Hur mycket får man ut av beloppet vid triangelmärkning?

Jag vet ganska väl var min och hennes smärtgräns går. Får hon kolik (hon har varit kolikhäst) så vet jag exakt vilket liv hon måste ha för att den inte ska triggas. Får hon kolik som inte lätt fixas på hemmaplan så kommer jag ta bort. Större sårskada - jag tar bort. Hon har så pass ont av sin orginalskada att jag inte kommer utsätta henne för något som är jobbig behandling.

Men behandlingen behöver inte bli tuff. Bjäldra skar ju av rejält i karleden och det läkte utan komplikationer med två veckor på box, lite PC i ett par dagar och några bandagebyten och sedan stygntagning.

Kostade ändå 9000kr utan att ha lämnat gården.

Det är klurigt det där med gränsdragning många gånger.
 
Jag vet ganska väl var min och hennes smärtgräns går. Får hon kolik (hon har varit kolikhäst) så vet jag exakt vilket liv hon måste ha för att den inte ska triggas. Får hon kolik som inte lätt fixas på hemmaplan så kommer jag ta bort. Större sårskada - jag tar bort. Hon har så pass ont av sin orginalskada att jag inte kommer utsätta henne för något som är jobbig behandling.

Jag förstår precis hur du menar. Men jag tror vi ser olika saker framför oss med vad som är stort. Du ser mer allvarliga eller behandlings-/konvalescentmässigt jobbiga saker. Jag ser större rent ekonomiskt. Antagligen för jag själv har erfarenhet. En akut men mild kolik, på jourtid. För 10 år sedan. Behandlad hemma utan besvär och hästen kry igen nästa morgon. 8000 kronor.

En sårskada som i sig inte var minsta hot mot hästens framtida liv, inte krävde boxvila (det var torrt ute) men som behövdes sondas och sys. Gjordes i stallet, på jourtid dock, 7000 kr. För 13 år sedan. Hästen gick i hage med bandage nästa dag, hade inte ont etc. Fick 5 dagar PC pga lite nära led.

En luftvägsinfektion för 4 år sedan. Hästen stod med hög feber och lät som en kaffebryggare när han tog ner huvudet. I övrigt med i matchen, åt och drack osv. Vet ut (på jour), undersökte, tog blodprov osv. Man hade velat endoskopera då han inte snorade men han var för liten för deras utrustning. Fick metacam och hippotrim efter blodprovssvar. Sen ett uppföljande blodprov en vecka senare för att se så att infektionsvärdet gick ner. Fick hippotrim i totalt 2 v, morgon och kväll. Han var pigg och glad och i hage igen efter några dagar när febern gått ner. Men hela kalaset kostade över 8000 kr inkl medicinen. Då var han ändå B-ponny så medicinkostnaden hölls nere.

Inget av det ovan är något jag skulle tagit bort en T-märkt för. Inte ens funderat på att ta bort. Men som ändå kostar en del, och om det som @lil-sis beskrev hamnar inom en hyfsat kort tidsperiod så svider det rejält i plånboken. Hur mycket beroende på vilken ekonomi man har såklart.

Men jag har den hårda vägen lärt mig att "små" saker som inte på minsta vis är något jag ens skulle övervägt ta bort för, kan bli dyra. Och med otur om jag personligen skulle ha oförsäkrat så skulle det kunna sätta mig i sits där jag måste överväga att ta bort av ekonomiska skäl.

Jag har också den hårda vägen lärt mig att det kan hända noll grejer på fem år, eller sju grejer på två månader. Man vet aldrig.. Det är fö varför jag har försäkrat, jag är inte säker på att hinna lägga undan pengarna innan de behövs.
 
Jag ska inom snar framtid försöka få min häst triangelmärkt då hon inte håller för ridning. Jag vill inte avliva när hon kan få ett sunt pensionärsliv. Jag har henne försäkrad i Agria men hittade ingen djupare information om det på deras hemsida. Bara att man får ut en del pengar av beloppet.

Min häst är försäkrad för 80.000. Vet någon hur mycket man får ut av det?
Jag undrar bara då det blir min budget för en till häst. Jag är inte så insatt inom detta men vill gärna redan nu kika lite på annonser. :)

Min häst var försäkrad i 25.000 liv när jag triangelmärkte. Fick ut 20.000. Gjordes ganska omgående efter röntgen då han visade sig vara helt oanvändbar, klarade eventuellt ett liv i hagen (vilket han inte gjorde till slut ändå).
 
@Alexandra_W och @lil-sis mina beslut runt min häst handlar inte om ekonomi utan om vad som är försvarbart djurskyddsmässigt. Jag VET var jag står och vad jag kommer att göra eller inte göra.

Men alla har inte den möjligheten och jag tycker det finns en poäng i att påpeka hur snabbt det kan dra iväg på "små saker" som inte påverkar djurvälfärden i någon större utsträckning.
 
Min häst var försäkrad i 25.000 liv när jag triangelmärkte. Fick ut 20.000. Gjordes ganska omgående efter röntgen då han visade sig vara helt oanvändbar, klarade eventuellt ett liv i hagen (vilket han inte gjorde till slut ändå).

Mm vi får se om min klarar ett pensionärsliv. Vilket jag tror. :)
 
@Alexandra_W och @lil-sis mina beslut runt min häst handlar inte om ekonomi utan om vad som är försvarbart djurskyddsmässigt. Jag VET var jag står och vad jag kommer att göra eller inte göra.

Absolut. Det var ett allmänt svar kring det där att blir det något stort tar jag bort. Att vi - som jag skrev - ser olika saker där. Och att alla har olika ekonomi, och sålänge man vet vad det kan kosta utan att vara stort så är det ju ett högst individuellt val. Men många - inte nödvändigtvis du- tänker på dyrt som allvarligt/livshotande/komplicerat etc. Men tänker inte på att smått kan bli lika dyrt. Så länge man tänkt på det innan är det ju bara köra på det man själv tycker är bäst.
 
Absolut. Det var ett allmänt svar kring det där att blir det något stort tar jag bort. Att vi - som jag skrev - ser olika saker där. Och att alla har olika ekonomi, och sålänge man vet vad det kan kosta utan att vara stort så är det ju ett högst individuellt val. Men många - inte nödvändigtvis du- tänker på dyrt som allvarligt/livshotande/komplicerat etc. Men tänker inte på att smått kan bli lika dyrt. Så länge man tänkt på det innan är det ju bara köra på det man själv tycker är bäst.
Fast kostar ju lika mycket även utan livförsäkringen. Sårskador måste ju ändå gå på försäkringen även på triangelmärka hästar. Dom är ju inte helt försäkringslösa. En triagelmärkt häst i mitt stall fick iallafall sin sårskada betald av försäkringsbolaget.

Triangelmärkta hästar är inte helt oförsäkrade från allting.
 
Fast kostar ju lika mycket även utan livförsäkringen. Sårskador måste ju ändå gå på försäkringen även på triangelmärka hästar. Dom är ju inte helt försäkringslösa. En triagelmärkt häst i mitt stall fick iallafall sin sårskada betald av försäkringsbolaget.

Triangelmärkta hästar är inte helt oförsäkrade från allting.

Det är veterinärvård jag pratar om. Och nej de är inte oförsäkrade. De har en kraftigt begränsad försäkring. Vilket jag skrivit om flera gånger.
 
Det vanligaste är att triangelmärkta hästar får reservation för hältor och ryggproblem. Försäkringen gäller i så fall för kolik, sårskador, infektionssjukdomar och sådana saker.
 
Vad dyra veterinärer ni måste ha?
Jag har haft ute distrikten för kolik där dom sondade och det gick på 3000 och nu när jag va iväg och röntgade och ultraljudade så gick det kalaset på 4000 med andra ord va det den enda gången jag använt försäkringen på hästen. Då självrisken ändå är 2700.
Nu blev ju han utdömd och jag hade bara liv och inte användbarhet så jag skall ta bort försäkringen då den ändå bara gett mig 1000 på 2 år och kostar 6000 om året.
 
Vad dyra veterinärer ni måste ha?
Jag har haft ute distrikten för kolik där dom sondade och det gick på 3000 och nu när jag va iväg och röntgade och ultraljudade så gick det kalaset på 4000 med andra ord va det den enda gången jag använt försäkringen på hästen. Då självrisken ändå är 2700.
Nu blev ju han utdömd och jag hade bara liv och inte användbarhet så jag skall ta bort försäkringen då den ändå bara gett mig 1000 på 2 år och kostar 6000 om året.

DV har enhetlig prislista. Men folk var olika långt från DV och DV kan befinna sig olika långt bort i distriktet när du ringer. Det finns inget som "en kolik" i meningen att det finns en "standard behandling" som alltid kostar samma. Vissa hästar behöver sondas, slangas, rektaliseras, få dropp, få kramplösande, vet stanna kvar i 1-2 h innan vet törs åka. Andra rektaliseras, får kramplösande och vet har åkt efter 30 min. Priset skiljer därefter. Haft en kolik hemma för 10 år sen som kostade 8000 kr. En annan kolik där bara resan gick på 2700 kr och en tredje kolik som kostade 1800 kr.
 
Vad dyra veterinärer ni måste ha?
Jag har haft ute distrikten för kolik där dom sondade och det gick på 3000 och nu när jag va iväg och röntgade och ultraljudade så gick det kalaset på 4000 med andra ord va det den enda gången jag använt försäkringen på hästen. Då självrisken ändå är 2700.
Nu blev ju han utdömd och jag hade bara liv och inte användbarhet så jag skall ta bort försäkringen då den ändå bara gett mig 1000 på 2 år och kostar 6000 om året.

Kostar ungefär 1700kr för de att inställa sig på min gård. Om det inte är akut då.
 
Ifrågasättandet att t-märka: menar ni att ni tror att hästens veterinärvård på småsår etc kommer att gå på mer än de 70 som ts kan få ut och det blir en minusaffär, eller menar ni att hon borde avliva direkt för att inte ha fler utgifter på hästen?

vi har använt försäkringen typ.. 3 gånger på 10 år och 4-5 hästar. Typ 30 000 har vi fått ut på förs sammanlagt och vi har betalat minst 200 000. Vansinne. Jag skulle lätt t-märka och ge hästen en sista tid. Det kanske inte händer något på 10 år eller så blir det något redan nästa år. Hästar kostar men vi har dem för att vi gillar individerna och vi vet redan att de är en konstant kostnad ;) nån gång kan man väl nyttja det man betalar för och få ut något på försäkringen. 4 pers som vill hjälpas åt att betala för småblessyrer som uppstår är nog nemas problemas.
 
Ifrågasättandet att t-märka: menar ni att ni tror att hästens veterinärvård på småsår etc kommer att gå på mer än de 70 som ts kan få ut och det blir en minusaffär, eller menar ni att hon borde avliva direkt för att inte ha fler utgifter på hästen?

vi har använt försäkringen typ.. 3 gånger på 10 år och 4-5 hästar. Typ 30 000 har vi fått ut på förs sammanlagt och vi har betalat minst 200 000. Vansinne. Jag skulle lätt t-märka och ge hästen en sista tid. Det kanske inte händer något på 10 år eller så blir det något redan nästa år. Hästar kostar men vi har dem för att vi gillar individerna och vi vet redan att de är en konstant kostnad ;) nån gång kan man väl nyttja det man betalar för och få ut något på försäkringen. 4 pers som vill hjälpas åt att betala för småblessyrer som uppstår är nog nemas problemas.

Poängen är att vara medveten om att även sällskapshästen kan bli dyr att ha i hagen. Skitdyr. Så en plan är bra att ha.
 
Ifrågasättandet att t-märka: menar ni att ni tror att hästens veterinärvård på småsår etc kommer att gå på mer än de 70 som ts kan få ut och det blir en minusaffär, eller menar ni att hon borde avliva direkt för att inte ha fler utgifter på hästen?

vi har använt försäkringen typ.. 3 gånger på 10 år och 4-5 hästar. Typ 30 000 har vi fått ut på förs sammanlagt och vi har betalat minst 200 000. Vansinne. Jag skulle lätt t-märka och ge hästen en sista tid. Det kanske inte händer något på 10 år eller så blir det något redan nästa år. Hästar kostar men vi har dem för att vi gillar individerna och vi vet redan att de är en konstant kostnad ;) nån gång kan man väl nyttja det man betalar för och få ut något på försäkringen. 4 pers som vill hjälpas åt att betala för småblessyrer som uppstår är nog nemas problemas.

Pengarna ska TS ha till en ny häst.

Det vi menar är att TS med lite otur kan stå i läget där hon under en period om veckor till år kan få betala 20 - 25 000 kr i veträkningar ur egen ficka och att det är viktigt att TS har tänkt på det. Att det just INTE bara är småsår en T-märkt kan drabbas av.
 
Pengarna ska TS ha till en ny häst.

Det vi menar är att TS med lite otur kan stå i läget där hon under en period om veckor till år kan få betala 20 - 25 000 kr i veträkningar ur egen ficka och att det är viktigt att TS har tänkt på det. Att det just INTE bara är småsår en T-märkt kan drabbas av.

Och då har hon ändå i det extremfallet gått plus ca 45-50 tusen och hon verkar ha 3 personer runt sig som är villiga att hjälpa till att bekosta hästen och vill ha den kvar. Dessutom täcks trauma av försäkringen fortfarande.

Känns lite bakvänt att argumentera för att avliva direkt för att inte behöva ta ställning till eventuella framtida småskador. Poängen att det kan kosta att ha häst och innebära svåra beslut är bra och ts tog det till sig nånstans på sida 1- 2 i tråden och presenterade en plan. Ingen av oss hobbyryttare tjänar pengar på hästeriet, vi vet att det kostar och vi har hästar för vår egen höga nöjes skull för att vi tycker om individerna. Sen skulle jag om jag vore ts kanske lägga undan lite av pengarna jag får ut och inte använda alltihop till en ny häst om det saknas buffert på kontona.

Fick jag tillbaka 70 tusen på vår äldsta häst skulle jag skutta till banken och därefter kanske till och med avsluta försäkringen. Sen bara behandla det jag känner är värt att betala för och sånt enkelt som inte påverkar livskvaliteten och avliva annars med gott samvete (och stor saknad) efter att ha gett hästen säg 0-10 underbara år extra som pensionär.
 
Och då har hon ändå i det extremfallet gått plus ca 45-50 tusen ...

TS verkar ju ha det ekonomiska läget täckt, men det är ju oftast så att man använder slanten man får ut att köpa ny häst. Och då har man ju inte utbetalningen att lägga om det dyker upp veterinärräknings i parti och minut.

Det har ju kommit att handla om generella tankesätt snarare än TS specifika fall.
 
Och då har hon ändå i det extremfallet gått plus ca 45-50 tusen och hon verkar ha 3 personer runt sig som är villiga att hjälpa till att bekosta hästen och vill ha den kvar. Dessutom täcks trauma av försäkringen fortfarande.

Känns lite bakvänt att argumentera för att avliva direkt för att inte behöva ta ställning till eventuella framtida småskador. Poängen att det kan kosta att ha häst och innebära svåra beslut är bra och ts tog det till sig nånstans på sida 1- 2 i tråden och presenterade en plan. Ingen av oss hobbyryttare tjänar pengar på hästeriet, vi vet att det kostar och vi har hästar för vår egen höga nöjes skull för att vi tycker om individerna. Sen skulle jag om jag vore ts kanske lägga undan lite av pengarna jag får ut och inte använda alltihop till en ny häst om det saknas buffert på kontona.

Fick jag tillbaka 70 tusen på vår äldsta häst skulle jag skutta till banken och därefter kanske till och med avsluta försäkringen. Sen bara behandla det jag känner är värt att betala för och sånt enkelt som inte påverkar livskvaliteten och avliva annars med gott samvete (och stor saknad) efter att ha gett hästen säg 0-10 underbara år extra som pensionär.
Fast jag har inte sett någon argumentera för avliva direkt, men vissa har tyckt att T-märk inte.
Majoriteten har informerad om vikten att ha en ekonomi som tål ev höga räkningar, vilket TS förklarar att hon har. Sedan har ämnet diskuterats generellt.
 
Det vanligaste är att triangelmärkta hästar får reservation för hältor och ryggproblem. Försäkringen gäller i så fall för kolik, sårskador, infektionssjukdomar och sådana saker.
Jag precis. Tänkte också skriva det. Jag har ett Avelssto som är tmärkt och hennes försäkring täcker allt utom ben. Så jäkla hemskt är det ju liksom inte.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 380
Senast: tuaphua
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 943
Senast: Mia_R
·
Hästvård För ett år sedan köpte vi vår 15-åriga d-ponny, som hopponny åt dottern. Hon var lite "bökig" redan från början, lite svårt i ridningen...
Svar
7
· Visningar
1 867
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 376

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp