Hur mycket ensilage ska jag ge mina hästar?

R

rajraj

jag undrar hur mycket ensilage man ska ge till en häst? är det som regel så att man ger mer utav ensilage än utav t ex hö, eftersom att det är mestadels vatten i ensilage eller hur är det?

ensilaget är ej analyserat.

Sv: Hur mycket ensilage ska jag ge mina hästar?

Ensilage innehåller mer vatten och mindre näringsrik torrsubstans per kg än vad hö gör. Ensilage är alltså mer ”utspätt” med vatten än vad hö är, och därför måste man ge mer ensilage än hö, så att hästen får i sig tillräckligt med fibrer och får tugga tillräckligt mycket.

En tumregel är, att aldrig ge mindre än 1 kg ts grovfoder per 100 kg kroppsvikt och dag. Detta innebär att en häst på 500 kg måste få minst 5 kg ts grovfoder varje dag. Detta motsvarar 5 kg ts / 0,84 = 6 kg hö eller 5 kg ts / 0,55 = 9 kg ensilage om ensilaget håller en ts-halt på ca 55 %. För att få reda på hur mycket ensilage en häst behöver måste man alltså först räkna ut hur många kg ts hästen skall ha varje dag, och därefter dividera antalet kg ts med ts-halten i vallfodret.

Kom ihåg att tumregeln minst 1 kg ts/100 kg kroppsvikt och dag är en minimirekommendation. Hästen kan gärna få mer vallfoder, helst 1,5 – 2 kg ts per 100 kg kroppsvikt och dag, lite beroende på ts-halten i ensilaget. Om ts-halten är mycket låg kan det vara svårt för hästen att hinna eller orka äta mycket mer än minimigivan.

Mer info kan du läsa på:

http://hippocampus.slu.se/fragorsvar/arkiv.cfm?Call=fragorsvar&PageAction=1&id=19

hej.. tack för svaret.. mina hästar får 11-12 kilo var så de borde få tillräckligt.

Varför tar du inte reda på ts halten istället ? Det kan du göra hemma i ugnen. En del väljer torka i mikro, men jag tar ugnen. Ta exakt 1 kg ensilage, torka på svag värme tills det är torrt, väg när det är klart. Nu har du fått fram ts halten. OBS..1 kg ensilage torkas i omgångar eftersom det ej får plats med så mycket i en ugn.

hej.. tack för svaret.. mina hästar får 11-12 kilo var så de borde få tillräckligt.

Vad är det för storlek på häst? Hur blött är ditt hösilage?

Mina shettisar äter ungefär samma mängs hösilage som din häst gör, vi har en ts på 61%

..det är väldigt blött, som ensilage ska vara.. inte alls som hösilage. alltså, mina hästar får i stort sett fri tillgång.. fyller på höhäckarna så det räcker hela dagarna, sedan får de uppmätt under nätterna.

Vad som anses som *blött* är en definitionsfråga beroende på vem som känner. En del tycker ts halter på typ 60% känns jätteblött, andra inte. Varför kan du inte ta reda på den exakta ts halten då ? då vet du bättre. Sen så är ALLT ensilage oavsett vad man kallar det.

Du skrev ju att dom får 11-12kg om dagen o det kan omöjligt vara fri tillgång om det dessutom är väldigt blött

Tycker det låter lite om det är väldigt blött hösilage (om du inte har små a eller b-ponnysar;)). Dessutom har du väl ett dräktigt sto?

Vad har du för hästar då?
De äter som mitt föl, snart 8 månader gammalt...

Varför tar du inte reda på ts halten istället ? Det kan du göra hemma i ugnen. En del väljer torka i mikro, men jag tar ugnen. Ta exakt 1 kg ensilage, torka på svag värme tills det är torrt, väg när det är klart. Nu har du fått fram ts halten. OBS..1 kg ensilage torkas i omgångar eftersom det ej får plats med så mycket i en ugn.

måste väl ta det "nya" viktvärdet efter torkning delat med vad det vägde innan torkning o sedan gånger hundra

Nej det behöver man inte.

Ett enkelt sätt att få en uppfattning om ungefärligt ts-innehåll får man genom att ta xakt 1 kg av fodret och lägga det i ugnen på svag värme till allt vatten torkat bort. Det kvarvarande vägs och det är ts-innehållet.

KÄLLA: HIPPOCAMPUS

Är ensilage och hösilage endast "konserverat" i vatten? Inga tillsatta ämnen alltså?

Vad har du för hästar då?
De äter som mitt föl, snart 8 månader gammalt...

jag har ett dräktigt sto och två gamla hästar: 27 och 34 år gamla. de kräver mycket grovfoder alla tre med andra ord.

Då låter det ju fortfarande sjukt lite :crazy:
Så lite äter bara mina (kloka! :angel: ) hästar om vi fått tag på en riktigt dålig bal utan att märka det och de tycker det luktar illa - blir ju kräsna på fri tillgång. Annars är det 15-20kg som gäller trots bra värden och hyfsat hög TS-halt.

Exakt, <15 kg (d v s 15 kg eller MER) vore lagom för ett dräktigt sto. De två äldre kan jag förstå om de kanske inte får i sig lika mkt som det dräktiga stoet, men 10-12 kg...låter lite i mina öron.

Om de inte är shettisar.

Jag har ett halvblod och en kallblodstravare och de äter 25 kg hösilage per dag var.
Hästarna på lösdriften äter kanske i snitt 35 kg per dag (vet inte). De går på fri tillgång.
En annan (dräktig islänning) , går på fri tillgång nu. I snitt kanske 30 kg om dagen.

Svårt att säga mängden. Men de på lösdriften får inget kraft foder, bara hon som är dräktig.

De andra får mineraler bara.

Så kolla värdena så får du fram vilken mängd de ska.

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 557
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
578
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
877
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
804
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka