Hur moppa laminatgolv?

Gabbi

Trådstartare
Vi har lagt nytt klickgolv (trälaminat) i köket, och min sambo älskar att moppa. Problemet som uppstod är att när vattnet torkar in blir det märken i golvet, eller på golvet rättare sagt. Man ser varje moppdrag väldigt tydligt. Hur gör ni för att slippa detta? Måste man torka helt torrt efteråt med en handduk?
 
Sv: Hur moppa laminatgolv?

Jag har inte märkt det problemet, men jag våttorkar mina laminatgolv med borste och trasa, inte mopp. Det kanske inte blir lika blött då? Eller så beror det på att mina golv är bokfärgade. Är era mörka?
 
Sv: Hur moppa laminatgolv?

Jag fick lära mig av vår golvläggare att man ska helst inte våtmoppa laminatgolv Laminat är hårt hårt pressat papper med behandlat ytskikt och våttorkar man kan det tränga ner fukt klickspringorna som efterhand ger känslan av att golvspringorna reser sig/börjar luckras upp...
Sant eller inte men jag vågar inte chansa utan våttorkar fläckar och tar bara hela golven vid högtidligare tillfällen - jag torrmoppar däremot ofta!!
 
Sv: Hur moppa laminatgolv?

Undvik att våtmoppa golven! De allra flesta golv mår bäst av torra städmetoder och punktvis fläckborttagning.

Fuktmoppning är ett bättre alternativ till våtmoppning, det är skonsammare mot golvet och du får med dig smutsen i moppen istället för att blanda det i överskottsvattnet och lämna kvar det på golvet igen. Vid fuktmoppning ska moppen endast vara fuktad, tex med sprayflaska, och inte efterlämna några spår av vatten på golvet.
 
Sv: Hur moppa laminatgolv?

Tack alla, ja det låter rimligt som ni säger. Vårat golv är mörkt, så det syntes bra, särskilt när solen låg på. Egentligen BEHÖVS det nog inte moppas, bara det att sambon gillar det. Vi får testa en fuktmoppning och se om det går bättre!
 
Sv: Hur moppa laminatgolv?

Lite OT, men exakt vilket golv är det ni har lagt in? Har för mig att det var från IKEA?
 
Sv: Hur moppa laminatgolv?

Vi är inte så mycket för att läsa sånt :-)

Det är ju en definitionsfråga också. Nu vet jag inte hur ni definierar våtmoppa, men det är inte så att vi häller ut en hink vatten. Däremot får vi tänka på att hålla moppen eller trasan fuktig snarare än blöt. Jag måste testa idag för jag får gäster imorgon.
 
Sv: Hur moppa laminatgolv?

Jupp, Tundra. Ett rödbrunt.

Jag har kikat på precis det golvet! Tycker ni att det är bra? Jag funderar på att köpa nåt billigt laminatgolv för att få bort den enda "skamfläcken" i min annars rätt hyggliga lägenhet, nämligen den bruna plastmatta som ligger i hall och kök. Tundra verkar ju ganska perfekt, inte minst för priset. ;)
 
Sv: Hur moppa laminatgolv?

Förutom att vi får tänka om ang. moppningen då :o så verkar det jättebra. Vi bor i en hyresrätt, så vi ville inte lägga ner enorma summor på nytt golv. Köksgolvet innan var snuskigt, och det här var billigt, gick fort och lyfte hela rummet. Stor skillnad tycker jag. 5 paket a 2 komma nånting meter gick åt.
 
Sv: Hur moppa laminatgolv?

Tack för ditt svar! :) När jag är klar med det där hemska som alla mina extrapengar går till (tandläkaren) så ska jag nog belöna mig själv med ett nytt golv. :D Det är rätt många kvadrat som ska lägga, skulle tro runt 25 kvm, men vad fasen... Jag har ju tänkt bo här några år så. :D
 
Sv: Hur moppa laminatgolv?

Borde landa på runt 1400:- isåfall. Visst, det är inte gratis, men det blir stor skillnad.
 
Sv: Hur moppa laminatgolv?

Inte gratis nej, men med tanke på att mattan som ligger på den fula bruna golvet i hallen kostade 1800 kr. . . :angel: Lätt värt det. :D
 
Sv: Hur moppa laminatgolv?

Jo, det gick bättre. Det var svårt att få moppen så torr, för den var fortfarande (!) blöt efter gårdagens dust. Jag lindade en gammal kökshandduk runt moppen till slut, då gick det.
 
Sv: Hur moppa laminatgolv?

Tack för ditt svar! :) När jag är klar med det där hemska som alla mina extrapengar går till (tandläkaren) så ska jag nog belöna mig själv med ett nytt golv. :D Det är rätt många kvadrat som ska lägga, skulle tro runt 25 kvm, men vad fasen... Jag har ju tänkt bo här några år så. :D

Golvet ifråga:

IMG_9187.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 263
Senast: Trassel12
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 184
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 977
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp