hur mkt käk ger ni era shettisar??

DarkInNight

Trådstartare
Hur mkt mat får era shettisar??:confused: hö - krafftfoder-??
Och hur mkt blir de motionerade?

Har börjat funderar lite, efter att jag fick veta att en shettis jag känner, får lika mkt krafft (om inte mer) mot min nordis. Shettisen motioneras kanske ngn gång i månaden och min nordis (av travartyp) rids 5 ggr /vecka.

Har inte tänkt ta upp det med ägaren, är bara nyfiken :)

Sv: hur mkt käk ger ni era shettisar??

Hej hej!!!
Kraftfodret skall man vara väldigt försiktig med till små shettisar kan orsaka fång om man har otur..:crazy:

VÅran shettis får cirka 2-3kg hö per dag en näve ponnykrafft morgon och en näve på kvällen.. kan tillägga att han är rätt rund *L*
Har aldrig haft problem med vare sej kolik eller fånf "peppar peppar"

Han går mest som sällskapshäst men rids emellanåt och körs sparsamt..
Tycker du borde ta ett snack med hon som har han.. Lycka till..

Våra shettisar får typ en näve betfor för att äta sina mineraler, annars klarar de sig hur bra som helst på bara grovfoder. Gamla stoet jobbar inte alls, övriga jobbar i perioder.

Okej, då har jag lite mer koll. tack för svaren.:) ska överväga att prata med henne, så inte han/de får fång!

vi har 3 shettisar på lösdriften, dom får fri tillgång på hösilage och står på halm. mineralkrubba saltsten och kalkkrubba. min gamling (35 år) får även lite lusern för att inte falla ur, hon hade även en fångvarning på -80 talet. hon rids/körs någon gång ibland men inget våldsamt utan bara "promenader". 3 åringen satts in i sommar och ska börja utbildas snart, nu har hon sin vila. 16 åringen har haft fång (för längesedan, men enligt vår vet. ska det inte vara någon fara med grovfodret) och har tyvärr kvickdrag så hon "promeneras" bara några ggr. i veckan.

ingen av dom är överviktig utan dom är jättefina i hull, visserligen har dom en enormt stor hage(drygt 5 ha.) med kuperad terräng och rör sig väldigt mkt. på egen hand.

härligt det lät med så stor o fin hage!! :) det måste vara underbart för hästarna!!

ja :D vi flyttade dit dom i höst och dom stormtrivs verkligen. lösdriften vi stod på förra vintern hade visserligen nästan lika stor hage, men det va utmed kusten så den va ju inte direkt kuperad :crazy: har även 2 halvblod och en D-ponny ihop med shettisarna så dom är en "riktig flock" :love: är verkligen supernöjd :D

Oj då! Rullar den shettisen fram eller?
Min shettis som jag kör rätt mycket får omkr 5 kg hö och ett halvt kg müsli å lite mineraler om dagen.
Skulle han inte motionera så mycket som han gör så skulle jag nog dra ner på det rätt rejält.

Vår shettis är 30 år gammal, så han behöver ju mycket mat fast att han inte rör på sig så mycket. Han är bara ute då och då och drar vagnen en liten runda, eller så rider min systers dotter på honom någon liten skrittrunda.

Han äter nästan 2 l Fibergi om dagen + fri tillgång till hö.
Han har alltid gått på samma kraftiga bete som stora hästar och han tål det. Har aldrig varit skadad eller sjuk.

En "vanlig" shettis klarar nog inte så mycket som han äter :d
En vanlig shettis hade jag gett 4-5 kilo hö om dagen (totalt) och 2-3 dl havre om dagen. Det beror ju helt på hur mycket man tränar också och på hur lättfödd hästen är.. svårt att säga vad man "ska" ge en häst.

Våra shettisar får typ en näve betfor för att äta sina mineraler, annars klarar de sig hur bra som helst på bara grovfoder. Gamla stoet jobbar inte alls, övriga jobbar i perioder.

Anledningen till att jag ger min shettis/mina hästar kraftfoder (..med havre i) är därför att det ger energi och energi ger värme. Det hjälper de hålla värmen!

Anledningen till att jag ger min shettis/mina hästar kraftfoder (..med havre i) är därför att det ger energi och energi ger värme. Det hjälper de hålla värmen!

Varför detta svar till mig?
Våra hästar håller värmen genom att äta grovfoder i riklig mängd.

vi har tillräkliga energi värden i hösilaget. min älsta shettis är 35 år (har haft henne i 26) hon får lite extra lusern för att inte falla ur. allt beror ju på vad grovfodret innehåller.(jag vill ha den gamla lite rundare, börjar dom falla ur i den åldern så är det ju inte säkert att dom tar sig igen)

dom står på lösdrift med en ligghall som inte är varmare inne än ute, och dom har fri tillgång på hösilage och halm.

förra året hade jag min gamla shettis, den yngre shettisen som ska bli 4 i vår och mitt halvblod på lösdrift. dom åt ca. 280 kg hösilage i veckan och dom va i jättelagom hull alla 3. då fick inte shettisarna något kraftfoder alls. (har mineralkrubba och kalkkrubba)

ja nog är han lite tjock alltid... :crazy: ... men jag har inte så mkt erfaranhet av egna shettisar och hur "stora"/tjocka de ska vara... har bara mina egna stora hästar att jämföra med... :)

Senast ändrad:

om du går in på "min profil" så har jag kort i galleriet på mina 2 shettisar. vår klinikvet. tyckte att dom är i ett alldeles lagom hull för sina åldrar. den lilla ljusbruna är lite "kraftigare" vilket jag är glad för eftersom hon är så gammal :love: vilket även vet. tyckte va bra. man kan ju "lura ögat" lite pga. den tjocka "fluffiga" pälsen :angel:

ja visst kan pälsen luras ganska bra! :) har sj travarnordis med MKT päls så han ser MKT tjockare ut än vad han är... min lilla fluff... :love: såg inte riktigt hur den lilla mörkare shettisen såg ut, med ryttare och täcke o allt. :) men det man såg så var de nog en mindre storlek än vad hennes shettis (ar) är.

visst är dom goda med sitt "ludd" :love:

jo, det är väl kanske inte den bästa bilden att se på :angel: men hon har inte så mkt. "buk" som min gamla.

normalt sett (med ett bra grovfoder) ska ju inte en shettis ha så stora behov av kraftfoder ;)

Liknande trådar

Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 939
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 160
Senast: Juli0a
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 650
Senast: super
·
Foder & Strö Jag kan börja med att säga att jag inte har fånghästar, men är medveten om risken att få det med lättfödda ponnyer.Vad är era bästa knep...
Svar
7
· Visningar
1 598
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka