hur mycket betfor?

Sv: hur mycket betfor?

Jag däremot ska sluta ge min häst betfor enligt rekommendation från massören och veterinären. Så nu kommer jag blöta kornkrosset och havren. Får piffa upp det med hackade morötter i stället så blir det smarrigt! Får hoppas att hon blir bättre på denna kost! :smirk:

Nu blev jag nyfiken. Vad har din häst för tillstånd som gör att man rekommenderar korn, havre och morötter framför betfor? HH

Tja bl.a stress.
Hon har blivit mycket mycket bättre. Förmodligen en kombination av att hon får massage och att hon inte får så mkt socker i fodret (betforen). Huvudsaken är att hon mår bra och jag är ju villig att testa för att se resultat. Hon har ätit betfor i 4½ år så detta är första tiden utan och det verkar som hon är mycket mer harmonisk...men som sagt, det kanske hon blivit bara av att få massage med...vi får se hur det blir framöver! ;)

PS. Hon får självklart mineraler med! DS.

Senast ändrad av en moderator:

”Sockereffekten” mätt i glykemiskt index är inte större för betfor än för havre och korn. Däremot är kolhydraterna i betfor säkrare än spannmålens ur fångsynpunkt. Därför blev jag förvånad över de råd du fått. HH

Jag följer bara rekommendationen och får lita på att de vet vad de talar om. :smirk: Och eftersom hon är lugnare och mer harmonisk nu så tänker jag fortsätta ett tag framöver. Allt för att min häst ska må bra!

Hej!

Min häst blir också lugnare utan betfor. Med betfor har jag en hoppjerka som flyger i luften för minsta lilla och bockar tokigt, utan betfor går hon snällt på backen och gör vad hon ska.. Varför vet jag inte, men jag har sett sambandet flera gånger..

/ Lavinia, som försöker undvika betfor..

Kul att höra att jag inte verkar vara ensam! :bow:

Min är väldigt mycket lugnare nu och det är sååå skönt! Kan slappna av ute igen utan att ha psykbryt för än det ena och än det andra! :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 394
Senast: CFrisk
·
Hästvård Funderar litegrann över fenomenet att stå uppstallad hur vanligt det är att andra lägger sig i gällande andras hästar. Vi står i ett...
8 9 10
Svar
187
· Visningar
11 821
Senast: Unhappy
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 352
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp