Hur mkt kraft grund måste man ge för att vitamin&minereal-behovet ska tillgodoses?

F

Fitness

Som rubriken lyder.
Kraft grund är ju ett färdigfoder som man ska kunna ge som enda kraftfoder utan vitamin och mineraltillskott. Men eftersom jag ger min häst havre och betfor också så undrar jag om jag ger för lite kraft grund per dag för att behovet av vitaminer och mineraler ska tillgodoses???
jag ger i dagsläget 1 kg kraft grund per dag. utöver det 1 kg havre och 1 kg betfor. Hästen är 170 cm och går normalhårt varje dag.

Behöver jag öka kraft grund eller kanske ge tillskott av vitaminer och mineraler?

(har tyvärr ingen analys på hösilagen)

Sv: Hur mkt kraft grund måste man ge för att vitamin&minereal-behovet ska tillgodoses

Beror på vad du har i ditt hösilge.

Sv: Hur mkt kraft grund måste man ge för att vitamin&minereal-behovet ska tillgodoses

som jag skrev har jag tyvärr ingen analys.
Det går inte att avgöra utan analys?

Nej..................

omöjligt att säga utan analys.
vi hade först räknat på mitt hö utan mineralvärden då de inte fanns.
men jag ordnade dessa och jag fick ändra en hel del på foderstaten då dom väderna var väldigt låga.

är jätte svårt att säga om du inte har analys på grovfodret. Havre och betfor innehåller ju oxå mineraler, kolla upp vad de innehåller, finns ju tabeller över hur mkt hästar behöver av de olika mineralerna. Men är ju svårt att räkna in grovfodrets mineraler då...
Varför krafft grund ? varför inte bara mineraler ?

Varför inte krafft grund?

Varför inte krafft grund?
Onödigt att ge kraftfoder om du bara behöver mineralerna. Om du nu behöver mineraler.
Vitaminer ingår inte i en vanlig analys dock, folk säger olika, men jag tror inte man behöver tillsätta vitaminer i särskilt många fall. Hästens kropp är gjord för att ordna det själv.

Bäst är ju såklart att låta analysera grovfodret. Men eftersom det inte är ett alternativ nu, skulle du ju kunna räkna själv. Om du kan räkna foderstater blir det lätt.

Det finns ju uppskattade riktvärden för "medel"-silaget, gällande innehåll av vitaminer och mineraler. Räkna på det helt enkelt, sedan har du ju exakta siffror på betforn, havren och Grunden.

Komplettera sedan med det som behövs i mineralväg. Så mycket avviker nog iallafall inte ditt silage från riktvärdena att du tvingas fodra ut toxiska doser mineraler.

Vallfoder skiljer jättemycket i mineralvärde, det går inte att veta om det ligger i övre eller undre kanten på sk medelvärdet. Om man räknar på medelvärdet i två varianter: en med låga värderna, en med höga så får man två foderstater: En som säger att man behöver mineralfoder och en som säger att man inte behöver det. Ganska intetsägande alltså.

TS: Har du nån anledning att inte analysera fodret?

Kraffts foder täcker mineral- spårämnes och vitaminbehovet till en normalstor häst (500 kg) vid en dagsgiva på 3 kg. Under förutsättning att det just är en "normal" häst.

Kraffts foder täcker mineral- spårämnes och vitaminbehovet till en normalstor häst (500 kg) vid en dagsgiva på 3 kg. Under förutsättning att det just är en "normal" häst.

...och att man har ett NORMALT grovfoder...

ett "normalt" grovfoder är ca 8 Mj och 40g smrp/kg foder. Dvs kvot på 5.

Vi som har en kvot på 2,9 behöver inga extra mineraler, dom var jättebra. Men resten....

Bullshit skulle jag vilja säga.
Så kan man räkna om man tvunget vill ge så mycket kraftfoder som möjligt.
// Linda

Bullshit skulle jag vilja säga.
Så kan man räkna om man tvunget vill ge så mycket kraftfoder som möjligt.
// Linda

Om du även skulle ta och räkna på spårelementsbehovet vid foderstatsberäkning så skulle du snart inse att det är just där bristerna finns. Ca, P och Mg behovet täcks i regel upp med ett "normalhö". Det är kvoten som kan bli lite fel men den kan man ganska lätt justera med t ex foderkalk eller fosforbalans.
Nu sticker jag ut hakan och säger att uppskattningsvis 80 % av alla hästar som utför ett normalhårt arbete, som står på grovfoder + mindre kraftfodergiva och inget mineralfoder har underskott på de flesta spårämnen samt E-vitamin.
Cu, Mn, Zn och Se blir det nästan alltid underskott på ifall man inte fodrar med rek giva av mineralfoder eller rek mängd av t ex ett färdigfoder.
Cu, Mn och Zn är oerhört viktiga för ledytorna t ex. Med en sådan brist så kan man enkelt räkna ut vilka problem hästen kan få i framtiden.

Var har du fått dem uppgifterna från då?
Nu citerar jag Hästens näringsbehovboken:
Koppar: Innehållet av koppar i svenska vallfoder täcker i regel behovet för samtliga hästkategorier. I vissa områden med lågt innehåll av koppar i marken kan dock brist uppstå.
Zink, mangan och kobolt: Bristsymtom på något av dessa mikromineraler är ytterst sällsynt. Vallfodrets innehåll täcker väl hästarnas behov.
Selen: Sverige har mycket selenfattiga jordar på de flesta håll, vilket medför att foder odlat i sverige innehåller låga halter selen. Därför är idag alla svenska mineral- och foderbladningar för hästar selenberikade. Betets höga innehåll av e-vitamin kompenserar selenbristen under hästarnas betesgång.
Kalcium och fosforbrist är nog betydligt vanligare. (undantaget selen)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 073
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 046
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 539
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 311
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar