Hur mkt tid tar det att lära dem hoppa liten bana på 90

W

wyntzi

Är det rimligt att en häst efter 6 veckor hos beridare kan ta sig runt en liten bana på 90 cm.
Min häst 4 år (grundriden) har löshoppats mkt och älskar det. Har hoppat med ryttare 2 ggr utan problem jan-07.
Har nu lämnat honom på tillridning och hoppas att han skall klara en liten bara på 90 cm när han kommer hem.
Är det orimligt?
Hur lång tid tog det för era hästar innan de kunde detta?

Sv: Hur mkt tid tar det att lära dem hoppa liten bana på 90

Jag tycker det beror helt o hållet på hästen. även ryttaren, självklart!. finns ju frågor som att är hästen mogen? eller inte ?
Men visst skulle en häst kunna gå en bana på 90cm, men jag själv tycker det är ganska kort tid för en 4åring.
Men alla har olika sätt att träna upp sina hästar på.
Har du lämnat iväg han för att få tillbaka han för att kuna gå en 90 bana, eller bara bli inhoppad?
För som jag ser det är inte din häst riktigt inhoppad enligt mej, om han bara är hoppad 2 gånger tidigare.

hm, 90cm bana låter ju lite mycket för en grundriden 4åring..? jag är dock inte så erfaren när det kommer till inhoppning och så..

det handlar ju inte så mkt om inhoppning, det handlar mer om hästens hållbarhet! jag skulle inte hoppa en hel bana, men det beror på hur hästen ser ut och allt sånt, vad det är för ras osv... omöjligt att säga bara såhär...

Han skall bli inhoppad och det är ryttaren som får avgöra vad han är mogen för eller inte. Har inte tänkt kräva mer av honom än han klarar och vill och är mogen för. Han skall inte pressas. Ville bara höra mig för med andra hur pass lång tid det rimligen kan ta att hoppa en liten bana på ca 90, 5-6 hinder. Självklart beror det på hästen och ryttaren och allt det där...

Han är en mogen individ och mycket löshoppad. Liten och kompakt välbalanserad. Har lätt för sig och om jag sätter upp hinder i paddocken så sköter han hoppningen själv varv efter varv. Så han älskar att hoppa.

SKulle vilja att han kunde ta en 5-6 hinder på 90 innan jag tar hem honom och i dagsläget har jag planerat att han skall vara där ca 6 veckor, och jag satt och planerade lite igår och funderade då på om det ens är rimligt eller om jag kanske borde räkna med att han får vara där 9-10 veckor. Man får ju vänta och se, men som sagt undrar hur ni andra har lagt upp det och hur lång tid det tog.

Senast ändrad av en moderator:

Grundriden för dig, vilken nivå tänker du att han är då. Min kanske är något mer än grundriden?
Han är riden skritt, trav, galopp sedan han var 2,5 år. Skänkelvikningar skritta, trav. Öppna/sluta.
Fullt styrbar etc...

Bara en tanke, när lämnar man grundriden och är mer än grundriden? Jag har nog dålig koll på det...

för mig är grundriden;
- kan skritta, trava och galoppera med ryttare och svarar korrekt på hjälper (inte bara slafsar på alltså..)
- fullt styrbar, såklart..
- kanske gått lite bommar
(- ja, enklare ridvägar och lätt dressyr, kanske man kan lägga till..)
alltså när hästen kan grunderna, kanske inte så mycket mer men inte mindre heller..

skulle väl personligen säga att om din häst kan skolor och skänkelvikning, är han mer än grundriden iaf i dressyren.

red på min 2,5 åring idag, det var 4 e gången någonsin, och sist ar ca 1 månad sen.
då började jag öva flyttning för skänkel... för mig ingår det i grunden. hon förstod med en gång, så jag gjorde det väl 4-5 ggr, dock endast några steg... jag tycker att flyttning för skänkel är väldigt grundläggade, och om en häst inte kan de skulle jag nog inte säga inriden... då skulle det heta kan skritt trav och galopp med ryttare, att hästen går att styra och bromsa på ett bra sätt anser jag är en självklarhet, redan innan man hoppar upp på ryggen på den!

igår när jag skulle sakt av i traven så satte jag mig ner och kramade tygeln, min häst svarar med att gå i mkt snygg form, upp med fronten och sätter rumpan under sig och bromsar med rumpan, det är en insaktning som jag vill ha det :love::love: att jag skulle ha den redan efter 4 e gången trodde jag inte:love::love:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 224
Senast: Juli0a
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 973
Senast: zarmino
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 031
Senast: Wingates
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 893
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar