Hejsan allihop, ska skaffa D-ponny och den ska SJÄLVKLART gå på fri tillgång till hösilage i slowfeedingnät (förstår helt ärligt inte människor som portionerar ut hö? Hästar är skapta för att äta lite men ofta! Nåväl, inte det tråden skulle handla om haha..) så jag undrar helt enkelt hur mycket ni skulle tippa på att en D-ponny på ca 400 kg stoppar i sig på ett dygn NÄR DET INTE FINNS GRÄS I HAGEN? Hästen kommer ridas 6 dagar i veckan och tränas och tävlas i hoppning. Ca 3 "hårda" pass på banan och 3 uteritter i veckan. Hösilaget har låga värden, kan inte de exakta siffrorna i huvudet men under "normalt" men samtidigt inte jättelåga, med bra kvoter. TS ligger på runt 60%.. Så hur mycket tror ni den kommer äta om ni får gissa? JAG VET ATT DET INTE GÅR ATT SÄGA EXAKT men ungefär..? Tror ni att jag har helt fel om jag räknar med att den äter 12 kg per dag (4 kg ute och 8 kg inne). Den kommer gå ute ca 9 h om dagen i en stor gräshage med 4 kompisar.
Supertacksam för svar
Tror att frågan är väldigt individuell..man måste kika närmare på näringsinnehåll, tuggbehov, tider, vad hästen stoppar i sig, om den går ensam, om den går i grupp osv mer än bara antalet kilon serverat grovfoder.
Bara i själva mängden kan en del äta 20 kg trots begränsade lösningar medans andra knappt får i sig något alls. Så man måste kolla vilken foderlösning hästen klarar sig på helt enkelt. Nästan omöjligt att förutbestämma vad som passar bäst i förväg skulle jag vilja påstå..dvs om den klarar fri tillgång, begränsad fri tillgång eller om man måste portionera - att portionera är inte fel man måste ta hänsyn till flera punkter och det gäller samtliga utfodringssätt..
Så det enda som gäller är att testa sig fram, baserat på minimumet.
(viktigt att hålla reda på om hästen riskerar att få för lite, eller för mycket för den delen också..sistnämnda har nog fler problem med än undervikt!)
Går den ensam är det lite lättare, går hästen i grupp måste man fundera lite till på hur man ska utfodra dem så att ingen äter allt och övriga får ingenting/för lite
Min förra häst på 600kg klarade helt fri tillgång alltid. I nät proppade jag dem bara fulla därför och hade säkert 30 kg ute i hagen varje dag då jag ville att det skulle räcka 2 dagar och 5-6 kg inne för natten varje dag.
Då jag portionerade tänkte jag såhär:
Med hjälp av analysvärden har jag alltid utgått från minimum men på det gärna 2-6 kg till utöver minimumgiva från början för tuggbehovet..sen kan man öka/minska efter behov iom att man också ju måste ta hänsyn till hur länge hästen ev står utan mat (= från när sista tuggan intogs). Fodrades minst 3ggr/dag och kilo per tillfälle anpassades så att han
max stod utan mat 3-4 timmar
dygnet runt. (han var svårfödd så trots superensilage var inget överskott skadligt för honom men blir överskottet inte bra hos individen måste man ordna andra fodermedel för att hålla igen på näringsintaget för att låta magen vara tom för länge är skadligt)
Vid dåligt el kallt väder alltid något/några kilo extra ute.
Lite bökigt är det alltid i början..Jag utgick från analysvärden + uträkning och i kombination med hur det funkade och hästens hull såg ut i praktiken iom att det inte finns en tabellhäst men ett minimum måste man utgå från.
Sedan måste man titta hur man kan fördela portionerna också under dygnet, alltså hur många kg per mål som är lämpligt..återigen, hålla koll på hur länge hästen står utan mat mellan måltiderna.
Ett till tips är att en foderstat sällan är konstant, man bör ha det i åtanke