Hur mycket får man ut av beloppet vid triangelmärkning?

Min 26-åring har inte haft försäkring sedan sista fölet blev avvant och hon har under dessa år inte råkat ut för något som varit så kostsamt att en försäkring skulle ha gått in. Så det behöver inte vara en katastrof att ha en häst utan försäkring.

Nej absolut inte. Finns gott om oförsäkrade hästar. Men det viktiga är att man är medveten om att en T-märkt häst i princip är som en oförsäkrad häst, den har ett enormt skralt försäkringsskydd. Och sen gör ett eget val efter det. Alla har ju dels olika förutsättningar att hosta upp pengar till dyra veterinärräkningar, och gör dels olika bedömningar om när man "drar gränsen och tar bort".
 
Nej absolut inte. Finns gott om oförsäkrade hästar. Men det viktiga är att man är medveten om att en T-märkt häst i princip är som en oförsäkrad häst, den har ett enormt skralt försäkringsskydd. Och sen gör ett eget val efter det. Alla har ju dels olika förutsättningar att hosta upp pengar till dyra veterinärräkningar, och gör dels olika bedömningar om när man "drar gränsen och tar bort".

Absolut, och jag tycker att TS är týdlig med att det finns en plan för det.
 
Jag triangelmärkte min häst för lite mer än ett år sedan. Hur mycket man får ut av livvärdet beror på hur mycket hästens värde anses vara som pensionär. Går den att motionsrida i skogen, är det ett sto med avelsvärde osv försäkringsbolaget gör den bedömningen sedan får du ut resten. Min häst är en valack och bedömdes till lägsta kvarvarande värde i princip. Jag fick ut allt utom 7 000.

Jag har kvar samma veterinärvård men jag kommer inte få någon ersättning för hälta eller ryggproblem. Å andra sidan har jag lovat honom att aldrig mer behöva stå i liten hage eller på boxvila så kommer en sådan skada kommer han få somna in här hemma.

Så tänker jag med.

Min har inget avelsvärde då detta är ärftligt. :( Och de andra problemen hon har med. Jag hoppas jag får ut det mesta, och det som blir över vid hästköp går in på "panikkontot" :)
 
+1 på den. Allt annat elände hästen kan drabbas av som INTE kan bevisas det är trauma undantas.

Min T-märkta (för en skelettdefekt i hasled som utlöste inflammation vid minsta böjda spår) kollades på rutin var 6:e månad och var fräsch. Sen rullade han fast ordentligt i en box och sparkade sig loss. Rejäl senskada djupa böjsenan ena bak, slog även i "framknäet" så fick en akut carpit. Men fick inga sår...

Vet helt säker på trauma. Försäkringsbolaget tyckte att utan sår etc så inte bevisat trauma. Ingen ersättning för vetvård.

Efter överklagan osv fick jag rätt om senan, men BARA för att det är sjukt ovanligt pga belastning med den typen av senskada bak som han fick samt att han var så regelbundet kollad. Och att jag är ganska bra på att överklaga.

Sen fick han spatt. Som bolaget givetvis inte betalade för.

Jag fick ut 30' på försäkringen när jag T-märkte. Behövdes för ny häst men jag la mer än 30' på de beskrivna sakerna. Kommer ALDRIG mer T-märka...
Menar du att försäkringsbolaget inte ersatte en senskada?
 
Låter i tråden som att det inte går att ha en häst veterinärvårdsförsäkrad som Tmärkt och det är inte min erfarenhet. Sen att man får reservation för det hästen är T märkt för är en annan sak men och andra sidan, får hästen problem av det den t märktes för så tar man förmodligen bort hästen iallafall. Då håller den ju inte.

Ser inga problem med T märkta hästar alls faktiskt ur veterinärvårdsperspektiv.
 
Menar du att försäkringsbolaget inte ersatte en senskada?
Hästen hade pga T-märkningen (som var pga defekt i en hasled som gav hasledsinflammation vid belastning) reservationer på alla fyra benen för hältor, undantag traumatiska skador.

En senskada utan sårskada kan du inte bevisa är trauma. Kan lika gärna vara att hästen tränats och skadat senan.
 
Låter i tråden som att det inte går att ha en häst veterinärvårdsförsäkrad som Tmärkt och det är inte min erfarenhet. Sen att man får reservation för det hästen är T märkt för är en annan sak men och andra sidan, får hästen problem av det den t märktes för så tar man förmodligen bort hästen iallafall. Då håller den ju inte.

Ser inga problem med T märkta hästar alls faktiskt ur veterinärvårdsperspektiv.

Det går utmärkt men du får en väldigt begränsad försäkring och mycket mer än det hästen T-märktes för undantas ur den begränsade försäkringen. Så länge man är medveten om det är det inga problem. Och t ex en häst som är T-märkt för en pålagring i en led kan mycket väl om man har lust med det buköppnas pga kolik med försäkringens hjälp.

Men många förstår inte vilka stora inskränkningar man får, förrän efteråt. Men har man bara koll på vad försäkringen efter täcker och inte täcker så är det ju ingen fara och lika personlig beslut som om man övht vill T-märka eller ej
 
Hästen hade pga T-märkningen (som var pga defekt i en hasled som gav hasledsinflammation vid belastning) reservationer på alla fyra benen för hältor, undantag traumatiska skador.

En senskada utan sårskada kan du inte bevisa är trauma. Kan lika gärna vara att hästen tränats och skadat senan.
Jaha den var redan T-märkt vid traumat, jag missade det, sorry!
 
Köpte för många herrans år sen ett 16 årigt sto som enbart ingick i en aveksförsäkring så den gick inte att ta över och hon gick inte att nyteckna pga ålder. Hon levde i 13 år till ( älskade häst) peppar peppar aldrig sjuk el skadad utom en hovböldb på alla år, men kommer aldrig mer ha en häst oförsäkrad el dåligt försäkrad om jag inte får en storvinst, ständigt gnagande oro, tänk om.., få har de pengar som krävs om olyckan är framme och fytusan för att behöva avliva för att pengarna saknas :(
 
OT,
men det där uttalandet verkar väldigt konstigt.
Å andra sidan är ju ringorm inte mycket att hetsa upp sig över: behandla så är det bra.

Ja, särskilt eftersom denna information finns tillgänglig:
---
Hästar som haft ringorm utvecklar i allmänhet immunitet mot nysmitta. Hur lång tid immuniteten varar vet man inte säkert, men troligen flera år.
---
http://www.hastsverige.se/ringorm.html
 
Ja, särskilt eftersom denna information finns tillgänglig:
---
Hästar som haft ringorm utvecklar i allmänhet immunitet mot nysmitta. Hur lång tid immuniteten varar vet man inte säkert, men troligen flera år.
---
http://www.hastsverige.se/ringorm.html

Min veterinär sa att de mycket sällan får det igen. och de hästar jag haft och skött om som haft det har aldrig fått tillbaka det heller. Så inte så konstigt uttalande alls. Och inget att oroa sig för. Ringorm är inget att bli hysterisk för.
 
Min veterinär sa att de mycket sällan får det igen. och de hästar jag haft och skött om som haft det har aldrig fått tillbaka det heller. Så inte så konstigt uttalande alls. Och inget att oroa sig för. Ringorm är inget att bli hysterisk för.

Absolut inte. Dock har jag arbetat på ridskola där hästarna inte blev immuna och det var riktigt jobbiga ruiner runt just ringormsutbrott.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 380
Senast: tuaphua
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 943
Senast: Mia_R
·
Hästvård För ett år sedan köpte vi vår 15-åriga d-ponny, som hopponny åt dottern. Hon var lite "bökig" redan från början, lite svårt i ridningen...
Svar
7
· Visningar
1 867
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 376

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp