Jag har varit både skyddsombud och suttit med i fack på regionsnivå så nej, det är inget tyckande, jag vet vad fackets och skyddets roller är. Om en arbetstagare är missnöjd med sin arbetssituation och vägrar arbetsuppgifter är det naturligtvis ett problem och fog för uppsägning. Min erfarenhet är dock att mycket går att lösa om man just tar hjälp med fack och skydd. Inte allt, men de ser definitivt till att arbetsgivaren håller de lagar som finns (vi vet ju inte ens om ts blir omplacerad här, men bättre att föregå än föregås, jag hade bokat in ett möte med chef och faktiskt tagit med fack). Det var dock inte det du svarade på, för jag har aldrig sagt att alla situationer går att lösa och fack och skydd löser det naturligtvis inte åt ts utan hon får boka in ett möte med chefen men bör väl kanske faktiskt ha med dessa.
Du svarade på att det visst inte var ett arbetsmiljöproblem med sjukskrivningar. Jag, och arbetsgivarverket, och arbetslagen, och typ alla arbetsgivare i världen, hävdar att det är det. Och det är skyddets (inte så mycket facket faktiskt, men skydd ska finnas på varje arbetsplats med fler än fem anställda) roll att flagga om människor mår dåligt oavsett anledning och driva dessa frågor och även vara med i diskussioner om handlingsplaner etc för de som faktiskt inte arbetar för att de mår dåligt av jobbet, och det faktiskt oavsett anledning.
Att må bra på jobbet handlar ju inte bara om den fysiska arbetsmiljön, det handlar också om den organisatoriska och psykosociala miljön. Tvångsförflyttningar gör ofta att människor mår dåligt psykiskt. Ibland behövs de ju, vår myndighet är till exempel mitt uppe i en omorganisation med massor av tvångsförflyttningar som inte går att göra något åt (vi har höööga sjuktal just bland de som blivit tvångsförflyttade just nu, oavsett om de aldrig är nöjda eller inte är det SJÄLVKLART ett arbetsmiljöproblem som både vi och cheferna jobbar stenhårt på), men ibland, ganska ofta faktiskt, går det att tillsammans med chef komma överens om något som fungerar. Där spelar skyddet såklart en oerhört värdefull roll.