Hur mycket är NI villiga att betala för att få fram ett föl?!

Fashionistan

Trådstartare
Som trådrubriken frågar!

Hur mycket är NI villiga att betala för att få fram ett föl?!

Ex: Jag vill/kommer (beror ju på min häst sedan osv) betäcka mitt sto med Baloubet du Rouet och det kommer att gå på ca 50-60,000 bara i bara stationsavgifter (frysdosen, insemineringen, stationskostanad osv) + att det sedan tillkommer försäkringar, foder, anslutningar osv. Detta kan jag lätt tänka mig att spara till då detta är en av mina "avelsdrömmar" och kan tänka mig att betala en hel del för mina "drömföl"!

Sv: Hur mycket är NI villiga att betala för att få fram ett föl?!

Min gräns var upp till 20.000 för avgifterna till hingsten. Sedan körde vi själva fram och tillbaka från stationen så vi slapp uppstallning där.

Min gräns var upp till 20.000 för avgifterna till hingsten. Sedan körde vi själva fram och tillbaka från stationen så vi slapp uppstallning där.

Samma här! Sedan kan det säkert bli dyrare i alla fall.

Så tänker ungefär jag också om man bortser från ett föl med B då!

Tycker att du skall kolla upp avkommor e. Baloubet du Roet, även om HAN VAR FANTASTISK på tävlingsbanorna så finns det många avkommor som har väldigt dålig ridbarhet och INTE hoppar bra!!! Som är heta, skarpa och gör det FÖR svårt för sig i hoppningen...Sen beror det ju alldeles på vad du har för ett sto oxå såklart. Men jag har varit på många stuterier i Europa samt på två stora stuterier i Mexiko, bla La Silla, dom gillar Franska hästar, men använder inte så gärna Baloubet...Hellre sonen Balou du Roet, Kolla upp avkommor, storlek, ridbarhet etc och värdera hur ditt eget sto är i huvudet, munnen, hoppförmåga etc innan du tar honom.

Tycker att du skall kolla upp avkommor e. Baloubet du Roet, även om HAN VAR FANTASTISK på tävlingsbanorna så finns det många avkommor som har väldigt dålig ridbarhet och INTE hoppar bra!!! Som är heta, skarpa och gör det FÖR svårt för sig i hoppningen...Sen beror det ju alldeles på vad du har för ett sto oxå såklart. Men jag har varit på många stuterier i Europa samt på två stora stuterier i Mexiko, bla La Silla, dom gillar Franska hästar, men använder inte så gärna Baloubet...Hellre sonen Balou du Roet, Kolla upp avkommor, storlek, ridbarhet etc och värdera hur ditt eget sto är i huvudet, munnen, hoppförmåga etc innan du tar honom.

Som jag skrev i mitt första inlägg så ska jag självklart göra en bedöming på henne innan jag tar honom :) (Hon är dessutom 07;a så det är ett bra tag kvar) - Men alla har ju sina drömhästar! :)

Jag försöker att undvika att använda fryst på mitt ena sto och då begränsas ju hingstantalet lite. Men ibland så resonerar jag också att det är inte alltid den dyraste hingsten som matchar stoet...:grin: Utan man måste ha lite tur på vägen och hitta rätt kombination av sto och hingst för att få fram en bra häst, vilket kan ta 8-10 år i avelsboxen innan man kan utvärdera vilken matchning som var den bästa...Det är det som gör avel så spännande, det är oförutsägbart och långsiktigt. Men ca 30000 tusen är det jag max lägger på en betäckning med alla omkostnader.

Jag har i många år haft ett krångelsto och lagt ut stora pengar på att försöka få henne dräktig, utan att lyckas mer än en gång. (nu finns hon inte kvar längre)
Ja, det får kosta men inte för mycket. Det finns bra hingstar i sverige idag till rimliga priser, som jag tror kan passa bra till det sto jag har i avel nu.
Jag väljer medvetet bort fryst semin, för mig är det inte värt kostnaden - eftersom det finns andra alternativ.

Jaaa, då är du ute i god tid! det kommer att Passera en massa fina hingstar framför dina ögon innan det är dax för betäckning!!!

Jaaa, då är du ute i god tid! det kommer att Passera en massa fina hingstar framför dina ögon innan det är dax för betäckning!!!

Jo det vet jag! :) Och det som är så roligt är att alla de unga hingstarna som nyss kommit in i verksamheten hunnit få lite kött på benen så att säga :) - Nya hingstar = nya möjligheter :)

Jag försöker att undvika att använda fryst på mitt ena sto och då begränsas ju hingstantalet lite. Men ibland så resonerar jag också att det är inte alltid den dyraste hingsten som matchar stoet...:grin: Utan man måste ha lite tur på vägen och hitta rätt kombination av sto och hingst för att få fram en bra häst, vilket kan ta 8-10 år i avelsboxen innan man kan utvärdera vilken matchning som var den bästa...Det är det som gör avel så spännande, det är oförutsägbart och långsiktigt. Men ca 30000 tusen är det jag max lägger på en betäckning med alla omkostnader.

Jo självklart är jag inte bara insnöad på honom utan vet att det är fruktansvärt mycket som spelar in för att de ska matcha bra :) Men alla har sina drömföl :)

Samma för mig, ma kanske vill gå plus i längden:rofl:

Det du ska göra en bedömning av är vad folk är villiga att betala för en avkomma efter hingsten.
Är man villig att betala över 100 000 för ett föl åring, så kan det ju vara värt att lägga 50 000 på hingsten. Men finns det ingen efterfrågan på avkomman kan det vara väldigt mycket att lägga 5 000.

Det du ska göra en bedömning av är vad folk är villiga att betala för en avkomma efter hingsten.
Är man villig att betala över 100 000 för ett föl åring, så kan det ju vara värt att lägga 50 000 på hingsten. Men finns det ingen efterfrågan på avkomman kan det vara väldigt mycket att lägga 5 000.

Men om man skall behålla avkomman då? :)

Då får också se hur mycket man har råd att förlora eller om man har råd att hålla avkomman fullvärdes försäkrad och sätta det i relation till vad det kostar att köpa en färdig häst med motsvarande stam.

Det beror helt och hållet på hur gott ställt jag har det den aktuella säsongen. Skulle gärna vilja säga att för rätt stam finns ingen gräns men tyvärr ser verkligheten annorlunda ut.

I nuläget ca 20.000kr. Det är ungefär vad årets föl har kostat att "göra".

Drömmen är ju självklart att i framtiden ha "råd" att sattsa mer pengar om man har absolut rätt sto för det.

Mitt sto i år var förstagångare och då finns det ju andra parametrar att ta hänsyn till. Nu har hon visat att hon är fertil, hade ok förlossning, fick ett fint föl och är en bra mamma. Nu ska hon tillbaka till sporten så att vi kan utvärdera årets föl ett par år.

Drömmar finns alltid, eller hur?

Jag planerar och avlar på mitt sto efter vad jag själv skulle vilja ha stående i stallet.
Men jag kan tänka mig att gå upp till en 25.000 kronor, för en dräktighet med favorit hingsten.:angel:

Han var min dröm också, och jag hade ett sto som hade passat, men vi vågade inte då det inte gick att få färsk och vi viste att hon var nästintill omöjlig att få dräktig (hade aldrig blivit dräktig förr)..

första fölet tog vi ändå en rätt "billig" hingst, dock vald med omsorg, men det krävdes 2 år, 2 olika hingstar som betäckte naturligt (stanford och ragazzo) sedan försökte vi seminera, färskt 3 gånger, + fick vi spruta in henne i brunst utan resultat, men vi ville verkligen ha ett föl av henne.. Så även om hingsten (cosmopolite s) kostade runt 13000 så skenade alla andra kostnader (3mån på seminstation + massa annat) upp till över 30000.. Den hästen kommer nog inte än bli "värd" den kostanden ekonomiskt, MEN hon blev en underbar mamma och trivdes, men ny avelsdröm om att få en kopia av stoet gjorde att vi inte nöjde oss me dhonom (och man märkte att hon trivdes i mammarollen)
nästa betäckning gick kanon, hon visade brunst självmant, vi körde dit, hon stod där i 3dar sen hem, upp på 14dagar och konstaterad dräktig! :banana: Fick ett perfekt föl. och kommer snabbt vara värd mer än vi gav.

Så jag skulle nog inte vågat ta en så "dyr" hingst som B som förstahingst på ett sto, kanske om man har ett riktigt jävla fint sto som man bara vill ta ett föl på.. men njae, det är så mycket som kan hända.. Jag vet en som betäckte ett WC-sto med B, vet inte hur den är nu, men när den var unghäst sprang den igenom allt vad bommar heter..

Det är ett vågat spel dethär med avel.. Allt beror ju på stoet när man ska koll apå hingst, de ska ju verkligen kunna komlettera varandras brister och stärka de positiva sidorna.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
869
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 948
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 662
Hästvård Står med en oklar, svag hälta i en hov och vet inte om jag ska köra på is i magen och vänta (som veterinären förordar) eller försöka få...
Svar
9
· Visningar
1 627

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka