Hur mycket får man ut av beloppet vid triangelmärkning?

Absolut inte. Dock har jag arbetat på ridskola där hästarna inte blev immuna och det var riktigt jobbiga ruiner runt just ringormsutbrott.

Det var säkert jättetråkigt för er och jobbigt för dig men de stall jag jobbat i, stått i samt ridit i har det aldrig återkommit.

Men nu gäller denna tråd inte Ringorm utan hur mycket man får ut vi triangelmärkning.
 
Det var säkert jättetråkigt för er och jobbigt för dig men de stall jag jobbat i, stått i samt ridit i har det aldrig återkommit.

Men nu gäller denna tråd inte Ringorm utan hur mycket man får ut vi triangelmärkning.

Jag har ö h t inte svarat dig angående ringorm, det var du som gick på mig.
 
Jag har ö h t inte svarat dig angående ringorm, det var du som gick på mig.


Eh????????????? Oooookeeeeej. Vart exakt hoppade jag på dig? Mycket fånigt. Jag svarade det jag läste. Hoppade två rader och skrev vad tråden gällde om. Vart exakt hoppade jag på dig? Ge mig en ledtråd för jag hittar det inte.
 
OT,
men det där uttalandet verkar väldigt konstigt.
Å andra sidan är ju ringorm inte mycket att hetsa upp sig över: behandla så är det bra.
Långt gången ringorm blir inte bra bara sådär. Hudkliniken funderade på att anmäla VC läkaren som tog flera månader på sig att skicka remiss. Det drabbade hudområdet på min arm är som pergament, typ läkt 3e gradens brännskada, fortfarande efter 30 år.
 
Min veterinär sa att de mycket sällan får det igen. och de hästar jag haft och skött om som haft det har aldrig fått tillbaka det heller. Så inte så konstigt uttalande alls. Och inget att oroa sig för. Ringorm är inget att bli hysterisk för.

Jag håller med om att ringorm inte är något att bli hysterisk för.
Men fortfarande konstigt att påstå att de inte kan få det igen. Det är att sprida desinformation (tänk på att de som inte vet bättre kanske tror på vad du skriver och blir invaggade i falsk säkerhet).
Du kanske inte uppfattar ditt eget uttalande som att du försöker ge information men det är så det kan uppfattas.
 
Eh????????????? Oooookeeeeej. Vart exakt hoppade jag på dig? Mycket fånigt. Jag svarade det jag läste. Hoppade två rader och skrev vad tråden gällde om. Vart exakt hoppade jag på dig? Ge mig en ledtråd för jag hittar det inte.

Vem har skrivit att jag hoppade på dig? Det är ju något du konstruerat själv. Jag svarade en annan användare genom att ge korrekt information. Du svarade med en rätt meningslös respons.

Jag tycker också (se ovan) att det är viktigt att rätt information går fram, immunitet mot ringorm är väldigt tveksamt enligt forskarna. Fler än vi här och nu läser tråden och får upp den i sökningar.
 
Vem har skrivit att jag hoppade på dig? Det är ju något du konstruerat själv. Jag svarade en annan användare genom att ge korrekt information. Du svarade med en rätt meningslös respons.

Jag tycker också (se ovan) att det är viktigt att rätt information går fram, immunitet mot ringorm är väldigt tveksamt enligt forskarna. Fler än vi här och nu läser tråden och får upp den i sökningar.


Men läser du ens vad jag skrivit? VART skrev JAG att DU hoppat på mig? Jag frågade dig vart du läst att JAG hoppat på Dig. Då du skrev: "Jag har ö h t inte svarat dig angående ringorm, det var du som gick på mig". Jag gick aldrig på dig. Läs om allt igen för detta börjar bli oerhört irriterande.
 
Jag håller med om att ringorm inte är något att bli hysterisk för.
Men fortfarande konstigt att påstå att de inte kan få det igen. Det är att sprida desinformation (tänk på att de som inte vet bättre kanske tror på vad du skriver och blir invaggade i falsk säkerhet).
Du kanske inte uppfattar ditt eget uttalande som att du försöker ge information men det är så det kan uppfattas.

Men det är upp till var och än att tolka ett uttalande som källkritisk källa. Om alla ska hålla igen vad de fått höra och lärt sig så kan ingen bilda en uppfattning om något. Detta är min sanning jag lärt mig. Sen om folk inye håller med eller håller med är upp till dem.


Och nu säger jag till alla åter igen. Denna tråd är om Triangelmärkning. Inte om ringorm.
 
få har de pengar som krävs om olyckan är framme och fytusan för att behöva avliva för att pengarna saknas :(

Fast om man har en häst som är T-märkt så kan jag tänka mig att man inte behandlar sånt som är så kostsamt att föräkringen ändå gått in.

Så har jag gjort med mitt sto som jag T-märkte i somras - jag kommer inte behandla sånt som kostar så mycket att försäkringen skulle träda in. Sårskador, hovbölder och sånt enkelt kan ju lätt fixas utan försäkring. Större grejer och jag tar bort henne
 
Du tog själv upp att det skulle skett något påhoppade - ungefär som att ta upp något annat irrelevant i tråden - varför ens ta upp det? (se ovan).

Föreslår att du lägger ner den här diskussionen och koncentrerar dig på trådämnet.

Och jag rekommenderar gladeligen dig att lägga ner för det var du som började. Jag började inte tjata om ringorm och jag har bett 2 gånger ovan att alla återgår till ämnet. Så varför svarade då du igen? Jo du klarar inte heller av att sluta. Så nu slutar jag svara och hoppas slippa se ett svar från dig på detta med.
 
Fast om man har en häst som är T-märkt så kan jag tänka mig att man inte behandlar sånt som är så kostsamt att föräkringen ändå gått in.

Så har jag gjort med mitt sto som jag T-märkte i somras - jag kommer inte behandla sånt som kostar så mycket att försäkringen skulle träda in. Sårskador, hovbölder och sånt enkelt kan ju lätt fixas utan försäkring. Större grejer och jag tar bort henne

Det är så jag tänker med :)
 
Fast om man har en häst som är T-märkt så kan jag tänka mig att man inte behandlar sånt som är så kostsamt att föräkringen ändå gått in.

Så har jag gjort med mitt sto som jag T-märkte i somras - jag kommer inte behandla sånt som kostar så mycket att försäkringen skulle träda in. Sårskador, hovbölder och sånt enkelt kan ju lätt fixas utan försäkring. Större grejer och jag tar bort henne

Hm. Min sällskapsponny har gjort en bunt med mindre skador som ändå kostar många tusenlappar att fixa.

(Vilket nog inte ens med bästa vilja hade gått att härleda till någon t-märkning men ändå.)
 
Om alla ska hålla igen vad de fått höra och lärt sig så kan ingen bilda en uppfattning om något. Detta är min sanning jag lärt mig. Sen om folk inye håller med eller håller med är upp till dem..

Jag hakar fast. Inte vid ringorm per se utan om desinformation.

Vissa saker handlar inte om att man ska bilda sig en uppfattning.
Vissa saker handlar om fakta.
Om man presenterar något som fakta, ska det vara underbyggt.
Annars lurar man andra människor.
Detta handlar inte om att "inte hålla med":
detta handlar om att korrigera ett sakfel så att folk inte blir lurade.
 
Hm. Min sällskapsponny har gjort en bunt med mindre skador som ändå kostar många tusenlappar att fixa.

(Vilket nog inte ens med bästa vilja hade gått att härleda till någon t-märkning men ändå.)

Det beror nog på vad man anser allvarligt och hur nära inpå varann varje sak häner. :) Om min får hovböld i år, ett sparksår nästa år osv kanske jag har jag nog råd att lägga ut och fixa det. Men kolik med buköppning, då är avlivning bäst för båda parter då hon nog skulle ha svårt att klara det.
 
Det beror nog på vad man anser allvarligt och hur nära inpå varann varje sak häner. :) Om min får hovböld i år, ett sparksår nästa år osv kanske jag har jag nog råd att lägga ut och fixa det. Men kolik med buköppning, då är avlivning bäst för båda parter då hon nog skulle ha svårt att klara det.

Tja sårskada lågt 9000kr i ett svep. Ögonskada med uppföljning ca 12000kr (inte allvarlig), kolik pga medicineringen av ögonskadan 6000kr och sedan två lättare koliker till för 3000kr/st.

På 18 månader.

Det rinner lätt iväg.
 
Tja sårskada lågt 9000kr i ett svep. Ögonskada med uppföljning ca 12000kr (inte allvarlig), kolik pga medicineringen av ögonskadan 6000kr och sedan två lättare koliker till för 3000kr/st.

På 18 månader.

Det rinner lätt iväg.

Tror inte det händer min så mycket inom ett år men skulle det rinna iväg så blir det avlivning. Så enkelt är det. Jag ger henne en sista chans och har ett panikkonto som är hennes. Tar de pengarna slut så är det slut.
 
Tror inte det händer min så mycket inom ett år men skulle det rinna iväg så blir det avlivning. Så enkelt är det. Jag ger henne en sista chans och har ett panikkonto som är hennes. Tar de pengarna slut så är det slut.

Det är ju just det, man vet inte.

Jag lägger inte ner hur mycket som helst på senioren heller men när det är eg lättfixade saker och hon i övrigt mår bra så fixar jag.

En mer långdragen kolik tex är = Trapalanda. Eller månader på boxvila, max ett par veckor. Fång är också Trapalanda direkt.

Men ibland drar det iväg på väldigt kort tid, tyvärr.
 
Fast om man har en häst som är T-märkt så kan jag tänka mig att man inte behandlar sånt som är så kostsamt att föräkringen ändå gått in.

Så har jag gjort med mitt sto som jag T-märkte i somras - jag kommer inte behandla sånt som kostar så mycket att försäkringen skulle träda in. Sårskador, hovbölder och sånt enkelt kan ju lätt fixas utan försäkring. Större grejer och jag tar bort henne

Fast en större sårskada på jourtid eller en kolik på jour landar lätt på 10 000 kr. Om det lätt fixas utan försäkring eller ej beror helt på vad man har för ekonomi dock. Men ser ofta att "större (=dyra) grejer så tar jag bort", och folk då menar saker där prognosen är tveksam och behandlingen omfattande. Men även "små" saker kan bli stora räkningar av.
 
Fast en större sårskada på jourtid eller en kolik på jour landar lätt på 10 000 kr. Om det lätt fixas utan försäkring eller ej beror helt på vad man har för ekonomi dock. Men ser ofta att "större (=dyra) grejer så tar jag bort", och folk då menar saker där prognosen är tveksam och behandlingen omfattande. Men även "små" saker kan bli stora räkningar av.

Jag vet ganska väl var min och hennes smärtgräns går. Får hon kolik (hon har varit kolikhäst) så vet jag exakt vilket liv hon måste ha för att den inte ska triggas. Får hon kolik som inte lätt fixas på hemmaplan så kommer jag ta bort. Större sårskada - jag tar bort. Hon har så pass ont av sin orginalskada att jag inte kommer utsätta henne för något som är jobbig behandling.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 380
Senast: tuaphua
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 943
Senast: Mia_R
·
Hästvård För ett år sedan köpte vi vår 15-åriga d-ponny, som hopponny åt dottern. Hon var lite "bökig" redan från början, lite svårt i ridningen...
Svar
7
· Visningar
1 867
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 376

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp