Hur mkt värme alstrar får?

gadriel

Trådstartare
Är det någon som vet hur mkt värme får alstrar? Funderar på att ha 2-3 får i lill-stallet över vintern som kan hålla det varmt.

Ladugården är inte så stor, ca 6*15 m och förra året hölls det frostfritt nästan hela vintern med hjälp av hönsen men nu har jag lite färre höns och vill ha upp värmen lite mer.

Kan göra en box på ca 30 kvadrat med foderbord till dem.

Sv: Hur mkt värme alstrar får?

De värmer säkerligen tillräckligt, men du får kanske problem med fukt istället. Så blev det när vi hade får i en gammal ladugård. Skulle tro att fåren mår bättre i välventilerat men dragfritt.

De värmer säkerligen tillräckligt, men du får kanske problem med fukt istället. Så blev det när vi hade får i en gammal ladugård. Skulle tro att fåren mår bättre i välventilerat men dragfritt.

har förstått att det kan vara ett problem men om de värmer tillräckligt så kanske man kan fixa en avfuktare av ngt slag.

Någon som vet om det luktar mkt om man sköter bädden bra och lägger in så det är torr halm överst hela tiden?

Nä, bädden luktade inte men det var ett helvete att få ut den. En bra bädd brinner ju ihop, då kommer även den att alstra värme och det är troligen det som skapar fuktproblemen. Dock blir det när den brinner en stor kaka som är svår att ta därifrån utan traktor. Vi fick såga isär den med motorsåg = skitigt!!!

Kanske är billigare att sätta in en värmefläkt än att köra en avfuktare och mata tre får en vinter...

Får avger rätt bra värme och bädden efter 3 får är inte alls svår att få bort till våren. Vi mockar ur vårat fårhus där vi har ca 35 djur/fålla, för hand, så inte behöver man motorsåg..
Behöver man det, så har man lyckats få till en en riktigt, riktigt dålig bädd.

Nä, bädden luktade inte men det var ett helvete att få ut den. En bra bädd brinner ju ihop, då kommer även den att alstra värme och det är troligen det som skapar fuktproblemen. Dock blir det när den brinner en stor kaka som är svår att ta därifrån utan traktor. Vi fick såga isär den med motorsåg = skitigt!!!

Kanske är billigare att sätta in en värmefläkt än att köra en avfuktare och mata tre får en vinter...

Ojdå, låter jobbigt. Bädden efter mina två hästar som låg hela vintern var visserligen hård den med men med lite hårt arbete så gick det få ut allt.

Hade ni halm elel rngt annat?

Nje, blir svindyrt att värma up det med direktel, vi har direktel i huset så vi tycker det räcker :crazy:

Får avger rätt bra värme och bädden efter 3 får är inte alls svår att få bort till våren. Vi mockar ur vårat fårhus där vi har ca 35 djur/fålla, för hand, så inte behöver man motorsåg..
Behöver man det, så har man lyckats få till en en riktigt, riktigt dålig bädd.

Har ni halm till era eller går det att använda ngt annat strö som ex torv? Vet nämligen att det är väldigt svårt att få tag på halm här runt i kring eftersom de flesta gör foder av spannmålet och plastar in det på samam sätt som gräset.

Vi har halm, med spån i botten.

Vet de som bara har spån och de mockar då ut det regelbundet, då det är svårt att få till en bra bädd, med bara spån.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 070
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 665
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar