Hur motiverar en tonåring att söka sommarjobb?

Scilla

Trådstartare
Ni som har tonåringar (runt 15-19 år) hur ser det ut på sommarjobbsfronten för dem? har de sökt några eller tycker ni inte att de ska sommar jobba utan njuta av lovet?

Har själv sommarjobbat sedan jag var 15 år. Jag fick mitt studiebidrag men på sommaren så fick man inte det och då fick jag jobba ihop pengar till mina egna nöjen. På något sätt så blev detta en morot och en frihet att detta var mina egna pengar och att jag kunde uppfylla egna önskningar som mina föräldrar tyckte var onödiga.

Ska man bryr sig eller strunta i att försöka få en 17-åring att söka sommarjobb när h*n kan få pengar utan att behöva göra ett någoting alls för dem? Motivationen finns som sagt inte alls till detta.

De ungdommar som trots allt jobbar på sommaren har ju ett stort försprång på arbetsmarknaden när de är färdiga med skolan, de har ju fått lite arbetslivserfarenhet iaf. Men inte ens detta biter.

Försökte visa lite hur mankan hitta jobben och fick kommentaren..
-Va kan man hitta sommarjobb på arbetsförmedlingen :crazy::eek:

Sv: Hur motiverar en tonåring att söka sommarjobb?

Hur ska hän få pengar utan sommarjobb? Studiebidraget dras väl in?
Inget sommarjobb - inga pengar... Finns det inget riktigt sommarjobb att få så får väl hän arbeta till sig pengar från dig?

Jo hän har en mamma som gladligen ger allt som hän vill ha :D (och jag är inte mamman i detta fall utan bara gift med fadern)

Här har de fått börja med det hårdaste jobbet som finns, skogsplantering! Men nu tas det bara in balter, ryssar och polacker så det är ett snärj att hitta jobb.
Inget jobb inga pengar, sånt är livet, för alla!

Ja det hade varit något :D

Försöker förtvivlat få liv i den totalt orkeslösa tonåringen och det är ett hårt jobb kan jag lova. Någon borde ge mig betalt för att jag föröker att få hän att vakna till liv ;)

Vår 5-åring har fått ett sommarjobb för varje 10.e fluga hon dödar inomhus så får hon en krona. Hon tar jobbet på fullaste allvar och bättre flugfångare kan man inte skaffa sig.

Har erbjudit tonåringen pengar om hän städar i hästarnas vinterhage men detta vill hän inte göra.

Ja det hade varit något :D

Försöker förtvivlat få liv i den totalt orkeslösa tonåringen och det är ett hårt jobb kan jag lova. Någon borde ge mig betalt för att jag föröker att få hän att vakna till liv ;)

Vår 5-åring har fått ett sommarjobb för varje 10.e fluga hon dödar inomhus så får hon en krona. Hon tar jobbet på fullaste allvar och bättre flugfångare kan man inte skaffa sig.

Har erbjudit tonåringen pengar om hän städar i hästarnas vinterhage men detta vill hän inte göra.

Går det inte att prata med den andre föräldern då? Den måste ju förstå att det är en björntjänst att bara få pengar utan motprestation?

Nej tyvärr så har hän sin mamma lindad runt sitt lillfinger.

Vad säger häns pappa om saken då?

Det är i mina ögon otroligt viktigt att man får lära sig att jobba tidigt, man får en helt annan ansvarskänsla på ett jobb än i skola. Det är som du säger hundra gånger lättare att få jobb när man har referenser (utan dem är man tokkörd). Och dessutom pengar man tjänat ihop själv, som man kan göra precis vad man vill för. Dock tycker jag inte att det är rätt att arbeta hela sommaren, fyra-fem veckors ledigt behöver även ungdomar. Men övrig tid är det bra om det finns ett arbete att gå till.

Kan ni inte göra så att hän helt enkelt måste städa vinterhagen? I annat fall får hän inte gå ut om kvällarna de veckor hän bor hos er? Och så får hän en summa för jobbet? Eller kommer hän ringa och klaga till mamsen och det bli världskrig isf?

Alternativt prata med föräldrarna till någon vän till hän, så kan de söka arbete tillsammans, lättare om man vet att även en kompis kommer att gå till samma jobb? (Även om det är nyttigt att få komma till en arbetsplats där man inte känner någon, men det är bättre än inget.)

Pappan tycker i princip som jag men han säger inte så mycket om saken utan låter mest tiden gå (så han är absolut inte heller oskyldig till tonåringens brist på motivation). Hos oss får hän inga pengar mer än studiebidraget och om det är något speciellt som skolresa tex. Men hän ber inte heller om pengar för det behöver hän inte heller göra.

Vi har krav här hemma men det är de normala krav som de flesta föräldrar har på sina barn tex att de ska städa sina rum och hålla tider vilket hän är väldigt dålig på att göra pga att hän inte alls bryr sig om någon annan än sig själv just nu (har för mig att tonårstiden är en stor egotid :D). Men när dessa enkla regler inte följs så får hän iaf ta konsekvenserna av det hän inte gjort dvs missar han tex bussen så får hän gå hem 6 km vi kör inte och hämtar hän vilket mamman skulle göra.

Hän och ett kompisgäng fick för sig att hitta på ofog för några månader sedan vilket resulterade i en polisanmälan men som lades ner. Men pga detta så fick hän utegångsförbud fram tills vi fick redan på vilket straff de skulle få och detta tog ca 2 månader. Men trots att bägge föräldrana var överens om att det var utegångsförbud som gällde så kom det senare fram att när hän var hos mamma så fick hän minsann ändå sova över hos andra.. :crazy:

Även detta är en bidragande orsak att jag tycker det är viktigt att hän får komma ut och se verkligheten. Att här ute i stora världen så måste man hålla tiderna och att man får jobba för att ha råd att köpa saker som hän tar förgivet.

Även detta är en bidragande orsak att jag tycker det är viktigt att hän får komma ut och se verkligheten. Att här ute i stora världen så måste man hålla tiderna och att man får jobba för att ha råd att köpa saker som hän tar förgivet.

Jag håller med dig, det låter verkligen som att hän skulle behöva komma ut och lära sig hur man beter sig. Kan du inte informera om hur det ser ut i många europeiska länder? Där karlarna bor kvar hos mamma tills de är över trettio år gamla? Hörde statistik som jag inte orkar kolla upp källa på nu, att i England bor 1/3 av männen och 1/5 av kvinnorna hemma vid trettio.

Eller bryr hän sig inte om hän får bo kvar hos mamma hela livet för att hän inte får jobb för att hän inte var ute och sommarjobbade? För det är otroligt svårt att få tag i ett jobb om man inte har referenser. Snudd på omöjligt.

Jag är 20år själv, och erkänner att jag aldrig har sommarjobbat.

Jag hade orkat det, hade alldeles för jobbigt i skolan och behövde verkligen den tiden till att vila upp mig. Nu klarade jag inte gymnasiet iaf, trots min långa vila, men jag tycker att man skall se det ganska individuellt. Och inte låta ungdomen slippa sommarjobba "bara-för-att", utan faktiskt vara realistisk och ärlig.

Många ungdomar behöver idag sommarlovet för att verkligen orka med skolan och klara betygen, medan många andra klarar det galant att balansera studier med deltidsjobb och sommarjobb.

Jag väljer att säga varken bu eller bä, men jag vill inte skrika "sommarjobb!!!" på direkten utan att faktiskt känna ungjäveln (;)).

Kanske kan ni kompromissa som så att ungdomen får pengar motsvarande studiebidrag för 4-5 veckors "semester" och sen om ungdomen behöver mer pengar resten av sommaren så får denna jobba.

Absolut hör det till livet att jobba, men det hör ju även till att ha semester med lön då. ;)

Jag tycker att det vore en schysst kompromiss att erbjuda en "semesterlön" under sommaren, och sen får ungdomen själv ta ställning till om denne vill fetsnåla, eller jobba. Det känns mer.. "rättvist". :laugh:

Har han ingen pryl eller så han vill köpa? Som han i dagsläget inte har råd med och som hans mamma inte tänker köpa? Att ha något att spara ihop pengar till brukar kunna vara en bra morot.

Men blir han matad med pengar av sin mamma lär det kunna bli svårt att få honom att förstå grejen med att tjäna pengar själv och skaffa sig arbetslivserfarenhet. Känns lite som att mamman är en stor del av problemet...

Jag har jobbat varje sommar sedan jag var 14 och för mig var det just det där med att få pengar jag kunde göra vad jag vill med som var moroten (plus att jag faktiskt tyckte det var ganska kul trots att det ofta handlade om trädgårdsarbete och måleri).

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 776
Senast: Cocos
·
Skola & Jobb Satt och slösurfade på en "lediga jobb"-portal tidigare ikväll och hittade en högintressant annons, som jag dock inte vet hur jag ska gå...
Svar
16
· Visningar
1 348
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 813
Senast: cassiopeja
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 709
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar