Hur mycket får man ut av beloppet vid triangelmärkning?

Hade en t-märkt ponny i ca 7 år, reservation på hälta, inga problem med försäkringen när han fick kolik. När jag fick ta bort honom fick jag även ut resterande på livförsäkringen på 5000 kr eller om det var 6000kr. Hade 13 000 kr i liv från början men när han togs bort var han 22 år så värdet hade sänkts.
 
Senast ändrad:
Men ni som tycker att TS inte ska försöka t-märka? Ska hon ha kvar en dyr försäkring på en obrukbar häst. Och inte skaffa ngn ny? Eller?
 
Men ni som tycker att TS inte ska försöka t-märka? Ska hon ha kvar en dyr försäkring på en obrukbar häst. Och inte skaffa ngn ny? Eller?

Jag ser ingen som tycker si eller så utan det jag ser är att olika användare skriver för att de vill att Ts ska veta vad det innebär att t-märka så att Ts kan ta ett välgrundat beslut. Mer än en har fått otrevliga överraskningar för att de inte har förstått fullt ut vad en t-märkning innebär och jag föredrar iallafall att ta beslut efter att ha fått så mycket korrekt information som möjligt.
 
Men ni som tycker att TS inte ska försöka t-märka? Ska hon ha kvar en dyr försäkring på en obrukbar häst. Och inte skaffa ngn ny? Eller?

Jag ser ingen som tycker si eller så utan det jag ser är att olika användare skriver för att de vill att Ts ska veta vad det innebär att t-märka så att Ts kan ta ett välgrundat beslut. Mer än en har fått otrevliga överraskningar för att de inte har förstått fullt ut vad en t-märkning innebär och jag föredrar iallafall att ta beslut efter att ha fått så mycket korrekt information som möjligt.

Precis som tinywiny säger så ser jag ingen som sagt att TS ska si eller så. Men delgett sina erfarenheter och hur de personligen utefter det skulle gjort om de innan vetat vad de vet efter.

Jag skulle aldrig triangelmärka igen om inte min ekonomi kraftigt ändrades. Dvs jag hade en sådan ekonomi att jag både utan problem och utan att jag kände "fan också" för att hosta upp 80 000 kr i vetvård på en begränsad tid.
Nu har jag inte den ekonomin - men jag vet inte vad andra har för ekonomi. Men likt citerat ovan så föredrar jag att ta välgrundade och informerade beslut. Och önskar någon talat om för mig innan jag t-märkte att det finns mer än man tror där pengarna rasslar iväg och försäkringen inte ersätter. Jag tänkte när jag märkte att blir han halt igen är det ju kört och bara ta bort iaf, och olycksfall täckte ju försäkringen så jag var ju safe.

Sen insåg jag när det sas var för sent att riktigt så enkelt är det inte. Inte alls. Och betalade mer för honom i vetvård som T-märkt än jag fick ut när jag märkte.

Så jag skulle hellre ta ett lån till den nya eller spara ihop till den på ett år tex. Och behålla pensionären fullt och oinskränkt veterinärvårdsförsäkrad, men ta bort eller sänka livvärdet om jag tyckte det var för dyrt med försäkringspremien.

Men det innebär inte att det är rätt för någon annan - det måste de avgöra. Men helst efter att ha hela bilden och kunnat fundera på den och alla scenarion.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 380
Senast: tuaphua
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 943
Senast: Mia_R
·
Hästvård För ett år sedan köpte vi vår 15-åriga d-ponny, som hopponny åt dottern. Hon var lite "bökig" redan från början, lite svårt i ridningen...
Svar
7
· Visningar
1 867
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 376

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp