Hur mkt kan man kräva?

J

JennyTuff

Hur mkt kan man egentligen kräva som hyresgst i ett stall? Jag betalar ca 1800kr för min stallplats då ingår begränsat med hö,havre,spån plus dom flesta turerna. (Ska vi tex köpa till en extra spånbal så kostar den 75pix dom betalar 52pix inköp)

*Ridbana skulle enligt muntligt löfte va fixat 1Maj o det e fortfarande inget gjort pga att "hyresvärdarna har för mkt med "sitt".

*Vi har ingen el i våra hagar.

*Vi får inte under ngr somhelst omstädigheter sätta på lyset i stallet sommartid eftersom el kostar pengar (!).

*Dom byter inga täcken o tar inte av utetäcket om ägaren vart där på dan.Det får man alltså åka ut extra för. (gäller höst,vinter o vår).

*Det finns ingen värme i sadelkammaren även fast bonden som äger stallet har köpt elelement till oss. Ytterligare igen el kostar pengar.

*Dom räknar kallt med att man ska skura o måla sin box o väggar "runt i kring den". Annars blr det ett j-a liv.

*Ofta när man kommer till stallet så har dom flyttat runt på hästarna i hagarna för att dom tycker det. Utan att förvarna, så man irrar runt o letar efter sin häst som man sen hittar med nya "kompisar" i fel hage.

Nu har hyrasvärden ringt till mig o frågat va felet e o varför jag vill flytta. Jag svara att jag va trött på höjda hyror med lägre standard. Sa allt jag nämt ovan plus lite till. Hon kontra med: Du anar inte hur mkt jag har att göra med jobb,huset o skolan!

Är det verkligen mina problem? Kan man inte ställa krav som hyresgäst? Gäller inga muntliga avtal?

Sv: Hur mkt kan man kräva?

För det första... INGEN EL I HAGARNA???? :eek: Är det trästaket eller nått?? Annars... jävlar....

Jag skulle ta min häst och dra snabbare än kvikt. Hyresägarna verkar inte bry sig som dom ska göra i ett stall. Vems ansvar är det om hästarna som egentligen inte ska stå tillsammans sparkar sönder varandra och måste i värsta fall avlivas?

Att ridbanan inte hinner bli klar är väll ett mindre problem om ägarna beklagar att dom inte hinner. Dom kanske faktiskt inte har tid.

Men resten låter förskräckligt. JAg skulle inte vilja stå i ett sånnt stall och har flyttat från andra stall för bra mycket mindre.

Hur mkt kan man egentligen kräva som hyresgst i ett stall? Jag betalar ca 1800kr för min stallplats då ingår begränsat med hö,havre,spån plus dom flesta turerna. (Ska vi tex köpa till en extra spånbal så kostar den 75pix dom betalar 52pix inköp)

Svar: Jag tycker inte 1800 kr är mycket för allt det som ingår. Jag betalar 700 i kallhyra och med all mat och strö (som jag köper och hämtar själv) kommer jag upp i en summa av 1800-2000 kr/månad. Vi har ca 4-5 pass i veckan som är schemalagt. Då har jag inte räknat bensinkostnader och rena "arbetskostnader" med att hämta och hantera allt foder, strö etc. Din stallägare har egentligen väldigt liten lön för mödan tycker jag.

*Ridbana skulle enligt muntligt löfte va fixat 1Maj o det e fortfarande inget gjort pga att "hyresvärdarna har för mkt med "sitt".
Svar: Detta är förstås fel. Har du bara muntliga löfte?

*Vi har ingen el i våra hagar.
Tokigt till max! El är ett måste tycker jag.

*Vi får inte under ngr somhelst omstädigheter sätta på lyset i stallet sommartid eftersom el kostar pengar (!). Svar: låter lite tokigt för ibland kan det ju behövas lite mer ljus även på sommaren om man håller på med något men kanske folk är slarviga och låter det stå tänt i onödan?

*Dom byter inga täcken o tar inte av utetäcket om ägaren vart där på dan.Det får man alltså åka ut extra för. (gäller höst,vinter o vår). Det gör inte vår stallägare heller. Men detta är ju en sån där sak som man bör ta reda på redan innan man flyttar in så att man kan välja det stall som passar en bäst :). Vi har kallstall så pålle får ha samma täcke ute som inne. Jag har däremot inga tjocka täcke utan max ca 100-150 gr.

*Det finns ingen värme i sadelkammaren även fast bonden som äger stallet har köpt elelement till oss. Ytterligare igen el kostar pengar.Att bonden köpt element är ju i och för sig snällt men det är väl hyresvärden som betalar elen? Om jag tvunget velat ha värme så hade jag föreslagit en höjning av hyran som täcker elen så kanske det kommer upp element? El är svindyrt i dagens läge så jag har förståelse men en höjning av hyran är ju en lösning?

*Dom räknar kallt med att man ska skura o måla sin box o väggar "runt i kring den". Annars blr det ett j-a liv.Nu börjar jag undra hur många stall du stått i? Jag tycker inte det är något konstigt alls att man skurar och ev målar!?

*Ofta när man kommer till stallet så har dom flyttat runt på hästarna i hagarna för att dom tycker det. Utan att förvarna, så man irrar runt o letar efter sin häst som man sen hittar med nya "kompisar" i fel hage. Det här gillar jag däremot INTE! Hyresvärdar som på eget bevåg flyttar runt hästarna utan en dialog med ägaren är "no, no, no! - för mig.

Nu har hyrasvärden ringt till mig o frågat va felet e o varför jag vill flytta. Jag svara att jag va trött på höjda hyror med lägre standard. Sa allt jag nämt ovan plus lite till. Hon kontra med: Du anar inte hur mkt jag har att göra med jobb,huset o skolan!

Är det verkligen mina problem? Kan man inte ställa krav som hyresgäst? Gäller inga muntliga avtal? Jag tycker inte du har "lägre" standard förrutom det med elen som jag tycker är superviktigt. En stallägare ska väl inte hyra ut för att vara snäll utan ska givetvis ha betalt ordentligt för sina tjänster. Jag tycker du får ganska mycket för pengarna - hö, strö, havre och de flesta stall-passen. Det blir ju inget över i ren lön för stallägaren.

Muntliga avtal ska man inte ha utan ett ordentligt skrivet avtal där det står både rättigheter och skyldigheter.

*tio tecken*

Du kan bestämma precis vad som helst över ditt egna stall så är det upp till var och en som hyr in sig att stanna kvar eller flytta..
Jag kan som hyresvärd bestämma att varje måndag ska alla häsatr stå inne i mitt stall punkt slut!

För att slippa sånna hära händelser så som plötsliga förändringar i stallet skall man skriva in i kontraktet att inget får änrats i det gällande kontraktet utan att alla inhyrda får rösta..
Typ om stallägaren säger från och med nu ska ingen få ha lyset tänt om sommaren..Då ska ni hyresgäster få kunna rösta och är det alla mot stallägaren får stallägaren ge sig!
Hyreshögjningar skall meddelas vid årskiftet och inte tillträda i verkan förens minst 3 månader så folk har god tid på sig att flytta om de anser den nya hyran är för hög!

Först och främst så är de SÅÅÅÅ sjukt viktigt att man INNAN man flyttar in tar redan på allt sånthär innan så slipper man missnöjdhet..
Fråga vilka regler som gäller..
Skriv upp alla frågor på en lista och skriv svaren på pappret när du får svaren..

Och det som är viktigt se till att få träffa alla inhyrda innan du flyttar in så du verkligen ser att alal verkar vara oki så man inte stöter på en man inte alls gillar!
Det är ju som att bädda för tjaffs och bråk redan inna man flyttar in annars:crazy:

Jag är såå glad för jag står i ett stall med 40 boxar men bara jag som är inhyrd resterande är stallägarens dressyrhästar!
Jag får ut och insläpp fodringar mockning och full skötsel de dagar jag ej kan åka ut!
Jag har ridhus, paddock spolspilta med varmvatten, solarium, kök med toa mm och sjukt bra ridvägar allt detta nästan helt för mig själv:bump::banana:

Kunde inte ha skrivit det bättre själv:bow:

För att slippa sånna hära händelser så som plötsliga förändringar i stallet skall man skriva in i kontraktet att inget får änrats i det gällande kontraktet utan att alla inhyrda får rösta..

NEJ något sådant skulle jag som stallägare aldrig gå med på. Vi kommer aldrig att ha några omröstningar i vårt stall i alla fall. varför skall hyresgäster kunna bestämma över stallet?

Däremot skall man givetvis ha ett kontrakt som tydligt visar vad som gäller och ändringar i kontraktet skall påtalas i god tid innan de börjar gälla.

Jag tycker oxå att du har en bra stallhyra med mycket som ingår till ett ganska lågt pris.

Sen förstår jag att vissa saker inte fungerar så bra. Ingen el i hagarna?! Vad är det för trams. Detta är ett måste! Som hyresvärd har man ändå ett visst ansvar för andras hästar. Ett staket utan ström leder lätt till svåra skador på hästarna.

Angående el i sadelkammaren, målning, täckesbyte etc är svårt att svara på då jag inte vet vad ni har kommit överrens om vid inflyttningen. Det är viktigt, som någon ovan skrev, att man tar reda på vad som ingår eller inte ingår, regler osv innan man flyttar in. Man kan inte komma i efterhand och tycka att saker ska ingå. ( Det menar jag inte att du gjorde).

Nä, som hyresvärd måste man stå för de löften man gjorde då hyresgästen flyttade in. Skulle det uppstå något problem, som tex försening av ridbana, måste man ta upp detta med hyresgästen och hitta en lösning.

Jag önskar dig lycka till att hitta en lösning på ditt problem eller kanske hitta en annan stallplats.:)

Jag måste hålla med du även fast jag är hyresgäst. Vill man ha rösträtt så får man söka sig till ett kollektivstall, där han man en röst för varje box man hyr. Att ackordera in sig i ett stall med ev tillhörande tjänster alternativt ett visst kollektivt foderschema så får man acceptera de regler som finns. I övrigt bör alla förändringar ske med en viss varsel, lämplig sådan tycker jag är 3 månader vilket många också tillämpar.

För att återgå till tråden så skulle jag vilja svara så här.

Hyran i sig är billig, däremot skulle jag inte acceptera om elen inte funkar i staket. Jag skulle heller inte vilja hänga min utrustning i en sadelkammare som inte värms under vintern, detta kan medföra skador på sadel etc som jag inte anser är acceptabel. Att värma upp till några få plusgrader för att utrustning inte ska skadas, kostar ingen förmögenhet. Kan man inte deala med stallägaren om en liten extra avgift vintertid för uppvärmning? Man måste inte ha rumstemperatur, bara såpass att fukten inte slår igenom så att läder blir skadat.

Självklart skurar man och målar om sin box, det är ju din häst som slitit och smutsat ner.

Vill man ha rösträtt så får man söka sig till ett kollektivstall, där han man en röst för varje box man hyr.QUOTE]

I mitt kollektivstall kör vi inte med en röst/box utan alla har en röst oavsett antal boxar man hyr...

Dyr o dyr hyra... Allt är ju relativt beroende på innehållet...
(vi har 650 i hyra för halm, morgonfodring och paddock)
Men ingen el i hagarna är fy skam av hyresvärden.

Och att inte få ha ljuset tänt på sommaren i stallet - hur gör ni då om ni ska kolla sår o dyl. på hästarna?

Hade ALDRIG gått med på att folk flyttade runt min häst mellan olika hagar och hästar hur som helst. Det finns ju faktisakt hästar som inte går ihop helt enkelt...:mad:

Fast 52 kr per bal är det med eller utan moms?

Det kanske är 52+moms de betalar?

Om de sen ska sälja till dig måste de ju lägga på momsen vilket ger 52*1,25=65kr.Då får de en "vinst" på 10 kr /bal.Och då antar jag att det är de som lagrar och beställer spånet?

Vad kostar det att åka och köpa en spånbal styckpris (ej med mängdrabatt) på lokala handeln?Då får du ju dessutom omaket att anpassa dig till öppettider och att själv transportera balen.

Så det kanske inte är så dyrt som du tycks tro.

Vilken stallägare går med på detta??? :eek:

Hyreshögjningar skall meddelas vid årskiftet och inte tillträda i verkan förens minst 3 månader så folk har god tid på sig att flytta om de anser den nya hyran är för hög!

Hyran måste väl höjas när inköpspriset på varan du köper går upp??? Tex om höpriset är högt så går hyran upp vid installning. Jag anser att prishöjningen ska meddelas så lång tid som uppsägningen på boxen är. 1 månad= 1 månad innan så att man kan säga upp sin box om man tycker det blir för dyrt.

..........

Okej, mkt blandade svar ska försöka sammanfatta.

Jag har stått i det i stallet ca 4år o va väl införstodd med alla regler innan jag flytta hit! Men dom har ändrat reglerna allt eftersom trots både muntliga o skriftliga avtal!!!

Jag tycker att man självklart som hyresgäst ska ha ngt att säga till om, jag köper ju en "vara" o ska självklart ha valuta för pengarna!!
Bor man i ett hyrushus ska man då när tex toaletten gått sönder acceptera att hyresvärden inte "hinner" fixa det för att han inte har tid??? Att man ska fixa sin egen box tycker jag inte alls e en självklarhet när inget om det e sagt. Jag HYR som sagt min box o räknar med att det jag betalar även går till underhålls arbete till stallet.

Ang det här med el. Våra hyresvärdar betalar 600kr/box till bonden varje månad det ska täcka el bla. Vatten kommer från egen brunn. Det finns inte en chans i världen att elen kostar ca 6000 i månaden. Och JA jag vet att "kallhyran" även ska täcka annat...

1800kr ÄR dyrt för det området jag bor i.

Dom flesta tycker säkert: FLYTTA då om du inte e nöjd men det e inte så lätt min häst trivs o stallet ligger perfekt plus att det e otroligt svårt att hitta stallplats i min del av Sverige.

Den stora frågan va ialf: Har man inget att säga till om som hyresgäst? Ska man acceptera allt?

Jag har oxå strul i mitt stall,de ändrar och det uteblir. Samt att min hyresvärds mamma,försöker styra och ställa och ta kommandot.
Blev lovade att det skulle skrivas avtal som vi skulle få snarast,men inget har hänt,det var 4 månader sen.
Och nu,när jag "börjar bråka", så försöker de helt kort och gott sparka ut mig på stående fot utan uppsägningstid.Helt oacceptabelt,jag hävdar att jag har rätt till min månad,eftersom det är det skrivna kontraket som gäller,även om det inte kommit fram.

Jag HYR som sagt min box o räknar med att det jag betalar även går till underhålls arbete till stallet.

Jag hyr som sagt själv boxar till våra hästar, men får skura och även måla om boxarna vid behov. Om någon häst utövar extra slitage än vad som kan anses normalt, är det brukligt att ersätta/reparera det som ev har gått sönder.
Det är för mig en självklarhet att ta reda på skiten både efter mig själv, men även mina hästar. Även om man betalar en hyra för lägenhet, ingår i varje fall ingen städning.

Den stora frågan va ialf: Har man inget att säga till om som hyresgäst? Ska man acceptera allt?

Dessvärre är det så att står man på de premisser som du gör, då får man nog välja. Antingen acceptera eller flytta, det lär knappast går att tvinga stallägaren till att ändra.

Jag hyr som sagt själv boxar till våra hästar, men får skura och även måla om boxarna vid behov. Om någon häst utövar extra slitage än vad som kan anses normalt, är det brukligt att ersätta/reparera det som ev har gått sönder.
Det är för mig en självklarhet att ta reda på skiten både efter mig själv, men även mina hästar. Även om man betalar en hyra för lägenhet, ingår i varje fall ingen städning.

Men det handlar INTE om städning. Jag ska BETALA för färgen till boxen. Det kanske inte framkommit... O det e inget annat än normalt slitage.

Ja en månad har du rätt till, sen kan det diskuteras om månaden löper per kalender eller eller från uppsägningsdag. Mest troligt är att stallägaren räknar med uppsägningensdagen.

1800 per månad är inte särskilt dyrt - strö, gödselhantering, grovfoder m.m. kostar minst 1500-2000 per månad... med andra ord så tar dina otroligt supersnälla stallägare inget betalt för arbetet som dom lägger ner på stallet !

Att du då i sammanhanget själv får se till din häst om du är på plats och att du får göra vad som är att anse som rutinmässig rengöring (skall göras minst en gång per år enligt de föreskrifter som finns) är väl inte så mycket att gnälla över.

Det som du kan gnälla över är bristen på el i hagarna, ingen värme i sadelkammare (bör ligga på ca 10-15 grader, inte varmare för lädrets skull) samt bristen på lyse.

Jag skulle absolut aldrig nånsin ha nån form av demokrati i ett privatägt stall, inte fasen har du varit på nån omröstning över priserna i din lokala ica-affär heller :confused:, ett privat inackorderingstall är som vilket företag som helst och du är kund, precis som på ica !

Ps. vi har slutat att ta emot inackorderingar... dels vill vi åtminstone 3-4 000 per månad i stallhyra och dels vill vi inte ha gnälliga människor i vårt hem.

Senast ändrad:

1800 per månad är inte särskilt dyrt - strö, gödselhantering, grovfoder m.m. kostar minst 1500-2000 per månad... med andra ord så tar dina otroligt supersnälla stallägare inget betalt för arbetet som dom lägger ner på stallet !

Att du då i sammanhanget själv får se till din häst om du är på plats och att du får göra vad som är att anse som rutinmässig rengöring (skall göras minst en gång per år enligt de föreskrifter som finns) är väl inte så mycket att gnälla över.

Det som du kan gnälla över är bristen på el i hagarna, ingen värme i sadelkammare (bör ligga på ca 10-15 grader, inte varmare för lädrets skull) samt bristen på lyse.

Jag skulle absolut aldrig nånsin ha nån form av demokrati i ett privatägt stall, inte fasen har du varit på nån omröstning över priserna i din lokala ica-affär heller :confused:, ett privat inackorderingstall är som vilket företag som helst och du är kund, precis som på ica !

Ps. vi har slutat att ta emot inackorderingar... dels vill vi åtminstone 3-4 000 per månad i stallhyra och dels vill vi inte ha gnälliga människor i vårt [ B]hem[/B].

SUPERSNÄLLA??? Det kanske inte framkommit till dig att dom e EXTREMT dyra för att vara i min del av Sverige o med den standarden.Gödselhantering?? Det har inte gjorts på TVÅ år o när det görs så e det bonden som gör det GRATIS (det e hans dotter som driver stallet). Detta handlar inte om att gnälla. Jag har stått på andra ställen tom en ridskola där man som hyresgäst alltid informeras om ändringar o har ngt att tycka till om!!!

Om nu ett privat inackorderinsstall drivs som vilket företag som helst så kan man väl isf jämföra det med ett bostadsbolag. Jag har aldrig hört talas om att man tex chockhöjt hyran utan att tala om det för sina hyresgäster. Jag har hlr aldrig som jag tidigare nämt varit med om att hyresvärden sagt. Oj, e det trasigt det kan jag fixa om ett par månader jag har så mkt med mitt nu. Jag KÖPER för 17 en tjänst av dom som jag gör av vilket företag som helst...

I våra kontrakt står det dessutom att kallhyran ska gå till underhåll av hagar o box. Dvs färg,tråd,elagrigat osv. Och nu ska jag helt plötsligt betala min färg till min box... Tycker du verkligen att det e rimligt?

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 248
Hästmänniskan Okej nu efter massa bråk och shit vet jag inte om jag orkar ha hästarna hemma längre.. bråket var om marken som jag och en till hyr av...
Svar
5
· Visningar
1 316
Senast: Teilani
·
J
Hästmänniskan Ska försöka fatta mig kort. Jag står i ett medelstort stall ca 5km från närmaste stad. (Inga bussförbindelser.). Jag har stått där i...
Svar
5
· Visningar
1 624
Senast: Diplomaten
·
C
Ekonomi & Juridik Jo har en fråga angående när man är inhyrd i ett stall osv. Jag står inhyrd med två hästar i ett litet stall, bara jag som är inhyrd...
Svar
4
· Visningar
1 198
Senast: CrazyGirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama