Hur mycket får det slå på per bal?

Sv: Hur mycket får det slå på per bal?

Ja, på andra bilden, jag har skrivit det:D . Men hon hade bara gått några dagar då, kortet är tagit strax efter betessläppet. Så gräset hade ännu inte gjort sig till känna på kroppen:D

Och första bilen är från april, inget gräs att tal om. Hon såg likadan ut under vintern också, när det var snö. Har tyvärr bara vinterbilder när hon har täcke på sig, då ser man ju inte så bra hur hon ser ut;)

Då tror jag dig.
Men om man har ett XX är det nog extra viktigt att ha ett riktigt bra hö/silage.

Skälv har jag ett dilemma. en som blir tjock av lera;) o en annan som behöver hur mkt bra mat som helst.
Om jag lägger ut massor i hagen - vem äter mest:D
Serverar därför många småtussar eftersom den glupske vill ha ALL mat själv.

Då tror jag dig.
Men om man har ett XX är det nog extra viktigt att ha ett riktigt bra hö/silage.

Ja det är det ju. Om det inte har väldigt bra värden får man ju begränsa och komplettera upp med kraftfoder och lusern. När vi har haft riktigt taskiga hövärden har jag fått ge hö, 4 kg lusern, korn och dessutm Krafft pluss grön eller K.protein. Inte så billigt:crazy:

Jobbigt att ha hästar med så olika behov, tänk om alla behövde samma lika, vad mycket enklare det skulle bli!:D

Senast ändrad:

Inte helt riktigt. Hösilage är nämligen det som räknas från en ts-halt på ca 50 procent enligt SLU. Det innebär att det inte är torrt men torrare än ensilage.

HÖsilage är torrt, det våta heter ENSILAGE!!!

Vilken förvirring det blir med olika namn.
HÖ är konserverat genom torkning och förvaras i en miljö med syre.
ENSILAGE är konserverat i en syrefri miljö med olika grad av pH-sänkning.
HÖSILAGE är ett fånigt namn på ett torrare (dock osäkert hur torrt) ensilage för att hästägare ska acceptera det "ensilage är ju till för kor...".

David

Om balarna är normalstora så skulle jag bli förvånad om de innehöll 300 kg hö. Den vanligaste storleken på rundbalar, 1,2x1,2 m inehåller ca 1.4 kubikmeter. Om man ska få i 300 kg så skulle det innebära att man behöver en densitet på ca 185 kg ts/kubikmeter, vilket är svårt att få ens med ett tidigt skördat ensilage.

David

ÖK!
Men hur ser den ut i kroppen?
Får den kraftfoder?

Mitt fullblod äter 13 kg hö/dag (åt 15 kg förra vintern)
0,5 kg krafft protein
1,6 kg krafft müsli
B-vitamin, salt och mineraler

Hon gick på bete till juli, då skadade hon sig och fick gå i en liten konvalicenthage i ca 1 månad.

För 3 veckor sen.
22.jpg

Man ska vara glad att man har ett fullblod som "kan äta" hö, finns så många fullblod som inte får i sig ens 6 kg hö/dag. Dessutom är det ju betydligt mkt naturligare för hästen att äta 20kg hö än 10 kg krafft om dagen.

Jag hade tidigare en med mkt fullblod som var dålig på att äta hö, gräs med för den delen.
Gick ner snabbt om den gick på bete 24 h. stod därför inne på nätterna eller på dagarna vid mkt flyfän.

Om jag fick bestämma så skulle jag ge din häst lite mer kraftfoder både för hull o muskler:o - absolut ingen katastrof.

Vilken förvirring det blir med olika namn.
HÖ är konserverat genom torkning och förvaras i en miljö med syre.
ENSILAGE är konserverat i en syrefri miljö med olika grad av pH-sänkning.
HÖSILAGE är ett fånigt namn på ett torrare (dock osäkert hur torrt) ensilage för att hästägare ska acceptera det "ensilage är ju till för kor...".

David

:bow: :bow:

Oj vad många diskutioner jag haft i det ämnet.

Det finns fakta att läsa på t ex SLU s sajter. Därmed undanröjs tvivlen.

Ok, läste en gång till. Kanske diskussionerna rör skillnaden mellan hösilage och ensilage och om det finns någon skillnad. Skillnaden mellan hö och ensilage (hösilage) är däremot helt klar.

Om balarna är normalstora så skulle jag bli förvånad om de innehöll 300 kg hö. Den vanligaste storleken på rundbalar, 1,2x1,2 m inehåller ca 1.4 kubikmeter. Om man ska få i 300 kg så skulle det innebära att man behöver en densitet på ca 185 kg ts/kubikmeter, vilket är svårt att få ens med ett tidigt skördat ensilage.

David

De är 1,2 x 1,2 m... Jag har vägt färdigt den ena rundbalen nu, och vikten slutade på 219 kg. Inte i närheten av 300 kg alltså...:mad: Den andra har jag ju inte samma noga koll på, men enligt mina beräkningar vägde den ca detsamma, om inte ännu mindre. Har pratat med bonden, som först vägrade ta till sig informationen. Men vid avlämning av de tre sista jag betalt för lät det något annorlunda. Jag ska fortsätta att väga innan jag bestämmer mig för resten, och väger de ynkligt lite får de ju bonden "ge sig på" de som pressat balarna åt dem. För då är det ju något som inte stämmer. Höet är fint och hästarna älskar det, men jag kan ju inte betala för 3 ton och få kanske ca 2 ton istället :confused: . Bara att hoppas att nästa bal väger mer alltså...

Någon kanske undrar hur det gick? Jo, jag bestämde mig för att jag inte vågade vänta längre, utan beställde hö från ett annat ställe. När jag hörde av mig och berättade att jag inte ville ha resten av höet tyckte höförsäljaren att "några kilon hit eller dit" (minus 80 kg/bal = 800 kg på hela bokningen:mad: ) gör nog inget, för höet är så billigt ändå... Mja, 1,65 kr/kg för rundbalshö är väl ett rättså "normalt" pris, alltså varken särskilt dyrt eller billigt? MEN med den vikt som balarna egentligen hade gick höet på 2,40 kr/kg, och det måste väl anses DYRT för rundbalshö?

Nu betalar jag ungefär detsamma per kg (2-2,50) för småbalshö hos den andra leverantören, men det känns viktigast att inte bli lurad! Trist när inte folk kan hålla vad de lovar, tycker jag:mad: . Förhoppningsvis får min ordinarie, och mycket snälle och ärlige, bonde en bättre höskörd nästa år så att jag kan köpa allt från honom igen!!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Då jag missade att tinga grannens höparti med bra kvot (dock ej mineraler eller socker analyserat) står jag i läge att leta annat...
2
Svar
33
· Visningar
3 501
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Är det något nytt försäljningsargument för att man inte gödslat och inte orkar skicka in en analys på fodret? Giftfritt odlat? Eh, sedan...
Svar
7
· Visningar
2 533
Hästmänniskan Jag har det här året lyckats ha extrem otur med stallplatser, eller snarare människorna jag står inhyrd tillsammans med, och överväger...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
12 775
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar