Hur mockar man en blöt box??!!

Jois

Trådstartare
Fick hem min nya totto förra veckan som är en riktig kissnisse!!

Han står på torv med bädd som va nyinlaggd när han kom, igår är nästan hela boxen blöt...
När jag mockar tar jag ut all skit och tar borta alla synbart blöta delar, jag river inte runt i bädden utan tar bort det som ser blött ut eller känns blött.
Vet inte hur jag ska bära mig åt för att hålla så rent som möjligt, nån annan som har forskat i ämnet och kan berätta hur jag ska göra..??:cool:

Ber ursäkt om tråden hamnat fel...

Sv: Hur mockar man en blöt box??!!

Är bädden tillräckligt djup? I en permanentbädd sparas ju kisset för att kunna brinna ihop. Jag flyttar runt kisset och täcker över med torv (+ eventuellt stalosan) för att bädden skall sätta sig snabbare när bädden är nyanlagd. Men det måste finnas tillräckligt med strö för att det skall funka.

Eftersom hästen nyss kommit kan den vara lite stökigare för det också.

"potträna" eller vad man nu ska kalla det, lär honom att kissa på ett ställe som han inte ligger på typ i ett hörn (eller ja, så långt in når ju inte hingstar/valacker). på vissa funkar det men vissa inte. Då är det lätt att hålla det från att bli ett träsk iaf och såklart mycket mer hygieniskt.

Haha..

Om inte hästen dessutom envisas med att promenera runt hela tiden och sprida det blöta jämt över hela boxenn..

Jag hade en sån på jobbet, dels kissade han i mängder över hela boxen och dels lekte han med vattnet när han åt. Som grädde på moset knallade han runt runt i boxen så skiten förvandlades till väldelad gödsel.. Boxen var alltid totalt kaos!!!

Det enda som hjälpte på honom var att låta det bli en bädd underst, ta ut vattnet i vattenkopps"hörnet", mocka extremnoga och ge massor med torv. Med 3-4 torvbalar/vecka var det rent.. (det hade gått med mindre om helgpersonalen hade haft minsta kol på hur man mockar). Obs att denna häst stog inne ca 20-22 timmar/dygn.

/ Lavinia

3-4 balar i veckan??!! WOW:p

Djupet är ganska bra, klart man kan utöka- vilket jag nog måste göra!

Som tur springer han inte runt allt (har en till jeppe som gör så istället! :)), kissar gör han på ett och samma ställe- nämligen precis i mitten...!
Han dricker mycket, uppfattar det som om att han håller på med vattenkoppen när han har trist- ändå går han ute större delen av dagen med 2 andra unghästar.
Ska testa slänga in lite halm och se om han lägger ner vattenkoppen då och kanske inte dricker lika mkt...:angel:

Fler tips mottages tacksamt!

Att samla vattenkopp, vattenhink, krubba, saltsten och plats för hö på samma vägg (helst på samma vägg som dörren eftersom att dem ofta står där och hänger) brukar hjälpa. Har du tur ger det sig kanske när han känner sig mer hemmastadd.

En av våra är en riktig kisslisa också.. mockar ut allt blött varje dag och fyller på i tid, går åt ca 2 balar per vecka medan de andra två bara behöver en. Ser riktigt grisigt ut vissa dagar, men vad ska man göra liksom. Ser ju inte ut så när vi har mockat men hästen är ju som en jäkla brandslang. :D Äter och dricker mkt, och ja..det måste ju komma ut nån gång.

När jag fick hem min nya för 2 och en halv månad sen hade jag det precis likadant!
Men sen efter ett tag då han kände sig hemmastad har han blivit mycket bättre! Nu har jag spån hos honom, han kissar på en fläck och bajsar i ett hörn.
Men som sagt, kändes helt hopplöst första månaden :grin:

Om inte hästen dessutom envisas med att promenera runt hela tiden och sprida det blöta jämt över hela boxenn..

Fast min erfarenhet är faktiskt att det är bättre när det blöta sprids, åtminstone när man har bädd.

Valackerna kissar lite här och där i sina boxar vilket gör att bädden sätter sig jättesnabbt. Stona, däremot, har båda varsitt "kisshörn" i sina boxar och det tar mycket längre tid innan det blir bädd hos dem.

Hej!

Ja, det är min erfarenhet också, innan denna häst. Det blev alltså lervälling i hela boxen varje helg, måndagarna fick jag ta ut mer eller mindre allt strö, utom en liten bädd, som jag sen höll ordning på under veckan (måndag hällde jag in 2 balar, torsdagar 2 balar), det var torrt och fint fredag, för att sen vara lervällning på måndagen igen :(.

För att klargöra vad jag menar med lervälling så är det alltså så pass blöt och äckligt att man inte KAN ha det kvar i boxen, för man slaffsar i det när man går.. ÄCKLIGT!!!

/ Lavinia, som mockade resten av boxarna med lite blött kvar utan problem, men dom var inte lika stora grisar.. (utom på mndagar då då)

Haha..

Jag hade en sån på jobbet, dels kissade han i mängder över hela boxen och dels lekte han med vattnet när han åt. Som grädde på moset knallade han runt runt i boxen så skiten förvandlades till väldelad gödsel.. Boxen var alltid totalt kaos!!!

Det enda som hjälpte på honom var att låta det bli en bädd underst, ta ut vattnet i vattenkopps"hörnet", mocka extremnoga och ge massor med torv. Med 3-4 torvbalar/vecka var det rent.. (det hade gått med mindre om helgpersonalen hade haft minsta kol på hur man mockar). Obs att denna häst stog inne ca 20-22 timmar/dygn.

/ Lavinia

ÄNTLIGEN hör jag talas om en häst som är värre än min!
Hon leker i alla fall inte med vattnet...;)

Vi har en riktig kisselisa hemma som river runt och gräver och ställer till det ordentligt i boxen. Vi använder djupbäddar med torv till alla våra hästar och det går åt ca 2-3 balar /månad/ häst beroende på hur mycket de står inne och det blir minimalt i skottkärran! :laugh:
Hur som helst, tillbaks till kisselisan: hon stod på en sån bädd när hon kom för tre år sedan och sabbade den TOTALT på två dagar!!! :cry: Vi har försäkt allt med henne men det enda som funkar är att man har all torv i en hög i mitten av boxen så får hon riva och bädda själv och torven håller sig torrare längre. Hon sover mjukt, har något att pyssla och det tar tio minuter kortare tid att mocka!!!!!:D

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 986
Senast: sandrafors
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 438
Senast: Mirre
·
Hästvård Jag blev less på att mitt stora halvblod alltid hade tredje värdskriget inne i sin box så fort han blev det minsta upprörd och att jag...
Svar
14
· Visningar
2 182
Senast: Lena J
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 258
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30