Hur mkt vikt kan han dra

Limelight

Trådstartare
Hur mycket kan en travare dra i en rockard?. Jag har precis köpt mig en Grafströms rockard av snälla Isz ;), all jag känner vill självklart följa med på en tripp, men min fundering är hur mycket orkar min lille häst dra?.

Han är 154cm och varken nätt eller kraftig av sig. Rockarden rullar hur lätt och fint som helst.

Sv: Hur mkt vikt kan han dra

Inga som helst problem för din pålle att dra två:)

Så till exempel 2 fullvuxna människor spelar ingen roll även om den ena är lite större ? eller måste det vara en vuxen och ett barn?

Jag har en rockar med vinterdäck (ganska tung med andra ord) och min häst drar utan problem två vuxna.. Så är nog inga problem. Är ju inte så att man kanske sätter sig och kör ett snabb jobb just då kanske :P

Känns skönt att höra, vill inte direkt skada pållen, men har förstått att de är starkare än vad man tror ;)

Jo de är dom min pålla är ju ingen jätte precis hon är 155 mkh. så de borde inte vara något problem för dig iaf inte om han är musklad :)

Min lilla svarta dam som du såg i hagen har släpat runt på två vuxna utan problem i den rockarden. Hon borde vara ännu mindre än din häst.
Jag har kört en vuxen och två barn också, men då är det lite trångt.

Inga problem alls alltså att vara två vuxna om man nöjesåker och inte kör snabbjobb.:idea:

Jättekul om du får glädje av rockarden :laugh:

Var ute idag igen och körde en lite längre sväng, fick med mig sambon ( som inte gillar hästar ) och jag tror till och med att han tyckte det var liiite skoj :D.
Han blev i allafall imponerad hur smidig och skön vagnen är att sitta i ! :).

Jag kommer ha massor av glädje av vagnen, märker att körintresset är på topp igen, vill bara köra hela tiden nu :banana:.

2-3 personer är inga som helst problem i rockard med Saab-axel - jag vill helst ha bredbrösta till den.

Vi lastade 6 ungar och en tax i gamla rockarden (som var en lättare variant) bakom vår shettis när jag var liten och rejsade omkring i full fräs...:o

Det var 3-4 på sätet, resten och taxen på golvet i korgen - inga problem för shettisen att dra. Han fick stå ut med det mesta den stackaren. :angel:

2-3 personer är inga som helst problem i rockard med Saab-axel - jag vill helst ha bredbrösta till den.

Vi lastade 6 ungar och en tax i gamla rockarden (som var en lättare variant) bakom vår shettis när jag var liten och rejsade omkring i full fräs...:o

Det var 3-4 på sätet, resten och taxen på golvet i korgen - inga problem för shettisen att dra. Han fick stå ut med det mesta den stackaren. :angel:

Haha, orkar en liten shettis allt det där behöver jag nog knappast oroa mig för att min inte skulle orka med 2st vuxna i en smidig och lättrullad rockard :D

Det jag kan tycka att man ska tänka på är att travselarna inte riktigt är optimala för arbete i terräng eller backar. På skapligt slätt underlag kan du nog dra så många du kan knöla ned i rockarden men i backar kan det vara lite tungt - både uppför och utför. Samma sak i tuffare terräng.

Sedan kan det vara bra att kolla av lite vad som händer med tyngdpunkten i rockarden om man sitter flera i den. Den ska ju ha lite tryck mot selen/däckeln men kolla så att det inte blir jättemånga kilos tryck om man är flera. I så fall blir det ju inte så trevligt för hästen som får punkttryck över ryggen.

Jag har löst det problemet med att jag köpt en loksele som jag använder när jag kör med min tunga rockard. Man märker på honom att han trivs att dra i den. Han är en 4-årig kallblodstravare!

MVH Russin8

Tror inte det är nåt problem med två vuxna i rockarden. Vi har shettis och han har inga problem med två vuxna bakom sej, ibland två vuxna och ett litet barn. Så din stora häst orkar nog mer än så.

Inga problem tror jag, vi åker två stycken vuxna i rockard ibland utan problem (även under inkörning bitvis då vi måste vara två) Aldrig varit några problem :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 365
Senast: alazzi
·
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 285
Senast: Djurvän
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Extremt het häst