Hur mycket får jag dra???

amalia

Trådstartare
Finns det någon som är haj på det är med att dra släp??? På regbeviset (bilens) står det: "För att bilen ska få framföras med B-körkort får släpets totalvikt inte överstiga 1570kg"

Vad är då totalvikten? Är det släpets +lastens vikt? Eller bara släpets vikt???

Totalvikten är den vikt som står angiven på släpets registreringsbevis som totalvikt, oavsett hur lite det är i släpet (uppåt finns det förstås gräns på hur mycket du får lasta i släpet, det räknar du ut genom att ta totalvikten minus tjänstevikten).

Då får du dra de flesta normala transporter med 1570kg, MEN man måste ALLTID kolla på släpets registreringsbevis (ev sitter det en liten plåtskylt på transporten), för att se vad släpets totalvikt är. Det kan skilja hundratals kilo på två exakt likadana transporter (och därmed olika tillåten lastvikt) beroende på vad man vägt in transporten som vid registreringsbesiktningen.

Tjänstevikt + maxlast = totalvikt
Maxlast = den maximala tyngd på lasten du får lägga på släpet.
Alla vikter står på regbeviset...
( släpets maxlast har inget att gör med vad din häst väger)
Du måste dock ha koll på din hästs vikt för att inte riskera att öveskrida släpets maxlast... Om du lastar släpet med häst.. glöm inte att räkna ut vad utrustningen väger och eventuellt foder....

Jag är också nyfiken på vad det är för bil!!! Letar nämligen ny bil nu för att få dra pållarna!!!!

Ja det va mycket du fick dra på B-kort!
Risken finns ju bara att hela ekipaget (bil+släpets totalvikter) överstiger 3,5 ton. Då måste du ju ha BE.
Spelar ingen roll om du inte lastar släpet fullt, det är alltid totalvikten som räknas, om du så kör med tomt släp.

Det är ju ingen risk i detta fall eftersom man går efter det som står på bilens reg.bevis.

Där tas det ju alltid hänsyn till bilens vikt + att den sammanlagda vikten inte skall överstiga 3,5-t.

I ovanstående fallet stod det - "För att bilen ska få framföras med B-körkort får släpets totalvikt inte överstiga 1570kg"

Eftersom 2 x 1.570 blir mindre än 3,5ton behövdes det i detta fallet endast tas hänsyn till bilens vikt vid bestämmandet av b-kortsgränsen.

Jag har en tung bil (2.220kg) vilken inte kan dra ett släp i samma viktklass som bilens tj.v. på B-kort. Där har det tagits hänsyn till i bilens reg.bevis, vad jag kan/får dra för att inte komma upp i mer än 3,5 ton dvs 1.280 kg.

Därför är det alltid viktigt att titta i bilens reg.bevis, för där står svart på vitt vad man är tillåten att dra med B-kort för just den bilen.

Inte den bilen visserligen men martha nämnde om sin bil i en annan tråd - "En Subaru Legacy Outback...4WD och får dra 1520 på b kort" :D :D Apropå bilar som får dra skapligt på B-kortet.

Jag köpte bil tidigare i våras och undersökte flitigt vilka bilar som var bak, eller 4-hjulsdrivna och fick dra mer än 1500 på B-kort. (det finns ju inte dussin av dom direkt)
Köpte själv en Audi A4 Avant(kombi)Quattro -98, som visserligen inte är speciellt stor, men väger och fär dra- 1510 kg.(va En annan bil som får dra skapligt på B-kort är Passaten (WW Passat 4motion) Den får dra mellan 1440 och 1560 beroende på årsmodell och extrautrustning. Det lustiga var att jag hade tittat på en -98 som fick dra 1520, sedan hittade jag en kanonfin -00 till ett bra pris (samma modell, såg precis likadan ut), men det sket sig då den var extrautrustad och nyare, då blev så pass tung att den bara fick dra 1440. Min släp är reggad på 1450 så det sket sig.
Hursomhelst så är jag nöjd med min audi, så det blev nog bra ändå... MVH
P.S Oxä nyfiken på vilken bil som fick dra 1570 på B-kort! :bow:

Sv: Re: Hur mycket får jag dra???

Mia_R skrev:
Nyfiken, vad är det för bil du får dra så mkt med? :)

Satt och läste igenom gamla trådar... (hur tråkigt kan man ha???) För er som var nyfikna på min bil kan jag meddela att det är en KIA sportage turbodiesel...

Sv: Hur mycket får jag dra???

Tips; kolla för säkerhetsskull nästa rad också, där det står hur mycket bilen max får dra. I vissa fall är den siffran lägre än vad B-behörighetssiffran är. Då är det den lägre siffran som gäller...

Om jag inte är ute o cyklar helt så är Passaten byggd på exakt samma bottenplatta som Audi'n.. :)

Sv: Re: Hur mycket får jag dra???

Moniq skrev:
Där tas det ju alltid hänsyn till bilens vikt + att den sammanlagda vikten inte skall överstiga 3,5-t.

Eftersom 2 x 1.570 blir mindre än 3,5ton behövdes det i detta fallet endast tas hänsyn till bilens vikt vid bestämmandet av b-kortsgränsen.
Du glömde bilens lastvikt.

Det är bilens totalvikt (= tjänstevikt + maxlast) + släpets totalvikt som inte får överstiga 3,5T

Den får lasta max 358kg.

Lovisaleonora_ skrev:
Tips; kolla för säkerhetsskull nästa rad också, där det står hur mycket bilen max får dra. I vissa fall är den siffran lägre än vad B-behörighetssiffran är. Då är det den lägre siffran som gäller...

Där står det 1800kg

Vad petig du är :D :D menade totalvikt förståss.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Ska byta bil och fundersr på en Tesla Y. Men osäker om det kommer funka med släpet.. Släpet har totalvikt på 1700, så max med last...
Svar
3
· Visningar
930
Senast: MissFideli
·
Utrustning Är på jakt efter en hästtransport. Har hittat en jag ska kolla på i helgen. Blev besiktad UA dec 2023. Har trägolv men man får med ett...
Svar
7
· Visningar
709
Senast: Cavallo
·
Utrustning Går i tankarna att köpa en ny bil samt en transport, bilen är dock prio ett då jag har tillgång till att låna transport. Det jag söker...
Svar
11
· Visningar
824
Senast: lillan222
·
Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock...
2
Svar
20
· Visningar
958
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar