Hur mycket är era hästar ute på våren/sommaren?

mitten på maj- början av juni och fram till mitten - slutet på september ungefär. varmblodsvallack 11 år 156 cm hög.

ute dygnet runt! Vi har halvblod, haflinger, connemara och varmblod. Alla går ute dygnet runt från och med det är fint väder på våren.
Blir det dåligt väder och det är kallt, får de komma in.
Numera är de alltid ute!!! Hela somrarna är de ute dygnet runt. De klarar sig!!!

Min har gott ute dygnet runt sen den 16 denna månad. KOmmer gå dynet runt tills skolan börjar tror jag. Sen går hon bara på dagarna. Är det väldigt dåligt väder så tar vi in dem så de får torka. Annars klarar de sig ganska bra själv.

Jag brukar börja ha ute min dygnet om nån gång i maj beroende på vädret. Nu har de vart ute i två veckor.
Han brukar få vara ute till någon gång i september.
Hästen är en 165cm vbl travare.
På vår och höst går han ute ca 9-20 och på vintern 9-18
Jag hade gärna haft honom ute längre på vintern, men tyvärr är det inte jag som bestämmer :(
Jag har aldrig märkt något när man börjar ha honom inne på nätterna... Regn och sol/flugskydd brukar finnas i hagen.

Min häst går ute dygnet runt from. slutet på maj till början av september(beroende på väder). Jag har då två hargar att välja mellan. Först en stor öppen hage med en "trädhörna" och ev. ska hagen öppnas upp och då får de även ett byggt regnskydd. Sen kan jag låta honom gå i en skogshage - där träden är enda skyddet.
Hästarna får inte komma in vid oväder, men skulle det vara så att man verkligen vill ta in sin häst av någon anledning så finns det ju box att låna(jag har inte min häst där under stallperioden så jag har ingen egen box). Har aldrig varit med om att någon tagit in sin häst vid oväder. Snarare föredrar de att vara ute i hagarna. Hästar är gjorda att leva i väder och vind.
Kan tillägga att det är en 7-årig varmblodsvalack jag har.

Jag tycker inte att installningen är något problem. De vet själva att hösten är påväg och i stallet får de ju mat och sällskap. Det enda svåra är väll att trappa upp maten på ett bra sätt.

(Lånar svarsknappen) Våra går på lösdrift på vintern och ut på bete så fort det kommer upp någorlunda mycket gräs. Tre fjordston på 23, 17 och 14 år gamla.

Släpps nu i helgen (29 maj) och är ute så länge vädret håller sig i september.

De har träddunge att ha som sol- och regnskydd.

Jag har svårt att tro att någon häst inte vill vara på bete, men förutsättningen är ju att det finns gott om gräs annars är det klart att hästen visar att den vill komma in i boxen och få mat.

Jag tävlar lite och då får min häst komma in 1-2 nätter innan (dels för att tvättas och vara utvilad till tävling).

Ingen av våra hästar tycker att det är jobbigt att stallas in igen efter sommaren. De brukar själv "säga" till när det är dags! Det är när vädret börjar bli dåligt och kallt och gräset börjar tryta (detta är någon gång i september).

Min går ute dygnet runt året om. Det passar henne bra. Hon stod på stall för första gången i vintras, vilket också funkade, men jag har nu flyttat till "lösdrift" igen - hon rör sig mera o mår bättre då.

Jag har helst min häst inne på sommaren eftersom han tappar mycket i vikt annars. Har ett fullblod och vet inte riktig varför han tappar vikt för han är inte särskilt stressad av sig men han har generellt svårt att hålla hullet. Om och när man ska släppa ut sina hästar på sommaren tror jag beror på vad man har för typ av häst och vad det är för väder.

förra året gick dom ute dygnet runt. hade skog i hagen.

iår, ska dom gå ute dygnet runt. Men jag har tagit in på box under natten i början, och i hage tidig morgon-sen kväll. (fö att vänja med allt gräs och sådant) släppte första natten i förrgår. Blev dåligt väder inatt, tog in dom på box, ut kl 7 i morse dock. förhoppningsvis ute inatt.
går ute maj-hela aug.

Går ute från första veckan i maj till slutet av sep, början okt om väder tillåter. Enbart om det är värsta, värsta rusket flera dagar i sträck kanske hon står inne någon natt men det har nog hänt en gång på fem sommrar. Får i princip inget extra foder trots att jag rider och tränar för fullt, ngt mer än vintertid. Har dock bra och _stora_ gräshagar. Börjar få lite extra mitten av aug ungefär (0.5kg korn och ngn näve betfor som ökas till något kilo, kornet alltså, innan intag). Har en arabkorsning 158cm, 11 år.

När häsatrna kommer direkt in från betet brukar det vara varm än ute men inge näring i gräset så hästarna får gå ute om natten fram tills frosten kommer och det blir kallt.Dom får hö i hagen och kraft efte rmn ridit som vanligt=)

Sen när man ställer in dom för natten då kommer dom ut för08 å in 20-21=)

Nu går vissa av hästarna ute dygnet runt men min del foder häst står ännu innomhus på natten med en till. Om det är riktigt skit väder brukar dom andra komma in. :)

Jag har två halvblod och en welsh.

De är ute dagligen på våren mellan ca 06 och 22 fram till i början på juni, då jag brukar ha dem ute hela dygnet. Sedan brukar det bli massor av flugor runt midsommar, och då tar jag in hästarna några timmar mitt på dagen. Stallet är svalt och flugfattigt, och hästarna verkar tycka om att få sova riktig middag inne.

Jag har inget regn- eller vindskydd ute, men har en liten skogsdunge som hästarna ställer sig i om det regnar mycket eller när det är för varmt i solen.

När det gäller oväder så är det väl bara vid åska som jag tar in dem. Ibland blåser det så pass mycket att jag tar in dem av den anledningen, men då ska det verkligen blåsa rejält.

Jag tycker inte att det är några som helst problem vid installningen igen. Brukar stalla upp dem i mitten på september, beroende på väder.

MVH
Cathrine

dom går ute dygnet runt.
Från början av maj till aug sep beroende på väder.
Dom bruakr itne ha så svårt att ställa om sig från bete till stall

Basjkirerna går ute året runt, och så tycker jag alla hästar ska göra. Sedan finns det ju vissa undantag, iofs ganksa många. En del hästar klarar ju inte av att gå ute, de fryser. Men vad går upp mot att krama en 7 cm tjock vinterpäls på en lurvig häst?? *myser*

min går på bete nu, ute dygnet runt, släpptes i lördags och kommer gå ute till september.
dom har rätt mkt skog i sin hage, så dom har bra skydd för oväder.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 490
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 742
Senast: Ajda
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 294
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 184

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka