt mycket pengar för ett par kilo mjöl.

Vegetariskt kosthåll - dvs baserat på grönsaker och frukt - brukar vanligen bli betydligt billigare än att äta mer animaliebaserat. Att försöka följa säsongerna någorlunda, är väl ofta en del av den miljöinriktning som många vegetarianer har.

Jag vet inte vad rawfood är, men jag antar att det är ett helt frivilligt matval från din sida? I min ungdom fanns det en och annan som åt vad de kallade "levande föda", det är kanske ungefär samma sak?
 
Sv: Hur mycket gör ni av på mat varje månad?

Tror att jag snittar 3000/månad. 2000 av dem går till premiummatlådan från Matkomfort (4 middagar/vecka), resten går åt frukostmat, lite extra grönsaker som jag drygar ut lunchlådorna med samt middgarar på helgerna.

Är ensamhushåll
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 457
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
11 161
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
740
Senast: cassiopeja
·
Mat Jag ska resa bort och får hjälp av vänner med min hund. En av de inblandade ska dessutom skjutsa mig till Arlanda och hämta mig där. För...
Svar
1
· Visningar
569
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp