Hur mkt mat får era 2 åringar (halvblod)?

Z

Zeena

Vilka värden MJ, Protein, Ca, P ligger de på ungefär?
Hur mkt kraftfoder får de?

Min valack får
86 MJ
602 Protein
49 Ca
29 P

Kvot Protein/MJ 6,27
Kvot Ca/P 1,65

( 14 kg hösilage, 1 kg hö, 0,7 kg havre, 0,5 kg Mustang Protein +, Mineraler)

Verkar det rimligt?
För låg kvot Protein?

beräknad vuxenvikt 600-620 kg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur mkt mat får era 2 åringar (halvblod)?

Jag skulle personligen vilja ha kvoten på 7, men hur är hästen i hull och muskulatur?

(min tvååring är inte halvblod utan arab, får 91 MJ och 721 gr SRP, men då är hon svårfödd. Beräknad vuxenvikt 500 kg)
 
Sv: Hur mkt mat får era 2 åringar (halvblod)?

Han är fin i hull, alldeles lagom.
Om man ger Protein i underkant kan det påverka framtida mkh på hästen? Dvs kan jag öka chansen att han blir lite större om jag höjer kvoten av Protein till säg 7, nja låter heltokigt men jag frågar i allafall, även om frågan känns heldum.
 
Sv: Hur mkt mat får era 2 åringar (halvblod)?

Zeena skrev:
Han är fin i hull, alldeles lagom.
Om man ger Protein i underkant kan det påverka framtida mkh på hästen? Dvs kan jag öka chansen att han blir lite större om jag höjer kvoten av Protein till säg 7, nja låter heltokigt men jag frågar i allafall, även om frågan känns heldum.

Nej, du kan inte påverka den slutliga mankhöjden annant än med grav vanvård. Hästen kommer växa det den ska oavsett, ger du i underkant med mat så kommer det ta längre tid bara.

Att jag vill ha dem på 7 i protein har inget med tillväxten så höjdmässigt att göra, utan att det går åt en massa protein både för tillväxt oxh att sätta muskler etc.
 
Sv: Hur mkt mat får era 2 åringar (halvblod)?

Jag fick hjälp av Alexandra till mitt halvblodsto.

Hon ligger på
113 MJ
7 Smrp/mj
2 CA/P
3,1 Ca/mg

Hon får 9 kg hösilage, 1,5 kg KGP, 1,5 (2) lusern Hack,

och hon är fin och välmusklad.
 
Sv: Hur mkt mat får era 2 åringar (halvblod)?

Jag har räknat ut min 2-årings underhållsbehov (vuxenvikt ca 550 kg) och fick då de här siffrorna: MJ 70, SMBRP 455 Ca 28 P 17,5. Hon får 7 kg hö, 1,5 kg nya groov, 0,3 kg krafft protein och 0,2 kg vetekli.. Hon får då alltså : MJ 74,8 SMBRP 456,6 CA 26,1 P 17,6.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har en mineralanalys som ser ut såhär per kg/ts: Ca = 3,6 P = 1,9 K = 8,7 MG = 1.5 Cu = 4 Fe = 54 Mn = 181 Zn = 36 Vilket ger...
Svar
10
· Visningar
1 224
Senast: Indiana
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 565
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 372
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 730
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp