Hur mkt rider ni??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare fettso
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 227

fettso

Trådstartare
Ja hur mkt rider ni och tränar era dräktiga ston?:)
Rider ni endast hemma, eller tränar ni för tränare?
När brukar stona säga ifrån att dom inte vill bli ridna mer?
Hur länge kan man hoppa/löshoppa tycker ni?

Mitt sto hade en lång sommarvila under vilken hon blev betäckt.
Sedan sattes hon igång efter 46 dygn och UL.
Först avsutten träning en månad och sedan ridning.
Hon är nu i mkt god kondition och vi tävlade även i fjärde månaden(klubb), nu tränar vi 1 gång i veckan ibland två för dressyr/islands tränare.
Hemma blir det i skogen, eller longering/löslongering eller löshoppning.
Har ingen bra ridbana/paddock så vi tränar dressyr i skogen eller åker till min systers paddock.
Hon rids eller tränas på annat sätt minst 5 dagar i veckan nu.
Hon är pigg och framåt och inte alls stor om magen.
Hon har gått 122 dygn idag och ska få sin första virusabort spruta snart,ska även ta blodprov för levande foster då.
Sist kollades hon på 96 dygn.:)

Sv: Hur mkt rider ni??

Jag rider mitt sto enbart i skog och mark typ, någon gång på banan för att få kläm på cirklar och dressyren lite bättre.

Jag undviker och hoppa med henne, har blivit någon gång över ljupa diken och sådant. Men annars inte alls.
Rider henne ca 5dgr/veckan ibland mer ibland mindre, hon har fått sådan super energi nu när hon är dräktig så hon vill springa och springa och fort ska det gå ;)
Men ändå flåsar hon som bara den efter en sträcka :p Kanske magen
som är jobbig för na, hon har blivit ganska rund så. :bump:

Min har gått idag 94dygn och ska ta en virusabort spruta vid 121-122dygn, vid 26-27 November med annat ord, kommer även ta blodprov för och se om fostret är kvar då med precis som ovan.

Hon vart dock sist kollad på dygn 53.. Nu går hon på lösdrift där det ikke finns el så därför har jag inte tatt ut en tidigare.
Men nu ska jag det i samband med sprutan.

Mitt sto är i dygn 120 ungefär, och i helgen tävlades hon (av fodervärden) för sista gången. Dock inga jättehöjder. Annars rids hon som normalt, tränas någongång i bland, rids på banan/longeras/tömkörs ca 3 ggr/ vecka, resten i skogen. Det kommer dock vara färdighoppat för henne nu, från att jag ska ha henne själv igen. Har hört någonstans att man bör sluta hoppa efter 5 månaden, vet inte om det är sant... Dom kan nog ridas så länge dom inte tycker det är allt för jobbigt, men det märker man ju på dem. De 3 sista månaderna brukar ju fostret växa så mycket så då orkar dom väll kanske inte att ridas som normalt, men jag har också hört dom som ridit enda fram till födseln. Det beror väll på hur länge man kan få runt sadelgjorden :rofl:
Det är nog ialla fall väldig individuelt, du får nog helt enkelt vänta och se hur mycket hon orkar, och vara uppmärksam på hennes beteende. Dom flesta ston brukar säga till själva när dom inte orkar mer. :smirk:

Jag brukar inte hoppa över huvud taget när de är dräktiga. Sedan lägger jag av med att rida de sista 3 månaderna. Fast rider man bara lugnt går det säkert bra att rida längre. Jag är lite pjoskig och vill inte anstränga dem för mycket när de är dräktiga. Den sista tiden innan fölning brukar jag i stället gå långa promenader med stona.

/AFF

Långa promenader låter jättemysigt:)Ska också göra det på slutet:love:

Jag rider inte mitt sto nånting, blir helt knäpp av att inte få hoppa 2 ggr i veckan o träna sig lugn - för stor risk att rida...

Mina avelsston går enbart i avel och rids inte. Dock borde det gå bra att ta ligna turer på stoet så länge hon sjölv uppskattar det. Jag skulle dock inte kunna med min sjlv att spänna en sadelgjord kring en tjockismage :crazy:

Jag rider mitt sto ett par gånger i veckan växlat med långa promenader och dessutom blir hon ordentligt tömkörd varannan vecka. Vi har även hoppat småhinder på en 50 cm.

Det här är hennes andra dräktighet. Förra gången ville hon bli riden till två veckor innan planerad fölning (sen gick hon tre veckor över tiden). Ridningen de sista månaderna var då skritt i skog och mark samt att hon vid varje tur fick galoppera över en stock vilket gjorde henne överlycklig;)

Mitt äldre sto som beräknas föla 15 mars rids promenadridning i skogen ca 5 dagar i veckan.

Min unghäst, 4 år, som ska föla i juni rids och tränas helt normalt. Hopptränar varje vecka och tränar dressyr varannan. Ska dock sluta hoppträna om några veckor. Sedan blir det bara dressyrträning tills hon blir för fet, lite hoppning hemmavid.

skulle ha ridit som vanligt men damen breddade ganska tidigt så sadeln passar inte. måste rida barbacka numera. blir endast skritt och trav i skogen. hon är pigg som ett as :devil:. kan tyvärr inte gallopera då hon har svårt att samla sig i avsaktningarna och då blir det slängtrav, jag åker lätt av då så vi galloperar inte längre :cry:.
rider ca 4 - 5 dagar i veckan

Ja vi får se hur länge jag kan rida,om hon blir tjock kommer väl sadeln att glida fram antagligen,och barbacka kan jag inte rida.

Vårt sto är inriden i våras, sutten på några ggr sedan åkte hon till hingst.

Nu rids hon varannan dag, men korta stunder och inte på volt, mer än sakta och kort tid.
Vi sitter bara in henne ordentligt och tränar på att flytta alla delar av kroppen och att korsa fram, bak osv.

Den riktiga träningen får utebliva än så länge, men det hade nog varit skillnad om hon varit riden mer innan....

Mvh Li

I år har vi haft ett sto som har tävlat tills TR sagt ifrån. Nu rids de som vanligt för ännu syns inte fölmagar på dem (däremot är de tjocka av andra anlednignar). Vi åker inte iväg med dem men tränar för instruktör som vanligt på gården. Idag var vi ute med hela gänget och jag körde den stora tanten som låg på hela körturen. Småttingarna fick ligga i galopp mången gång för att hinna med henne. Vi hoppar fram till månad 8 ung sen börjar de bli tunga. Efter mån 8 så brukar sadlarna ligga dåligt och då är det långa barbacka ritter som gäller. Då vi inte har så stora hagar så stona rör på sig själva ordentligt så väljer vi att motionera dem hela vägen fram till fölning. Även ett avelsto mår bra av en bra kondis.

jag rider mina två dräktiga ston några gånger i veckan, då blir det mest små mysrunder för att stimulera deras unga hjärnor lite;)

Fanta_Fanta jag red mitt sto till den 10 månaden

Men jag red bara i skogen då hon var T-märkt pga av en skada.

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 725
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej! Skulle tacksamt ta emot råd! Jag har ägt häst/hästar i 16 år. Min första häst (varmblodstravare) flängde jag runt med i skogarna...
Svar
6
· Visningar
1 742
Senast: Efwa
·
Träning Hej! Nu ska jag rida in min 3 1/2 åring! Men vill ha lite tips:) Hans utbildningsstatus nu är ganske låg. Vi började i slutet av mars...
2
Svar
22
· Visningar
5 828
Hästmänniskan Hur mycket motionerar ni era hästar för att ni skall anse det som mycket? Jag har märkt att det skiljer väldigt mellan bara mig och...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 802
Senast: _Amazing_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V