Hur motivera häst med mycket egen vilja, att lyssna på instruktioner?

WildWilma

Trådstartare
Vi har ett fuxsto med en otroligt stark egen vilja som för det mesta ändå är ganska lätthanterad eftersom hon vet vad som förväntas av henne. Dock så har vi problem vid urlastning med att hon kastar sig bakåt vilket vi tror beror på att hon helt enkelt gör som hon vill/tror att hon ska göra och inte väntar på instruktioner från oss när hon blir orolig/stressad. Är hon lugn så är det ganska lätt att instruera henne vad hon ska göra men så fort hon blir lite stressad så går det inte riktigt att komma fram till henne utan det blir väldigt buffligt och man måste vara ganska fysisk och i princip dra henne dit man vill att hon ska gå, i dessa situationer kan hon i princip springa över folk om man råkar stå i vägen.

Så vi vill försöka arbeta med problemet nu i vår och sommar för att se om det i slutändan kanske går att göra urlastningarna säkrare. Det vi har tänkt göra är att i vardagen lägga in övningar då och då där vi styr henne ett steg i taget framåt, bakåt eller åt sidan och då kräva full lyhördhet. Övningarna kan ske lite när som tex. på promenad, på väg in i stallet eller boxen, hagen, vid lastning mm. Problemet är att vi har inget bra sätt att berömma henne. Normalt föredrar jag att jobba med eftergift men vet inte riktigt hur jag ska applicera det när jag ger ett kommando tex ett steg framåt och hästen sedan gör det så har jag inte direkt satt någon press på hästen iaf fysiskt. Fysiskberöring uppskattar hon normalt inte. Godis tycker jag är svårt och dessutom intresserar det inte henne när hon blir orolig/stressad. Rösten känns inte riktigt som tillräckligt för att motivera en häst som är såpass "hård" i skallen.

Någon som har några tips på belöning eller kanske kan berätta om erfarenhet av liknande hästar? :)

Sv: Hur motivera häst med mycket egen vilja, att lyssna på instruktioner?

Fysiskberöring uppskattar hon normalt inte. Godis tycker jag är svårt och dessutom intresserar det inte henne när hon blir orolig/stressad. Rösten känns inte riktigt som tillräckligt för att motivera en häst som är såpass "hård" i skallen.

Testa att bara gå på framåt när hästen gjort rätt. Alltså släpp efter och gå på friskt framåt. Tex om du gjort en övning så släpp efter sen och skritta på avslappnat framåt. Godis är väl sällan bra om hästen är lagd åt det dominanta hållet. Lätt hänt att det slår fel även fast det inte behöver göra det.

Var konsekvent också, jag tycker inte den låter som en hård häst på det sättet utan snarare väldigt osäker och respektlös och då hjälper det oftast bäst att vara konsekvent och tydlig så att hästen vet vad den ska göra.

Testa att bara gå på framåt när hästen gjort rätt. Alltså släpp efter och gå på friskt framåt. Tex om du gjort en övning så släpp efter sen och skritta på avslappnat framåt. Godis är väl sällan bra om hästen är lagd åt det dominanta hållet. Lätt hänt att det slår fel även fast det inte behöver göra det.

Var konsekvent också, jag tycker inte den låter som en hård häst på det sättet utan snarare väldigt osäker och respektlös och då hjälper det oftast bäst att vara konsekvent och tydlig så att hästen vet vad den ska göra.

Tack för tipset det ska vi prova.
Nej hon är nog inte "hård" utan väldigt osäker och blir respektlös och svår att nå fram till när hon blir stressad.

Använda rösten för beröm tycker jag är rätt effektivt i de flesta situationer, vilket kan vara värt att träna på. Men först måste hästen lära sig att förstå och sätta berömmet i samband med något positivt. Samma sak gäller här som med eftergift som du säkert vet; man måste vara konsekvent och ge berömmet i exakt rätt ögonblick. Kanske kan du lägga ihop eftergift (/gå framåt) och röstberöm, så hästen kopplar ihop båda till något bra?

I övrigt är det väl till att nöta på avlastningsmomentet i en så stressfri miljö som möjligt. Finns säkert någon med något bra tips här om lugnare avlastning.

/V

Om du inte håller i när den ska ut lär den sig att inte rusa.
Ha en lång lina.

säg-Backa sakta! o så småningom lär den sig. Beröm var gång.

att den har börjat med det bet´´endet är som regel alltid pga att ngn har försökt hindra den från att backa genom att hålla i den. De slår då upp huvudeto ibland även upp i taket.

hästar är inte så logiska att de förstår varför den slog i taket, utan mest att det gjorde ont när den skulle ut, så då springer vi ut- flyr.

Man kan backa ganska nära intill en vägg o hästen fattar så mkt att den inte springer in i den- om det inte helt slår slint- vilket jag inte tror.

Hon är inte respektlös utan reagerar som en häst!!
Fuxmärrar är bedårande:love:

Senast ändrad:

min arab kastar sig oxå ut vid lastning, till en början höll vi emot när hon kastade sig, viket bara förvärrade saken.

nu mera tar vi ner lemmen så får hon stå med bommen för tills de att hon e lugn, hon får prova gå emot den några gånger tills hon verkligen fattar att hon kommer inte ut. sen när hon e klar ber jag henne gå ett steg framåt, och med hennes fokus framåt plockar någon av bommen så ljudlöst som möjligt (eftersom att hon kastar sig om hon hör att man tar av den). sen ber jag henne att backa, då har jag en lång lina så att jag står kvar i transporten och hon får backa ut helt själv.
resultatet har blivit mycket bättre, hon halvspringer fortfarande ut men stannar i alla fall med framhovarna på lemmen, till skillnad från den kanonkulan hon var i början!!

Rider ett fullblod oxå, en väldigt bestämd dam som gärna provar sina egna ideer som oxå har koncentrations svårigheter. När hon "fastnar" i sin egen värld eller sina egna ideer får jag alltid henne att sänka huvudet väldigt lågt eftersom att detta är en underlägsen position, och en position som dem inte kan stressa upp sig i. där ifrån utgår jag sedan ifrån att arbeta henne / be henne att göra de jag ville, som kan va något så enkelt som att gå in från hagen på alla fyra benen!

lycka till!

Om du inte håller i när den ska ut lär den sig att inte rusa.
Ha en lång lina.

säg-Backa sakta! o så småningom lär den sig. Beröm var gång.

att den har börjat med det bet´´endet är som regel alltid pga att ngn har försökt hindra den från att backa genom att hålla i den. De slår då upp huvudeto ibland även upp i taket.

hästar är inte så logiska att de förstår varför den slog i taket, utan mest att det gjorde ont när den skulle ut, så då springer vi ut- flyr.

Man kan backa ganska nära intill en vägg o hästen fattar så mkt att den inte springer in i den- om det inte helt slår slint- vilket jag inte tror.

Hon är inte respektlös utan reagerar som en häst!!
Fuxmärrar är bedårande:love:

Precis så har vi gjort nu i 5 år. Har ett grimskaft på 3,5 meter och tar det alltid väldigt lugnt och det har blivit bättre, början böjde hon flera bommar. Problemet är att hon börjar backa så fort hon tror att någon håller på att öppna bommen och om den inte är öppen då så fortsätter hon att kasta sig tills den är borta och får i värsta fall panik.

Vi har också funderat på att backa mot en vägg men när väl bakbenen kommit ner från lämmen så stannar hon oftast så effekten blir nog inte så stor. Tror att en transport utan läm skulle vara effektivast.

Japp en smart häst med starka instinkter.
Fantastisk på vissa sätt, mindre kul på andra men hon är iaf väldigt orginell :grin:

Senast ändrad:

min arab kastar sig oxå ut vid lastning, till en början höll vi emot när hon kastade sig, viket bara förvärrade saken.

nu mera tar vi ner lemmen så får hon stå med bommen för tills de att hon e lugn, hon får prova gå emot den några gånger tills hon verkligen fattar att hon kommer inte ut. sen när hon e klar ber jag henne gå ett steg framåt, och med hennes fokus framåt plockar någon av bommen så ljudlöst som möjligt (eftersom att hon kastar sig om hon hör att man tar av den). sen ber jag henne att backa, då har jag en lång lina så att jag står kvar i transporten och hon får backa ut helt själv.
resultatet har blivit mycket bättre, hon halvspringer fortfarande ut men stannar i alla fall med framhovarna på lemmen, till skillnad från den kanonkulan hon var i början!!

lycka till!

Så gör vi också förutom att vi inte väntar på att hon ska lugna mer sig eftersom hon redan har böjt flera bommar och fått totala panikattacker. Nu är hon hyffsat lugn för det mesta innan urlastning och om man står på andra sidan mellanväggen istället för framför så försöker hon inte att börja backa lika snabbt.

Men om hon bara kastar sig en liten bit är det väl inte hela världen.

Det brukar lösa sig om man inte gör affär av det.

Om hon kan orden stanna, backa o sakta kan du använda dem o kanske istället lasta ur utan att ngn leder henne. min fuxmärr vill ogärna gå ut själv efter att ha halkat för 6-7 år sen o väntar tills jag öppnat o går runt o går med henne.

Nä skulle hon vänta med att kasta sig tills man öppnat bommen och flyttat på sig så skulle vi nog inte se det som någon större problem. Problemet har blivit bättre, hon är inte lika våldsam längre när hon kastar sig men det är fortfarande ett väldigt tydligt problem trots att vi åkt med henne ca 1-2 ggr i veckan i 5 år nu så ibland känns det lite hopplöst.

Hon är tydligen nästan lättare att lasta av sjäv för då fokuserar hon mer på den som står bakom än att stå och ladda för att kasta sig bakåt som hon oftast gör när man är två. Men det är ju inte helt optimalt att lasta ur själv heller för då är det svårare att hålla koll så hon inte fastnar någonstans när hon backar/kastar sig.

Vi tänker försöka arbeta mer med kommandon för framåt och bakåt ett steg i taget och sen applicera det på lastningen och så småning om förhoppningsvis kunna använda vid urlastningen. Startade mest tråden för att få lite tips på hur men ska belöna en sån häst när hon gör rätt.

Tack för dina tips ändå!

En vägg kommer vi nog prova om inte den här tekniken fungerar. Vi är nog bara lite rädda att hon ska bli ännu mer stressad så problemet blir värre.

Så fort man lägger tryck någonstans har hästen något att kämpa emot och fokusera sin stress på. Ibland går det inte att undvika tryck - men jag skulle nog försöka lära den verbala kommandon, det underlättar mycket. Särskilt med en häst som låser sig.

Lär den de ord du använder för back, fram, sida, etc, viktigaste är bra/rätt/duktig. De som inte bryr sig om ord är oftast också dem som ingen egentligen har pratat med. De förstår inte innebörden och bryr sig därför inte.

Tuggande är lugnande - kan man få den att äta något så coolar den ned. Det är gissningsvis därför den inte vill ha godis när den är uppe i varv. Den kan inte fokusera på två saker samtidigt.

Långt grimskaft när den går av så det inte blir något ryckande i nacken. Jag är mycket för att ge mat i transporten - som ska vara ett trevligt ställe för hästen. Pröva att ge ett halv kilo morötter det första som händer när man kommer fram till ett ställe. Öppna bak, men låt den stå och äta upp morötterna innan den går av.

Hade samma problem just med det där att hästen kastade sig ut ur transporten. Det jag gjorde var att ha lång lina, och att utan någon som helst press bara träna på att gå in och ut. Kastar hon sig ut, så låt henne göra det. Ryck inte eller dra när hon gör det, för det blir bara värre utav det. Utan när hon kastat sig ut så gå lugnt in igen utan att tvinga henne. Tränar man på det varje dag (inte längre än en 10 min - kvart) så kommer hon antagligen bli mycket lugnare efter ett tag. :)

Vi har tänkt att träna med verbala kommandon. Men om endast rösten räcker som belöning vet jag inte men den kommer nog att kombineras med någon form av eftergift som belöning.

Hon äter sällan i transporten men vi har nog aldrig provat att ge något innan vi lastar av. Kan ju prova det.

Vi har aldrig försökt hålla emot när hon kastar sig men det är möjligt att någon annan har gjort det förut. Vi använder 3.5 meter grimskaft vid både i och utlastning just för att det inte ska hända. Enda mottrycket blir när hon kastar sig mot bommen vilket är ganska svårt att undvika vissa ggr.

Genom att vekligen göra lastningen steg för steg blev det väldigt tydligt varför hästen kastar sig ut vid urlastning. Hon tycker inte om att ha bakhovarna på lämmen. Vid lastning kan man ta ett steg i taget och göra halt ända tills bakhovarna står på lämmen då kastar hon sig bakåt om man gör halt. Så vid urlastning försöker hon antagligen komma förbi det otäcka så snabbt som möjligt och stressar upp sig innan. Det kan kanske också förklara varför hon ett par gånger glömt(?) att flytta på bakhovarna vid urlastning.

Vi fortsätter nog att träna på samma sätt och hoppas på att hon kanske så småningom kan tycka att det är mer ok att ha bakhovarna på lämmen.

Vi har tänkt att träna med verbala kommandon. Men om endast rösten räcker som belöning vet jag inte men den kommer nog att kombineras med någon form av eftergift som belöning.
Eftergift på vad?

Klart att man ska klappa om sin häst. Det förstår de mer än s k eftergift.

Men om man inte gör så i vanliga fall så vet den såklart inte vad beröm är. Bara mindre tvång.

Om jag lägger ett lätt tryck i grimman framåt och samtidigt ber henne gå framåt så tar jag bort det trycket i samma stund som hon gör det jag ber henne om blir det en eftergift. I de övningar vi gjort nu har vi sällan lagt något sådant tryck men då kan eftergiften komma i form av att man avslutar övningen just då och bara vandrar på framåt utan att ställa några ytterligare krav just då som något hade som förslag.

Det är möjligt att hästen förstår beröm i form av klapp, kli och rösten men hon uppskattar inte alltid beröring och det känns inte som om värderar den belöningen så högt, men vi använder det ändå.

Hmmm...Det låter som den inte har förtroendet.

hästar känner igen genuin kärlek.

Tror att du kanske utövar NH o de hästarna söker sällan kontakt på samma vis.
De får en smekning på huvudet, men man ser att de då inte tyr sig tillbaka- litar inte på den som nyss har bossat- omotiverat ur hästens synvinkel.

Ston o gärna fuxmärrar måste man vara rättvis med- då gör de allt för en- älsklingarna:love:

Snälla tänk om.-
Behandlar du din familj, din ev. hund på samma vis?

Genom att vekligen göra lastningen steg för steg blev det väldigt tydligt varför hästen kastar sig ut vid urlastning. Hon tycker inte om att ha bakhovarna på lämmen. Vid lastning kan man ta ett steg i taget och göra halt ända tills bakhovarna står på lämmen då kastar hon sig bakåt om man gör halt. Så vid urlastning försöker hon antagligen komma förbi det otäcka så snabbt som möjligt och stressar upp sig innan. Det kan kanske också förklara varför hon ett par gånger glömt(?) att flytta på bakhovarna vid urlastning.

Vi fortsätter nog att träna på samma sätt och hoppas på att hon kanske så småningom kan tycka att det är mer ok att ha bakhovarna på lämmen.
Du gör tolkningar som en häst inte alls skulle tänka ut.

den är beredd att fly o ställer sig alltså inte så nära så det inte kan ske.

Om hästen är van att åka håller man inte på med kadaverdisciplin utan bara går in!- Punkt slut. Gör inte en höna av en fjäder o skapa problem.

Mina hästar skulle undra vad i hela friden jag pysslade med om jag skulle stoppa dem på väg in.

De går ju in själva varför ska jag kräva mer. Stanna på en exakt punkt på luckan- bara därför att...
Nej då skulle de nog sluta att gå in själva.
Vad är det frågan om??
Vad vill du?
ska jag gå in eller inte???

Jag använder samma till hunden o mannen..
-Gå in!

Backa ut sakta!

Senast ändrad:

Du gör tolkningar som en häst inte alls skulle tänka ut.

den är beredd att fly o ställer sig alltså inte så nära så det inte kan ske.

Om hästen är van att åka håller man inte på med kadaverdisciplin utan bara går in!- Punkt slut. Gör inte en höna av en fjäder o skapa problem.

Mina hästar skulle undra vad i hela friden jag pysslade med om jag skulle stoppa dem på väg in.

De går ju in själva varför ska jag kräva mer. Stanna på en exakt punkt på luckan- bara därför att...
Nej då skulle de nog sluta att gå in själva.
Vad är det frågan om??
Vad vill du?
ska jag gå in eller inte???

Jag använder samma till hunden o mannen..
-Gå in!

Backa ut sakta!

Möjligt att det har med flyktinstinkten att göra men det gick bra att stanna när bakhovarna stod precis framför lämmen men inte när de stod precis uppepå lämmen.

Hästen är van vid att åka men testar ibland vid ilastning om hon verkligen måste gå in. Räcker oftast med att bli lite mer bestämd och om inte det fungerar att visa henne longerlinan.

Vi vill att vår häst ska gå in i transporten när vi ber henne om det och backa ut när en person i lugn och ro kunnat ta bort bakbommen och den personen hunnit flytta sig och inte riskerar att bli överbackad av 500 kg häst.

Hästen vet vad backa betyder, men vid urlastning är det väldigt sällan man hinner att använda det.

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 695
Senast: Askur2017
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 539
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 401
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar