hur mycket ger betet nu?

amalia

Trådstartare
Vi har precis släppt ut våra hästar på hövallen som stått och vuxit till sig sedan slutet på juli. Det är gott om bete så det räcker och blir över. Hur mycket kan man räkna med att de petar i sig på en dag, mätt i torrsubstans? Och hur ligger betet ungefär i energi och kvot så här års? Bor i Södermanland så ännu är det väl lite tillväxt.

Sv: hur mycket ger betet nu?

Det är ganska mkt vatten i betet nu.
Det är också ganska bra värden i det gräs som växer nu - tvärt emot vad många tror.

Hur mycket de äter har jag ingen aning om....

Följdfråga: Ungefär hur bra värde skulle du tippa på?

I hästens näringsbehov och utfodring står det att ett sensommarbete innehåller 9,5 mj/kg torrsubstans och kvoten ligger på cirka 15...

Frågan är hur mycket det skiljer mellan sensommar och oktober månad...

Spekulerar vidare.
En torrsubstans på 15% ger ju vid 10 kg betat gräs en torrsubstansmängd på 1,5 kg, 20 kg ger 3 kg etc.
Hur mycket kan man tippa på att de petar i sig på 10-12 timmar :confused:

Senast ändrad:

Funderar på om man alltid måste bestämma hästens välmående på fodren olika värden:confused: Kan man inte börja lita lite på ögats och det sunda förnuftets kunskap. Förr bedömde man välmåendet över rygg och på skitarna. Är pälsen blank hästen glad och pigg, magen lagom rund, ja då får den troligen det den behöver.:bow:

Jo, förvisso. Dock har jag en häst som har högt behov av både energi och protein och jag vill inte hamna i ett läge där jag behöver börja fodra upp för att jag ser att hästen tappar.

Jag vet vad han behöver och har man då koll på vad man stoppar i hästen så behöver man inte hamna i ett läge där hästen fått för lite (eller för all del för mycket) mat under en period, utan kan ligga rätt hela tiden. Det tycker jag är bra!

Funderar på om man alltid måste bestämma hästens välmående på fodren olika värden:confused: Kan man inte börja lita lite på ögats och det sunda förnuftets kunskap. Förr bedömde man välmåendet över rygg och på skitarna. Är pälsen blank hästen glad och pigg, magen lagom rund, ja då får den troligen det den behöver.:bow:
Och förr hade man bra och dåliga årgångar på unghästar som föddes upp.
Idag, i efterhand, kan man se att de dåliga årgångarna sammanföll med de år då det var dålig vallskörd. Idag kan man förutse detta och komplettera med rätt foder för att täcka behoven. Och man behöver inte vänta tills bristerna börjar synas med att ge lite extra på måfå, utan kan komplettera direkt och med rätt tillskott...
Följdfråga: Ungefär hur bra värde skulle du tippa på?

I hästens näringsbehov och utfodring står det att ett sensommarbete innehåller 9,5 mj/kg torrsubstans och kvoten ligger på cirka 15...

Frågan är hur mycket det skiljer mellan sensommar och oktober månad...
Jag köpte ensilage av tredjeskörd en gång för några år sedan.
Det låg på 150g smb rp (för nöt)/kg ts.... (enligt analysen)
Nu var det inte riktigt med sanningen överensstämmande, för så sent skördat och så blött ensilage innehåller en den NPN = kväveföreningar som inte är proteiner. Men julgrisarna, förlåt hästarna såg väldigt fina ut av det...

Men kallar man det för förvuxet när man tagit hö av det i juli?
Kallas det inte då bara sensommar? För isf är det ju 11,0 i mj.
Jag tittar i samma häfte som du amalia.

Jag hade nog inte kallat det för förvuxet iaf. Vad gör ni?

håller med gejsa... När det är slaget hö där en gång så är det inte förvuxet nu...

Men kallar man det för förvuxet när man tagit hö av det i juli?
Kallas det inte då bara sensommar? För isf är det ju 11,0 i mj.
Jag tittar i samma häfte som du amalia.

Jag hade nog inte kallat det för förvuxet iaf. Vad gör ni?

Såg nu att det var jag som kollat fel på energin. Vårt är absolut inte förvuxet. Fick ialla fall till smrp rätt i alla fall:) Så kan det gå när man har lite bråttom!

Jag tror ändå att vi fodrar sönder våra hästar. Förr hade man inte samma problem med gallor lösa benbitar, tandlossning osv. Däremot fick hästarna mat utifrån hur många timma /dag de arbetade och det är sällan man ser någon fråga hur mycket mat som behövs om hästen arbetar 5 timmar per dag tex. Är född och uppvuxen lantis och har lärt mig att lita på det jag ser och känner vad det gäller djur och det fungerar alldeles utmärkt. Har unghäst men tränar och tävlar en hel del på välmående och glada hästar. Mkt. handlar nog om att lära sig se och våga lita på sig själv som hästägare, jag är säker på att alla kan lära sig detta det handlar nog om självförtroende och inte lyssna på alla som propagerar för än de ena än det andra. Visst är det bra med lite vägledning men det får ju inte gå över styr och ta över ögats funktion :bow:

Det är något som förbryllar mig, de som inte räknar foderstat tror per automatik att de som gör det inte tittar på sin häst över huvud taget...

Jag tror ändå att vi fodrar sönder våra hästar. Förr hade man inte samma problem med gallor lösa benbitar, tandlossning osv. Däremot fick hästarna mat utifrån hur många timma /dag de arbetade och det är sällan man ser någon fråga hur mycket mat som behövs om hästen arbetar 5 timmar per dag tex. Är född och uppvuxen lantis och har lärt mig att lita på det jag ser och känner vad det gäller djur och det fungerar alldeles utmärkt. Har unghäst men tränar och tävlar en hel del på välmående och glada hästar. Mkt. handlar nog om att lära sig se och våga lita på sig själv som hästägare, jag är säker på att alla kan lära sig detta det handlar nog om självförtroende och inte lyssna på alla som propagerar för än de ena än det andra. Visst är det bra med lite vägledning men det får ju inte gå över styr och ta över ögats funktion :bow:

Om du inte är uppfödd på landet så tror man inte att man kan se på höt som man köpt flera mil bort hur det är i värdena. Bonden du köper av säger ju naturligtvis att det är jättebra värden och sen händer det som kunde undvikits. Hästar som faller ur och måste rättas till. Är det bra värden so fine.
Alla tittar ju på sina hästar om man är rädda om dom och då är en foderstat till STOR hjälp. Ska det vara så svårt att förstå??
Ju fler år man håller på desto lättare är det att både se och räkna, hur svårt kan det vara?

Det är något som förbryllar mig, de som inte räknar foderstat tror per automatik att de som gör det inte tittar på sin häst över huvud taget...

Jag tycker mig märka att de flesta av dem som har hållt på ett tag med att räkna också vet att det är viktigt att även lyfta blicken från analysen och foderstatsuträkningen och titta på hästen.

Men på något sätt går inte det budskapet fram riktigt så de som inte räknar och till och med är motståndare till det tror att man går helt efter uträkningen. (De vill kanske inte tro något annat?)

Vet inte riktigt hur man ska få fram att man även måste se på sin häst och ev justera? Speciellt viktigt är ju detta för att få dem som nyligen börjat räkna att inte helt låsa sig vid uträkningen. Något som jag tyvärr tycker mig utläsa av en hel del frågor här på t ex Buke. :(

Mia L: Vilken frisk fläkt du är...jag håller med fodra med ögat och efter vad hästen gör.:)

En fråga bara, hur bedömer ni om hästen får sitt behov av magnesium,kalcuim,fosfor och selen uppfyllt genom att fodra med bara ögat? Eller att det inte blir stora överskott (ffa stora mängder av selen är giftigt), eller att kalcium/fosforkvoten är korrekt?
För mkt fosfor i förhållande till kalcium gör att kalciumet inte tas upp av kroppen.
Brister på mj och protein är lättare att se, liksom överskott av mj. Men mineralerna?

/Petra som analyserar,räknar OCH fodrar med ögat. Hade jag enbart fodrat efter tabeller hade min häst inte sett kul ut, hon har dubbla behovet. I och med att jag vet att hon har högt behov OCH analyserar grovfodret slipper jag dessa obehagliga övrraskningar på hösten/vintern när hästen faller ur och är ett helsike att fodra upp igen.Sen vet jag också att hon ligger rätt på mineralerna, brister syns inte på hästen förrens det är för sent!

amalia skrev:
Antiqua skrev:
En fråga bara, hur bedömer ni om hästen får sitt behov av magnesium,kalcuim,fosfor och selen uppfyllt genom att fodra med bara ögat? Eller att det inte blir stora överskott (ffa stora mängder av selen är giftigt), eller att kalcium/fosforkvoten är korrekt?
För mkt fosfor i förhållande till kalcium gör att kalciumet inte tas upp av kroppen.
Brister på mj och protein är lättare att se, liksom överskott av mj. Men mineralerna?
:bow: :bow:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Anläggning Jag vet att rekommendationer ofta är minst 1 ha/häst på gårdar. Satt och mätte och räknade lite på Eniro, och jag har i ärlighetens namn... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
11 579
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 409
Senast: Magiana
·
Ekonomi & Juridik Jag vänder mig till buke för tips, råd och funderingar om hur jag ska gå vidare. Jag har en plan men tänker jag rätt/ska jag göra på... 2 3
Svar
46
· Visningar
10 487
Senast: lil-sis
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip... 2
Svar
25
· Visningar
7 501
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Barfotaboots!
  • Ridskoleryttare