Hur mockar ni?

A

aenglah

Jag har en riktigt lortgris till häst som rör sig väldigt mycket i boxen. Det har hon alltid gjort.

Det tar mig hur lång tid som helst att mocka på morgonen eftersom hon har rört om allting och de finns bara fragment av de bajshögar som borde ligga där kvar.

Är det någon som har något tips för att få det att bli bättre?
Ska man ha bädd eller inte? Ska man lägga spånet så att det blir helt plant eller nästan allt spån i mitten och inte så mycket på sidorna?

Någon som har något tips om hur man skulle kunna få henne att bajsa i ett hörn?

Hur mockar ni?

Sv: Hur mockar ni?

Jag har bädd hos min häst, mest för att golvet e så halt annars :smirk:
Men han e väldigt duktig på att lägga alla skithägar ungefär på samma ställen.....;)

Vet inte rikgit hur man ska lära en häst att skita på samma ställa, du får sätta in ett "kattlåda" till henne och lägga hennes lortar där, och gör hon de får du säga fy, och sätta henne i lådan :angel: :rofl:

Får hon hö på marken också?
Annars får du hänga upp de i hönät...fast de har du nog redan gjort!

Hon kanske har tråkigt på natten och vandrar då omkring?
Du får se till att hon har att göra, haöverfullt hönät kanske så har hon att göra hela natten!! :D

Jag vill ha ströet jämt utspritt i boxen, eller med lite mer runt kanterna, detta för att de inte ska rulla fast så lätt.

Jag har permanentbädd av halm, den fungerar jättebra.

Tyvärr är det väl bara att bita ihop och mocka när man har en skitgris, har sällan hört om någon som ändrat sig markant (om det inte berott på vantrivsel/stress eller för lite att tugga på), det finns ju glada och nöjda bäddvandaler också.

hö, kraftfoder och vatten på samma vägg/hörn närmast dörren så brukar det bli lugnare..

eller spilta..

Hur stor box har hon? Dom blir oftast renligare om dom har större box för när dom går runt så kan dom göra det utan att gå i skiten :p

lady_hamilton skrev:
Hur stor box har hon? Dom blir oftast renligare om dom har större box för när dom går runt så kan dom göra det utan att gå i skiten :p

Precis, enda gången det varit "rent" i min hästs box på morgonen är när hon har bott i den stora fölningsboxen :)
Hon gillar att promenera runt lite ;)

Jag har bädd.

Bästa är att ha vatten, krafftfoderkrubban och höet längst med samma boxväg om man vill få saker å ting lite renare i boxen. Att ha ett hö nät kan oxå hjälpa eftersom att det då tar lite längre tid för hästen att äta upp och den får lite underhållning under tiden oxå.

Jag har förvisso halm och bädd, men jag har haft både spån och torv. Bästa knepet är nog att röra i det så lite som möjligt. Ju mer man själv rör runt desto mer brukar hästarna grisa...

aenglah skrev:
Jag har en riktigt lortgris till häst som rör sig väldigt mycket i boxen. Det har hon alltid gjort.

Det tar mig hur lång tid som helst att mocka på morgonen eftersom hon har rört om allting och de finns bara fragment av de bajshögar som borde ligga där kvar.

Är det någon som har något tips för att få det att bli bättre?
Ska man ha bädd eller inte? Ska man lägga spånet så att det blir helt plant eller nästan allt spån i mitten och inte så mycket på sidorna?

Någon som har något tips om hur man skulle kunna få henne att bajsa i ett hörn?

Hur mockar ni?
jag har också en riktigt gris. har henne stående på torvbädd som jag har kämpat med hela vintern och äntligen fått bra:banana: . när man väl fått bädden att ligga så är det lätt att mocka trots att hon vandrar lika mycket. hästen kan inte röra runt lika mycket om man har en fast och stabli bädd med det är inte lätt att få om man har enskitgris. jag skulle lägga bädd på din häst. har du tillgång till annat strö än spån skulle jag byta eftersom spån är lättare än tex torv. sen sulle jag till att börja med lägga in jättemycket strö. se till att platta ut ordentligt så det blir helt jämt. du kan även vattna bädden så den blir lite blöt. en är det bara att kämpa på, se till att alltid ha en platt bädd och dra in skiten från sidorna til mitten så det även blir bädd i mitten. det blir väldigt grisigt i början men det känar man på i längden!

Varför, varför, VARFÖR kan man inte bara ta och lära hästar sitta på toaletten?! :devil: Skulle ju bli så otroligt mycket enklare för oss hästägare :devil:

Stor box underlättar. En sak som har fungerat på vissa hästar i stall jag varit, är att ta skithögar från de andra i stallet och lägga in i ett hörn. En del fungerar de på och de gör sina behov där de andra högarna ligger. Och vissa bryr sig inte alls

Vi lämnar en ca 40-50 cm bred ränna i bakkanten på boxen, och hästen bajsar nästan bara i kanten på den. Nu är han väldigt lättmockad ändå, men det underlättar i alla fall. Gjorde likadant på förra foderhästen, som var mycket grisigare och det funkade också bra.
Hos ridskolehästarna har vi börjat med torv, och de som tidigare var skitgrisar har det jättefint nu, speciellt de som står i boxar, och det har blivit superlättmockat. Innan fick man köra ut en hel stor kärra, numera MAX 1/2 kärra, oftast mindre.

går det att byta box i stallet har hon fönster trivs hon med sin boxgranne, har under mina 31 år som hästägare stött på hästar som smutsat ner mycket och vandrat runt men när man bytt box till dem eller stall har det förändrats. mina i dag går ute mycket och har sina hörn de går till i boxen en har jag fått flyttat krubban för hon använde den dagligen till toalett, fönstret ligger mitt över har stått på alla olika typer av underlag har nu tov under och spån ovanpå för det blir så smutsigt annars av torven, har en hosthäst men det fungerar alldeles utmärkt bäddarna är ca 3 dm tar ut skiten och det blöta varje dag men provar att inte röra för mycket i bäddarna annars

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
760
Senast: tanten
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp. Min häst dricker ganska mycket och därav så kissar han också rätt mycket. När jag ska mocka så är nästan hela boxen...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 567
Senast: tanten
·
Hästvård Jag har ett litet dilemma. Jag har en unghäst på 5 år. Han har gått på lösdrift sedan jag köpte honom för 3 år sedan. Innan dess stod...
2
Svar
29
· Visningar
3 371
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 132
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar